Som nämnt tidigare anser jag att det helt skilda saker för en nybörjare jämfört med någon som hållit på många år. Det är lättare att genomföra en snabb “ryggradsbaserad” rörelse än en långsam.
Det skulle vara intressant att låta Daniel Ståhl kasta diskus långsamt.
Chip och pitch utförs oftast inte med långsam fullsving. Oftast, då jag vet en del som gör det.
Pendeln är kortare,vilket gör slaget kortare. Inte att man med flit försöker röra sig långsamt. I synk kanske är bättre ord. Typ: samma ansträngning, men bara kortare väg att accelerera.
När jag tränar svinteknik (och grunder) slår jag ofta bollar med halvsving och sedan fullsving men inte full fart. 56° duger mer än väl till 60 m. Inte ont i ryggen eller ansträngd på något sätt. Sund träning.
Ingen regel utan undantag…
De flesta som känner mig kan intyga att fulla slag och det långa spelet alltid varit min styrka men jag kan inte slå en pitch om så mitt liv berodde på det. Chipparna har jag äntligen fått lite ordning på men pitch, nope! Har jag kortare avstånd än en full lobwedege så står valet mellan pitch/halvslag med socket som resultat eller en chip&run som då naturligtvis kräver fri linje mot målet.
Skulle säga att ditt problem delas av många.
Närspelet kan haverera, även om fullslagen inte gör det givetvis.
Tror det är mer psykologiska faktorer som får det att faila många gånger. Ett bra träningsområde är bästa boten.
Nu tycker jag att du säger emot dig själv. Känslan jag fick av dina tidigare inlägg var att du ansåg att man börjar att öva kortare slag för att sedan bygga på till fullsving.
Bra då är vi överens. Fulla slag är helt skilda från pitch/chip vad gäller teknik och utförande.
Nej, du kan utföra en ”dålig” fullsving som kan inneha ett flertal fel som borde rättas till. Början till det görs bäst med korta slag. Där kan det tränas in korrekt bollträff som har en stor influens även i det långa spelet.
Limma vänster biceps mot bröstet, rak vänsterarm och sen det viktigaste… driv igenom med en enda tanke att vänster axel ska uppåt. Du kan dra bak klubban inåt/utåt/rakt… det kvittar så länge armen är klistrad mot bröstet och vänster axel styr din follow through.
Ja och nej.
Det beror på om du svingar med allt du har i din fullsving och inte kan separera det som gör att klubban får fart med höftglidnngar, överdriven beneörelse eller den där hopplösa tanken att ”handleder” har en roll i att få fart på klubbhuvudet.
Om man chippar/pitchar en j7 kl.9-3 så går den ca. 70/80% av sin fulla längd men med betydligt kortare carry.
Det är inte förrän du som felaktigt informerad adderar ”handleder” som den kan gå betydligt kortare.
Jag blir oerhört trött på dessa kommentarer/frågor om handleder eftersom de inte har en primär del i svingen. De ”blir” aktualiserade när klubban når toppen och inget annat. Självklart så kan de manipuleras men då främst för att rädda en situation där kedjan är off och något annat har fallerat.
Så, Nej! Om du svingar sunt så är en chip, pitch och fullsving sprunget ur samma rörelse vilket medger att all träning hjälper hela din arsenal.
Möjligen fel tråd men jag kör vidare på sidospåret.
Det blir lätt missförstånd när man hoppar in i ett resonemang om/eller en bild av en sving. Det snackas om stora muskler, benen, höften, axlar och ryggen men man glömmer bort att trycka på basic fysik dvs. att armarna står för 90-95% av klubbans hastighet.
Genom att synka armarnas rörelse med rygg, höft och ben så får man en solid rörelse som stabiliserar svingbotten och infallsvinkeln.
Så… när ni ser Rory hoppa ur skorna och ha en uppvridning som inte är av denna värld…så är det inte det han ”tar i” med. Det ”enda” (inte så j-a enda, men ändå) syftet/orsaken till dessa konsekvenser är att kunna hålla styr på armarna och leverera den hastighet rörelsen av dessa byggt upp. Hastigheten är så hög att kraften trycker ner/upp benen.
Ni kanske förstår bättre om jag säger att jag ofta ser folk som gungar igenom svingen. Varannan topp/duff blir resultatet och någon får kanske lite mer schvung i slaget men hade de stått stilla och viftat med armarna med kroppen som stäm, så hade de fått än mer hastighet.
Jag vill inte säga att man ska eller inte ska, jag säger bara att det man ser och tror inte är sant.
Man kan liksom inte basera en sving på en höftvridning och ett gung med aktiva ben och sen tro att det är så proffsen gör.
… Och jag säger inte heller att jag är någon svingcoach eller något sådant. Jag inser bara att golfsvingen pga. ovanstående missförstånd är ett enigma för 95% av alla golfare.
Jag har aldrig brytt mig om min golfsving, vilket alla som sett mig spela förmodligen är smärtsamt medvetna om.
Min enkla tanke om den amatörgolf vi pysslar med är att de flesta tjänar på att ta med sig det bästa från den idrott de pysslat med tidigare, kanske på något högre nivå än det egna golfspelet till och med.
Jag är gammal badmintonlirare och har höftvridningen med mig från serven. Dessutom hyfsat drag åtminstone ena handleden. Däremot en ganska klen överkropp men starka ben. Från tee och på fairway är jag väldigt varierad (om man vill vara snäll), men när det gäller bollkänsla ser det bättre ut. Även om man enligt instruktionsboken inte ska slå slag som jag slår dem.
Hockey- och bandylirare slår på sitt sätt.
Ofta kan jag efter bara några hål se på en spelare vad denne praktiserat i idrottsväg tidigare.
Absolut, alla får fart på klubbhuvudet på sitt eget sätt.
Som badminton-lirare vet du då att de som smashar med rak handled och lägger hela överkroppen bakom inte aut. gör ”rätt” även om de får iväg bollen.
Det är precis det jag menar… när en duktig spelare hoppar upp och filmas in action så ser det säkert ut som om de tar i för kung o fosterland med allt de har.