Träning på elitnivå - delad från 5 favoritsporter

Min bonus-son är elitsimmare alltså konditionsidrottare. Han skulle inte orka träna en precisionsidrott med kvalitet samma dag som simningen.

Och ja, killar och tjejer skjuter ungefär lika bra. Men killarna betydligt snabbare.

Det tror jag inte på.
… eller, din uppfattning om elit-träning är troligtvis bara egenupplevd och därtill lite skev.

Det finns massor av konditionsgrenar som kräver timtals träning på den premissen att de naturligtvis ska klara att utföra det i just timmar.
Belastningen är därefter och om de på något sätt skulle bli ”helt slut” ”hela dagen” efter ett pass så faller träningen på sin egen rimlighet.

Jag har fö.levt/var tillsammans med en elit-tränande simmare under ett antal år och hennes energi samt koncentrationsförmåga var aldrig kompromissad varesig det gällde skola eller aktiviteter med sin pojkvän. Tvärtom. :wink:

Möjligen så kanske du bör inse att en tonårig kille är bland det tröttaste och lataste som finns oavsett träning eller ej.

Egon

Nej. Rakt av.

Jag har dels elitidrottat själv. Dels jobbat som sportjournalist i över 20 år. Så min uppfattning är inte skev.

Träffat mängder och åter mängder av folk i olika åldrar och sporter. Skrivit hundratals artiklar. Pratat med tränare, ledare och andra.

Jag skriver inte att man blir helt slut. Energi finns till mycket annat. Men att med kvalitet träna två stycken pass i olika elitidrotter varje dag. Not so much.

Och det är ju det man måste göra om man ska bli skidskytt i världselit efter att ”bara” ha varit längdåkare.

Men även om tiden finns så krävs så mycket mer.

Att min grabb gärna lirar innebandy, squash eller nåt annat samma dag som han tränar simning är en annan sak. Och lat är det sista han är.

1 gillning

En dag kan börja med ett träningspass i en precisionssport och att det skulle påverka eftermiddagens kvalitetsträningspass i kondition tror jag inte.

Så kan det vara. Men man får inte glömma att om man ska göra ett träningspass i en precisionssport ska det lika förbannat funka att få in frukost, lunch, vila och annat som behövs för att få kvalitet i konditionspasset under eftermiddagen.

Ursäkta sent svar.
Skillnaden mellan att träna som en elitidrottare och att vara en elitidrottare är stor. Eliten lever för träningen och vissa av dem gör inget annat.

Nåväl, det är inte omöjligt, ens svårt eller ovanligt att träna styrka och kondition samma dag på två pass.
Vissa elit-tränande kör 2 gympass om dagen.
Att då träna kondition och/eller styrka på förmiddagen för att sen träna skytte på em… herregud så lätt.

Allt beror på hur hela apparaten är uppbyggd. Eliten omsätter extremt mycket energi under en dag. Vi snackar full power och en låg tomgång. Vi andra kan definitivt inte varva upp lika mycket och sen har vi oerhört svårt att komma ner i varv.

Egon

Visa mig de längdåkare som skulle ha möjlighet att träna dubbla pass för att bli så bra skidskyttar att de skulle nå absoluta toppen och kunna tjäna pengar på sin idrott.

Vilket alltså var ämnet för resonemanget.

De ska alltså ha både skytte- och skidtränare som kan coacha dem på de tider som passar utövaren.

Vi pratar nu inte om skidskyttar som redan är i yppersta eliten. Utan längdåkare som ska träna upp sitt skytte.

Nähä du, du drog in din bonusson och dig själv i dina argument.

Ärligt talat så måste det vara språkförbistring här… för du kan inte tro på det jag läser att du skriver!?

  • Den fysiska träningen liknar volymmässigt den träning som exempelvis längdskidåkarna genomför. I praktiken innebär detta att en skidskytt på elitnivå genomför 700-900 timmar uthållighetsträning varav ca 80% är lågintensivt, 5% medelintensivt och 5% högintensivt. Därutöver tillkommer styrketräning (10%) och inte minst skjutträning som dels genomförs i kombination med den fysiska träningen (60% av totala skjutträningen; 75% på låg intensitet, 15% på medel intensitet och 10% på hög intensitet). Totalt avfyrar rutinerade skidskyttar över 20 000 skott årligen (Laaksonen et al., 2018b).

Eftersom skjutmomentet i skidskytte är väldigt kort (ca 30 sekunder), är tävlingslik skjutträning en viktig del av skidskyttarnas träning.*

Egon

Visst gjorde jag det. Men ursprunget är diskussionen om att byta sport. Eller börja träna ytterligare en idrott på elitnivå.

Ok, men då är vi klara… det står ju i texten ovan. Dvs. En längdåkare som byter sport adderar i princip skytteträningen utöver längdträningen.

Tack o bock.
Egon

Men måste lära sig skyttet från grunden.

En intressant sak att diskutera är precisionsidrotter som t.ex. skytte eller golf.
En viktig egenskap är ju att kunna fokusera så att träningen blir högkvalitativ.
Alla har ju inte förmågan att fokusera speciellt lång tid.
Man har ju hört vissa historier om golfare som stått och nött från tidig morgon till sen kväll.
Alex Norén tränar ju tydligen hårt.
Av gamla mästare var ju Vijay Singh en som tränade enormt mycket.

Det imponerar på mig, jag tröttnar efter tre kvart.

Sedan finns det ju de som nått rätt långt utan att träna förutom att vara på banan och spela.
Carlos Franco som vann några tävlingar på PGA touren vid millennieskiftet var ju en sådan person.
Rankad 16:e som bäst i världen.
Egendomligt, men antagligen kan det ju räcka att träna på olika slag på banan om man har tillräcklig talang, istället för att nöta på rangen och övningsgreenen.

Om man har extrem talang verkar det vara lätt att bli skidskyttebra i skyttemomentet, då är det tydligen bara att träna några hundra timmar och sedan var med och hugga i toppen av världscuplopp (Anna Maria Lampic)

Något jag skall göra en regnig dag är att läsa Niels Van Der Pools träningsdagbok.
Han tränade 22 timmar i veckan fördelat på 5 dagar träning, 2 dagar vila, mestadels cykelträning.

Brukar inte tänka på golf som precisionssport. Men det ska tydligen definieras som det.

Det är väl en definitionsfråga, man ska få en golfboll från flera hundra meters avstånd ner i ett hål som är 10,8 cm i diameter, på så få slag som möjligt. Det är ju en massa elände i vägen; vatten, sand, träd, högt gräs,…

Verkligen. Men jag tänker mer på bollsport.

“Det är ju en massa elände i vägen; vatten, sand, träd, högt gräs,…”

1 gillning

Jag tänker på de stora bollsporterna, där är det ju (väl) inte ovanligt med två pass om dagen?

Allsvenska fotbollslag tränar ofta fotboll bara en gång om dagen under säsong.
Men igen, vi pratar om att man alltså ska lära sig en ny sport vid sidan av sin ordinarie. Och sen bli bra i den.
Har svårt att tro att exempelvis Jordan Larsson skulle kunna träna snooker med kvalite 3-4 dagar i veckan samtidigt som han fortsätter lira fotboll på hög nivå.