Det som jag hör, och som vi vanligtvis kallar för löpträning är väl egentligen konditionsträning. Att träna löpning är väl då att träna på hållning och hur man tekniskt ska göra på bästa sätt för att optimera konditionsträningen?
Samma sak för slaglängd, bollflykt eller längdkänsla. Det här kan man också träna men ofta beror spridningen på osunda grunder och hur repeterbar svingen är. Troligtvis behöver vi träna/ändra(?) vår teknik för att kunna slå bollen som vi vill.
Målet är såklart att kunna svinga utan att behöva kompensera för att få till en bra och repeterbar bollträff.
Att träna teknik handlar ofta om att ändra på inövade vanor och det är svårt. När det nya sitter på plats (när grunden är rätt) kan vi “mängdträna” så det till slut känns naturligt och blir repeterbart. Det är då vi kan använda förändringen på banan - konditionsträna.
Nu kanske inte den här videon handlar så mycket om träning men han säger tidigt att det i många fall beror på grunderna och det är något vi kan träna på. Uppställning och balans i det här fallet.
Igår så började jag förberedelser inför min “offseason” träning. Träffade en instruktör för första gången som jag klickade bra med. Kommer nog att nyttja hans tjänster under vintern.
Vi körde lite snack om mina förväntningar och målsättning med golfen över en kaffekopp. Sen var det dags att slå lite i golfsimulatorn. Spred bollar höger och vänster, duffar och tunna träffar och fortsatte i samma mönster med olika klubbor blandat med hyggliga träffar. Sen gjorde vi/han lite ändringar på mitt grepp och vips så tog vi bort vänstersidan. 9 av 10 slag gick höger och missen till vänster var borta. Har även problem med att jag svajar bakåt med fel viktfördelning och då slår jag upp på bollen istället för ner. I slutet av lektionen så slog jag nästan ner på bollen och kände att bollträffen var annorlunda jämfört med innan.
Summa summarum så tycker jag att jag fick lite mer förståelse om varför jag har spridit bollar höger, vänster med stundtals dåliga träffar och det var skönt att få bort missen till vänster. Nu har jag något att jobba på och vi kommer att jobba med siktet nästa gång vi träffas.
Det hände en del andra grejer också och vi hade bra diskussioner kring mitt spel och jag tyckte han var bra på att förklara och det viktigaste var att jag förstod vad han menade och kände mig inte dum att ställa frågor till honom. Förstår att det krävs en större insats än bara en lektion men känner att jag har nån slags förhoppning om att jag kan bli stabilare på banan.
Ville bara skriva av mig lite för jag kände att detta gav mig lite förhoppning om bättre tider på golfbanan.
Ser nästan fram emot vintersäsongen med träning med teknik och även fysiken för att se vad det kan ge för resultat till nästa år.
Jag nöter fast mina svingdefekter med ett till två rangepass i veckan under vintern. Elljus och infravärme på lågprofilerad range där man ofta är helt ensam. Det enda man hör är nån ensam hund som skäller, eller kanske nåt djur som trampar av en gren i skogen bredvid rangen.
Det ger en härlig känsla av flit i kombination md galenskap när man står där helt ensam med snögloppet nån meter framför sig, och hjälpigt kan följa bollflykten i ljuskäglan sådär lite drygt hundra meter.
Passade på att kompa lite…
2:a passet i år för putt,chip,pitch,range.
Gissar på att bagen så småningom inte kommer att se ut som tänkt inför kommande första runda.