Hur mycket golf tränar ni ?
Uppvärmning inför en runda räknas inte.
Jag har i princip slutat att träna, när jag har tid och lust är det ut på banan som gäller.
Jag har tränat en gång denna säsong, slog några hinkar på rangen och stod och chippade en stund.
Gissningsvis är det därför jag förflyttat mig på resultatskalan från att oftast gå på resultat 78-83 till istället 85-90
Relativt mycket, dock mycket är/varit att swinga på altanen och spegla rörelser i ett fönster samt checka swingspeedmetern.
Range samt övningsgreen har tagit en del tid, altanswingandet ska någonstans omvandlad till bollträff.
Håller på och kravlar upp mig ur dynggroppen apuseltgolfspel…
Tyvärr är det svårt att omsätta tränandet till spel på bana, speciellt om 18 hål ska traskas då mängden golfspel är för lågt…9 st 18hålare i år varav 6st i April nere i Belek…
Om frågan var ställd till mig så kräver det en längre uppsats om jag ska gå igenom alla faser i mitt golf-liv. Jag har nog provat de flesta sätt att träna. Från att stå och dunka in i ett nät på vintern till organiserad träning med klubbens serielag, indivuduella träningar med pro till att träna på banan med spel på flera bollar och många andra sätt att träna.
Det kom upp i samband med att waggle svarade på ditt inlägg längst upp i tråden.
Där syns det inte att han svarade ditt inlägg och inte generellt i tråden.
Det syns ju inte här att jag svarade på ditt inlägg.
Förlåt att jag förstörde hela tråden förresten
Jag tränar, och jag skulle nog påstå ett par gånger i veckan, utomhus.
Det är lite olika saker varje tillfälle, men det slås mest wedgear totalt sett.
Slår med alla klubbor, men oftast blir det fokus antingen den längre delen, vissa kortare och andra fokus på mellanjärn. Brukar avsluta med närspel/puttning om inte det är huvudfokuset för tillfället.
Om jag kör ett blandpass eller vad man ska säga så försöker jag att inte slå för många slag i rad med samma klubba. Men ibland kan jag nöta många slag för att testa bollpositioner eller spår eller vad det nu är.
De senaste 15 åren har jag främst haft problem med utslag och chippar. De flesta av dessa år har jag därför mest tränat på dessa slag. Något år provade jag att göra tvärtom, dvs. träna på det som funkar bra. Ingen skillnad på scoren kunde urskiljas.
Som nämnt ovan har jag inte tränat alls i år, skillnad märks på scoren och det är väl troligt att avsaknaden av träning är den huvudsakliga orsaken.
Problemet med utslagen är att de inte hamnar där jag vill, allt från pull-hook till push-slice och alla kombinationer där emellan. Träningar med pro emellanåt för att få träningstips. Genom åren har det blivit några dussin saker som jag gör och har gjort fel och det är de sakerna jag tänker på vid träning.
De dåliga chipparna beror på chip-frossa. Efter några tusen övningschippar och 30 rundor brukar jag chippa som i fornstora dagar. När det varit som värst har jag varit glad om det blivit greenträff på en chip. Ibland har jag funderat på om jag tjänar på att slå iväg bollen 100 meter från greenen istället för att chippa.
Jag har mer eller mindre gått över till att i ruff slå fulla lobslag. Man blir bättre på det om man övar och i och med att det är så roligt så gör det inget om man misslyckas. Ligger jag kort green i fw brukar jag putta. Även från 15 meter bort.