Ja som titeln antyder. Angår väl mest oss som minns Neil på månen och Ralfs volley.
Golf spelar vi ju och det är väl bra. Men i övrigt hur har ni ändrat träningen då ni gått över 50-strecket? För min del har jag slutat “löpträna”, typ springa 5 km eller mer. Kör HIT en gång i veckan, backträning eller så hårda intervaller jag orkar på motionscykeln hemmavid
Och jag lyfter mycket tyngre i gymmet, och kör alla bänk mark och squat.
Finns lite papers som uppbackning, skall vara bra för testosteron med explosivt, finns några förståsigpåare som säger att “cardio” skall vara dåligt för samma testosteron.
Var och en blir väl salig på sin fason. Men så kör jag och mår åtminstone för tillfället bra av det.
Målet i höst och vinter är mycket benträning. Frankrike på sportlovet igen och jag vill inte byta grupp igen för att benen inte orkar med
Annars magträning för att ryggen ska hålla att jobba (programmerare vilket väl säger ett och annat om hållningen)
Golfmässigt, har fått 10-15 meter mer med träklubbor genom att ta i mycket mer. Ska bara lista ut hur man överför det på järnklubbor…
Jag tränade ingenting före 50, bortsett från hundpromenader och situps, armhävningar och liknande småövningar hemma. Numera gym två-tre gånger i veckan, plus minst en timmas hundpromenad per dag och lite dagliga hemmaövnngar, med nån hantel och så.
Mager av naturen, försöker möjligen sakta jobba mig uppåt 80 kg. Men vips så avstannar väl ämnesomsättningen, så man kanske skall vara försiktig med vad man önskar
Gymträning ca 2 ggr per vecka under vinterhalvåret. Tappar under golfsäsongen vilket retar mig.
Har också börjat köra HIIT på crosstrainer. I början bara 5 ggr 30 sekunder vilket gav bra resultat på konditionen. Nu har jag också läst att Norwegian 4 by 4 ska vara en bättre form. Det betyder alltså 4 ggr 4 minuter. Det ger faktiskt ännu bättre resultat. Konditionen förbättras mycket och snabbt. Nackdelen är att det är en fruktansvärd pina att köra. De sista 2 minuterna skriker hela kroppen bara SLUTA.
När jag mätte pulsen efter en intervall förra gången så var jag uppe i 178. Kändes bra för en 56-åring.
Jag var lite knäckt över att inte komma upp i mer än 155, innan hustrun förklarade för mig att med en vilopuls på 48-50 så ligger jag helt enkelt lågt i puls.
Det där låter som då frugan drog iväg med mig på gruppspinning med pulsband… körde med den där ekvationen nånting-ålder, pallade bara halva passet… Det var också såna där långa pulstoppar. Aldrig mer.
Kör 40sek * 6 på M-cykel, då jag kör “mördarbacken” blir det också ungefär 40 sekunder.
Delar upp mitt svar i 2 inlägg:
1.
Att träna som 50+ är ett måste. Hur mycket och med vad är oerhört individuellt men som de golfare vi är så den hobbyn fullt tillräcklig för att kunna säga att vi ”håller igång kroppen” åtm. under vår/sommar/höst.
Inlägg 2.
Om det nu är som jag tror att gubbmage ska motas och orken ska höjas så kommer tyvärr träning först på plats 3. 1 och 2 utgörs av kost och sömn.
Det är t.o.m. så illa att om det slarvas med 1 och 2 så gör 3 det sämre.
Sen kan man naturligtvis göra saker killräckligt, men det funkar bara om man har överseende med vissa saker.
För min del har det alltid varit fläsket som legat på killräcklig nivå. Numera är det katastrof eftersom träningen har legat i malpåse. Den bristen har sen gett eko på kosten som rasat lite för mycket. 2 fel blir aldrig 1 rätt så nu är jag 2 storlekar upp i T-shirt.
Det är inga som helst problem att vara fysiskt fit med lite överskott i fläsk. Gubbmagen är inte enbart åldersrelaterat eller kostrelaterat.
Om hjärtat är större än normalt beror det på vad som orsakar förstoringen. Det kan vara både bra och dåligt, beroende på orsaken och om hjärtat fungerar som det ska.
När är det bra?
Tränade personer: Idrottare som tränar mycket får ofta ett större hjärta, så kallad “idrottshjärta”. Detta är ett tecken på att hjärtmuskeln blivit starkare och effektivare, vilket är positivt för hjärtats funktion och uthållighet10.
Normal funktion: Om hjärtat är större men fungerar normalt och personen är frisk, behöver det inte vara något problem10.
När är det dåligt?
Sjukdom: Ett förstorat hjärta kan vara ett tecken på sjukdom, till exempel högt blodtryck, hjärtklaffsjukdom, hjärtmuskelinflammation eller hjärtsvikt. Då är hjärtat större för att kompensera för att det har fått arbeta hårdare, men risken är att det till slut inte klarar av att pumpa blod tillräckligt bra, vilket leder till symtom som andfåddhet, trötthet och svullnader610.
Risk för komplikationer: Om hjärtat är förstorat på grund av sjukdom kan det leda till hjärtsvikt, arytmier och andra allvarliga tillstånd16.
Sammanfattning
Bra: Stort hjärta hos frisk, vältränad person.
Dåligt: Stort hjärta på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning.
Det är alltså viktigt att undersöka orsaken till hjärtförstoring för att avgöra om det är påfrestande eller inte610.
Lite kul att den referens han valde var “hemmets journal”
Och i och för sig, elitidrottarna brukar inte bli typ 90.
Tack, men jag behövde inga fler argument än att det är våldsamt oskönt att springa när man har lite extrakilon och dessutom dåliga fötter o knän.
På temat 50+ så är gubbgympa oslagbart. En timme träning på egen nivå i grupp med instruktör 3-4 gånger i veckan har gjort mig både starkare och piggare.
Visst, men jag har iom. mitt tilltänkta/nuvarande kaloriunderskott insett att ontet inte fördrivs med träning.
Självklart var det inget jag inte hade koll på teoretiskt men att det skulle bli så förjävligt, trodde jag inte.
Kost måste vara den enskilt största faktorn för en så frisk och smärtfri kropp som möjligt.