Tour de France (spoiler)

Sen kraschade väl Evenepoel? Philipsen borta, klar förlust för girot

Bra duell mellan Merlier och Milan dock. Som merlier vann med typ 2 cm och langade upp armarna.

???

Förstod ingenting av denna förklaring.

Jo det där har man sett ibland men jag fattar inte riktigt hur det funkar. Typiskt då de kommit ur nån skog eller nåt och sidvinden blir stark, då brukar pelotonen delas upp, skulle tippa det beror på att det blir svårare hålla rulle. Och de luckorna brukar de ha svårt att täppa till.

Men nån mer själv aktiv cyklist kan säkert svara bättre. Jag cyklar 3 km till jobbet i maklig takt. I och för sig hård HIIT på Motionscykeln men där är inte vinden en faktor… mer än att fläkten måste funka för att jag inte skall koka bort.

Det finns ett begrepp inom cykel och det är ”kantvindshelvete”. Kantvind kan vara värre än motvind. Klungan vill alltid ha så mycket lä som möjligt och vid sidvind kan man se hur gruppen går ut i vägen och bildar som en vinge. Det är mycket svårare att hitta lä i kantvind och oerhört tufft att ta vind. Kommer klungan ut från skyddande terräng och ut på ett öppet fält är det som att få en smäll i sidan, de som ligger närmast vinden, vilket blir flera cyklister, orkar inte stå emot och så spricker klungan på flera ställen.

Vid motvind ligger alla i lä utom de som är först, vid kantvind för alla mer vind på sig. Riktigt grisigt är det.

Så om jag förstått det hela rätt så vid kantvind är det lika för alla och man tjänar just inget på att ligga strax bakom någon annan.

Då tycker jag att klungorna mer eller mindre borde splittras helt såsom ofta sker i de brantare bergsetapperna.

Ge den här videon några minuter så klarnar det.

1 gillning

Berra frågade om etapp 1
Evenepoel krashade på etapp 3
Han kommer hämta in en hel del på Temposträckan

Han är stenhård, Remco, minns den här jättekraschen i Baskien förra året, då han i och för sig med en mirakelräddning klarade betonggrejerna men ändå kraschade hårt och bröt nyckelben och vad mer det nu var, samma kväll såg helt oberörd ut då han på insta konstaterade att jo jag har brutit lite men det är ingen fara… och han har vurpat rätt hårt ett par gånger nu men blåser bara lite på fingret och cyklar vidare.

Jodå man tjänar men det är mindre lä och mycket svårare att hitta en bra position jmf med att ligga bakom. Det kan också bli vingligare och man måste försöka ligga så nära cyklisten bredvid för att få effekt.

1 gillning

Idag tempo-etapp. Vore det bara tempo-etapper och bergsetapper skulle jag nog följa touren bättre.

Lyssna på dom istället för att titta.

Stage 9, det gick fort igår.

Tittade en del på dagens etapp. Det nämndes en del om deltagarnas vikt. Någon var 178cm lång och vägde 52kg!!!

De ser nog lite Auschwitziga ut på överkroppen kan jag tänka mig.

Bröderna Paret-Peintre är inga fläskberg direkt….

Men kul etapp igår. Utbrytning som höll, och Healy, det lilla loket tar gula tröjan! Simon Yates tog etappen, fick fin resa bakom Healy, och formen från Girot håller i sig som det verkar. Än roligare var det att då Pogi satte in den obligatoriska stöten i sista backen följde Jonas med lätt. Den första riktiga bergsetappen skall bli spännande.

1 gillning

52kg killen

Är det redan avgjort efter 12 etapper ?
Sjukdom, skada eller upptäckt doping ska nog till för att ändra på toppen

Nöjer mig nog att kolla resultatlistan fram till sista bergsetappen, om något hänt i toppen kanske man tar en titt på den etappen.

Kollade tolvan nu, fasen också, hade hoppats på att Jonas skulle kunna ha hängt med bättre.

Verkligen. Totalen blev rätt ointressant nu.

Ser mest fram mot damernas nu