Top 10 i Stockholm

Då tycker jag 4:an är mycket svårare.
En “säker” T4 rakt ut på fw get dig ett inspel på 180-200 med miljarders med bunkrar vid green.
Den dagen drivern går bra går man så nära vattnet till vänster man vågar och får ett inspel på 130, men det är få dagar man lyckas med det

Norra är enkel för den som slår rimligt långt (200 kanske) och nöjer sig med att gå på handicap. Tuff för den som vill attackera par. Södra tvärtom tuff för samma medelgolfare eftersom det är smalare, mer vatten och man helst bör kunna slå både draw och fade (med vilje och på rätt hål). Har gjort 65 på Södra men bara 68 på Norra. Går man till vit på Södra är skillnaden liten, men svart på Norra är riktigt tufft. Där ska man inte uppehålla sig utan rejäl talang och löd i bössan.

De verkar ha avverkat ordentligt sedan jag var medlem.

Nu var ju inte frågan riktad till mig, men som ren kuriosa kanske man ändå kan nämna hål 15 på finfina Läckö GK. Det är 412 m från gul och har en (om jag minns rätt) upphöjd green, och där snackar vi nog åtminstone uppåt 250 m från tee för att ha en rimlig chans att träffa green :slight_smile:

Par fyra, 412 meter från gul och det där diket? Hålet har fel teeplacering.

Lira lite safe och ha 175 till framkant, uppför… Kul!

Helt enig. Man får dessutom gå bak en bra bit för att komma till tee, så det verkar både enkelt och logiskt att flytta fram tee 30-40 meter.

Och göra en par 3. En jävligt svår.

Påminner lite om gamla tolvan på Viksjö, som också var över 400 meter till upphöjd green. Numer heter väl hålet 3 och de gånger jag spelat senast vill jag minnas att det kortats av(dock säkert 7-8 år sen sist så minnet kan svika). Men det var en utmaning, innan det fanns sånt som metalwoods…

Stadium course var väl helt okej, och jag förstår varför den är deras “mästerskapsbana”. Den bjuder in till att väder kan spöka till det och den är därtill klippt och byggd på ett sätt som gör att man ibland måste ha väldigt bra precision för att att inte hamna i skiten. Tex landade jag massa fairways men hamnade nästan alltid i ruffen och därifrån fick man inte stopp på bollen på green. Tråkigt för mig när jag spelar, men ett krav om jag skall se tourspelare på TV och känna spänning.

Ullna tycker jag är en pajasbana.

Har dock inte sett listan, den var i videoformat och jag tar inte till mig information via video.

2 gillningar

Som kommentar på listan (tack @AlbertS) gillar jag Bro Hof och Mälarö GK.

Mälarö GK hade jag valt varje dag i veckan om jag fick en teleporter.

Frågan gällde inte att ha en rimlig chans att träffa green utan att hitta ett par 4 där du behöver slå 250 meter från gul för att ens ha möjlighet att slå andraslaget mot green. Ser ut som man inte ens behöver slå 200 på ditt hål för att ha fritt mot green (om än långt men en spoon från 220 har man ju slått förr)