Ja men faktiskt. Skulle säga att 80-90 procent av alla golfare inte har nytta av dem eller ens använder dem. Och då menar jag allt vid sidan av range och puttinggreen.
Det spelar liksom ingen roll om det är hög eller låg klass på faciliteterna. Det står oftast nån ensam gubbe i 60-årsåldern och matar 70-metersslag med nån wedge. Om det ens står nån där alls.
Och jag dristar mig till att säga att har du inte ned mot 5 i hcp har du fan ingen nytta av dem heller. Köp en hink och efter det kan du dra iväg några puttar i stället. Kanske 15-20 chippar också om du ska lyxa till det.
Här har klubbarna stålar att spara. Skippa träningsområdet. Det är pärlor för svin helt enkelt.
Samtidigt det enda området som är värt att ha ur idrottsynpunkt. På Albatross GK i göteborg lade man den mesta juniorverksamheten på övningsområdet, men då hade man också bra headpro och co-pro.
Man lär sig ingenting på en plastmatta.
Men man borde fixa en automat för bollar, dryck och tilltugg på övningsområdena. Idag är dom övergivna områden. Hade man kunnat få dom mer attraktiva så hade man fått bättre golfare och mer intäkter.
Sen ligger ofta områdena på billig mark, inte direkt att dom varit prioriterade från början. Vilket försämrar att folk utnyttjar dom, men sänker också kostnaden för dom.
Kolla på World of Golf i Göteborg som bara har övningsområden, där är det fullt med folk, för att dom har förstått hur det skall sitta ihop med restaurang etc.
Skulle nog säga att övningsområdena är en oslipad diamant rent ekonomiskt.
Uppskattar Kyssinges gräsrange och saknar övningsområdet, som nu har fått växa igen, med stor bunker, green, och möjlighet till hyfsat långa pitchar. På vissa ställen är övningsområdet längre bort vilket gör att jag inte går dit, tex på Lindö där rangen är innan banorna och övningsområdet med green och bunker för lite längre slag ligger bortom dalbanans etta, längst in.
För mig som nu bara spelar golf “då och då” så spelar förövrigt såna här saker mindre roll. Har inte tid att träna iaf. Men hade jag velat spela golf på “riktigt” hade träningsområdet varit det första jag kollat på. Kan man inte nöta fullängdswedgar kan man inte träna golf.
Är benägen att hålla med. Vid insomningen inför natten gick jag igenom senaste rundan och bedömde var jag skulle träna för att inte tappa slag. Hälften av de tappade slagen skulle jag behöva stå och nöta långa slag för bli bättre och inte tappa så mycket, dvs. träning på drivingrangen. Resten var tappade med dålig puttning/närspel, där skulle jag bli bättre vid en vanlig övningsgreen (förutsatt att det också finns en greenbunker)
Förr när man slog lite längre hände det ju att man på korta par 4:or och vissa par 5:or fick slå inspels-slag där det behövdes halvslag.
Nu när man slår kortare är det bara på kortare par 5:or där man behöver göra detta. I allmänhet försöker jag lägga upp mig på ett avstånd på cirka 80 meter från flaggan, då kan jag ta en full 58-gradare, för att slippa slå halvslag.
Jag använder träningsområden alldeles för sällan, men det är verkligen en fantastisk ynnest att ha tillgång till bra sådana. Golfarenan är en stor lekplats för golfgubbar och man kan lätt tillbringa en hel dag där utan att tröttna.
Sen är det ju frågan om det verkligen stämmer det du skriver? Och jag har ingen aning om vilka tider eller hur mycket tid du spenderar på golfklubbarna, men det kanske är å att dessa inte nyttjas just de tiderna du är där?
Ser du ofta elitlagen, elitspelarna, de som VERKLIGEN satsar på sin golf?
Olika kategorier av spelare?
Jag skulle nog säga att övningsområdet på en golfanläggning är en förutsättningarna till lägre scorer.
(jag stod bredvid vår range och lyssnade när Sveriges junior-elitspelare värmde upp. Tyvärr var vår gräs-range stängd så de fick slå bollar från mattorna. Intressanta kommentarer…)
Jag skrev ju att de inte gör nån nytta så länge man inte är spelare med åtminstone ner mot 5 i Hcp. Jag förutsätter att elitlagen och elitspelarna åtminstone rör sig i den zonen
Golfarenan är ju nåt utöver det vanliga, eller nåt… Det är extremt utöver det vanliga. Och det är förstås inte en sån jag menar.
Mer såna ställen som Salem som har två ställen utöver rangen där man kan slå åtminstone halvlånga slag. Det står sällan mer än nån ensam själ där och harvar.
Lika på exempelvis Husby, där fältet ändå bara ligger 75 meter från klubbhuset.
HaningeStrand har egentligen en av de bästa ytorna i Stockholm. Man kan slå långt över 100 meter på deras fält. Ser man 5 pers i veckan är det en sensation, men så ligger också ytan gott och väl 500 meter från klubbhuset.
Och egentligen summerar du vad jag skrev i din första mening. “jag använder träningsområden alltför sällan”.
När en av Forumets bästa (ja i alla fall i våra tävlingar) inte utnyttjar dem så ofta är det ju just så: Pärlor för svin!
Det är som puttaren skriver. En lekplats för golf intresserade.
Vi spelade arena banan 3 varv och det gav olika utmaningar hela tiden. Tyvärr var hål 6 under ombyggnad.
Himalaya greenen spelades 2 gånger och det var små kluriga placeringar på sina håll. Men grymt roligt att ha tävling mot en vän där.
Sen var vi och övade chipp, pitch och bunker.
Kan inte annat än att rekommendera att åka dit. Hade jag bott närmre så hade jag utnyttjat det något oerhört mycket. Restaurangen/cafet hade bra service och bra mat.
500 för ett dagskort där vi kunde utnyttja hela stället fritt hur vi ville med en kod för att hämta bollar till rangen. Hon sätte 7 fria gånger men sade att det är bara att komma in så hade vi fått en ny kod.
Nja, du skrev att det möjligen stod nån gubbe i 60-årsåldern där om ens någon, och att det var en ekonomiskt sett dålig investering. Och att de enda som möjligen skulle gynnas var de riktigt duktiga spelarna.
Därav min kommentar att det faktiskt kanske gör det, när du inte ser det.
Golfklubbarna har nog en hög(re) ambition på anläggningarna, kanske för att just locka de duktiga spelarna?
Att det sen inte nyttjas mer, ja det är ju en individuell fråga. Skulle jag ha ett bra övningsområde på klubben utöver Range och övningsgreen skulle jag nyttja det, och då har jag hcp 8,5 i skrivande stund.