Stämmer det verkligen? Det lag jag följer har jag fått för mig pratar (inte sällan) om kanske ett styrke eller konditionspass på förmiddagen för att följa upp med ett spel eller teknikpass på em/kväll
Tänk utanför boxen… eller måste jag verkligen rita kartan åt dig!?
Om man som hårdtränande elit inom en konditionsidrott har tid med golf och annan lågintensiv tekniksport… så kan man troligen lära sig knyppling, varpa eller pistolskytte på motsvarande ”fritid”.
Jag var på en konferens i Sport Analytics i höstas där hans tränare presenterade hur de lade upp träningen och utifrån vilka parametrar de utgick. Målbilden var 5/2 men det blev sällan så utan han tränade ofta mindre. Upplägget var att han alltid körde exakt samma uppvärmning med cykel med x motstånd. Om hans puls svarade som den skulle, dvs ökade inom ett visst spann, så tränade han. Om pulsen däremot inte ökade så gick han hem och vilade och testade igen efter två dagar, fick han inte rätt puls gick han hem och vilade igen. Dvs, han tränade extremt hårt men under extrem uppsikt så att de visste att kroppen skulle svara på träningen. Att lära sig när ens kropp svarar på träning och när den inte gör det tror jag saknas hos väldigt många elitidrottare.
Stämmer säkerligen, en som verkar behöva lite mer kunskap om detta är skidåkaren Frida Karlsson.
Hon blev ju avstängd en period för att hon tränade för mycket eller om hon tränade fel, kroppen tog för mycket stryk.
Detta är ju något som staben runt en elitidrottare är till för, de ska ju bl.a. se till att idrottaren tränar på rätt sätt.
En bekant till mig jobbade för många år sedan i restaurang på skidort där landslaget hade träningsläger. Hon berättade hur kopiöst mycket mat de tuggade i sig. En annan nivå än ens eget ätande, minst sagt.
Åtminstone 8000 kalorier stoppar en manlig längdåkare i sig under uppbyggnadsperioderna.
Gunde toppade på 8500 en period men då gick han upp lite i vikt.
2500 bör en normalbyggd man ligga på som inte håller på med kroppsarbete eller elitidrott.
Det börjar bli löjligt hur du flyttar fokus hela tiden. Från början påstod du att ingen kan träna kondition och skytte samma dag med effektivitet.
Nu när det ”bevisats” vara så att skidskyttar tränar likvärdigt som skidåkare + skytteträning… så vänder du det till en fråga som egentligen redan besvarats många ggr.
Vet du verkligen inte varför?
Jo, för att skidskyttar tränar som skidåkare!
Skyttedelen är ren teknik och som med alla tekniska moment så krävs det år av träning för att bli bra.
Obs!
Detta påverkar inte den fysiska delen av träningen dvs. ditt ursprungliga argument.
Det är ganska fint när äldre män börjar spekulera om elitsatsning.
Elitsatsning sker ungefär mellan 12-15 års ålder. Sen är det för sent, visst skidskytte och andra väldigt icke konkurrentsutsattasporter kan man kanske klara om man ligger nära. Men annars nej.
Vid 13-14 års ålder går man upp till ~5 dagars träning per vecka, sen har man tävling en dag och antingen vila eller träning/tävling den sista dagen. Sen går det på repeat.
Att tro att det finns otränade elitidrottsmän som kan sadla om är väldigt långt borta. Det får vara just obskyra sporter som skidskytte eller klüfts sjukamp. Men det funkar oftast bara en gång. Sen är världen ikapp.