Tour de France (spoiler)

Drar igång en separat tråd eftersom ämnet är lite extra spoilerkänsligt

Kul att Philipsen äntligen fick vinna en etapp! Eller snarare, mäktigt att se van der Poel i fullt pådrag, som han drog upp spurten, bara han och van Aert kan ge den där känslan av effekt.

Kul etapp idag, ingen GC och ingen spurt, vem som kan vinna. Och om ingen av storfräsarna försöker nåt kommer GC-lagen nog inte anstränga sig så mycket för att plocka in eventuell utbrytning

1 gillning

Ett rejält kategori-1 berg.
Jag är lite enkelspårig i mitt intresse för tour de france, det är bara när de som är tänkbara som slutvinnare börjar att röra på sig det blir intressant, detta sker ju bara på bergsetapperna. Idag är det en sån där etapp som kan bli intressant, men lite tveksamt. Ganska stor höjdskillnad totalt på etappen. Sedan den där vanliga frågan jag har, hur mycket lutar det egentligen när det är 9,1% lutning ?

Nu närmar de sig pyrenéerna, hoppas på lite läckra bilder från Pic du Midi, ett av de där bergen jag länge tänkt besöka för skidåkning, nu börjar åldern dock ta ut sin rätt så det är tveksamt att jag klarar av den tuffa åkningen från det berget annat än den “lätta” nedfarten.

Givetvis hoppas man också på lite spänning i de tuffa bergsetapperna, etapp 14 och 15.

Hårdkörning idag, det blir nog intressant mot slutet.

Kollar etappen i kväll i efterhand

Då har du något att se fram emot.

Yes, riktigt fin etapp! Och Vingegård är tillbaka på allvar. Dock mest förvånad över att Remko hängde med så pass. Men tror inte han är kvar inom 5 minuter efter pyreneerna. Synd om Roglic, men han lär bli fyra. Något förvånad över att Rodriguez kom så pass långt efter.

Men kul, upplagt för duell som förra året.

Efter ett par spurtetapper(van Aert åter snuvad på mållinjen) en tuffare etapp idag, borde hända grejer GC idag. Synd att Roglic försvann men Evenpoel kvar i mixen

Jo idag en etapp att titta på.
Hjälper sambon med lite försäljning av keramik o silver idag, lämplig sidoaktivitet att glutta på TdF.

Blir ikväll, med sonen, som råkat ut för en otäck cykelolycka och rehabiliterar sig hos oss. En etapp Touren, en etapp tjejgiro d’Italia, om inte herrarnas är riktigt spännande annat än i slutet. Italien, vad galet vackert det landet är. Trodde Toscana, den enda delen jag kört runt med bil i var unik, men vackra städer på bergstoppar verkar finnas all over the place. Ett skäl till att vi snöade in på Cykel. Fantastiska vyer.

Det känns avgjort, Pogacar väldigt stark.

Nu känns det ännu mer avgjort, ytterligare en övertygande insats av Pogacar.
Ledning med dryga 3 minuter, det släpper han inte om inte sjukdom eller skada inträffar.