Top 10 i Stockholm

På min lista skulle varken Salem, Drottningholm eller Svartinge komma med.
Dock är det 10 år eller mer sedan jag spelade dessa.

Att ranka golfbanor är lite som att ranka maträtter, smaken är som baken.

Vilka mästerskapsbanor har du under bältet? Bara så vi vet vilka banor som inte kräver bra spel med samtliga klubbor.

2 gillningar

Personligen tycker jag “roligast att spela”-listor vore roligare. Men då gäller det att man har samma preferenser på bantyp och design som författaren.

Sen är det ju dessutom helt beroende på sällskap i bollen. Jag har haft roligare på Salems 9-hålare än på en del andra toppbanor… Hade väl tur att jag hade så utmärkt spelsällskap på Bro Hof att jag fortfarande rankar den högst =)

Bara för att en fw är bred betyder det ju inte automatiskt att fairway träff är bra. Det svåra greenområdet gör ju att även om fw är 40 meter bred så är det bara 10 av dem du kan ligga på för att ha ett vettigt slag mot flaggan och vilka dessa 10 meter är beror ju på var flaggan står.

När jag spelade Loch Lomond (värd för ett antal Scottish Open samt Solheim cup) så slog jag en I mitt tycke okej drive som träffade fairway på vänster sida. Därifrån sa caddien åt mig att sikta 20 meter vänster om green, det fanns nämligen inga möjligheter att bli kvar på green från den vinkeln om jag slog bollen mot green. Så fairwayträff på fel ställe gav att man fick jobba för att undvika dubbel (jag gjorde dubbel).

1 gillning

Jag har spelat 3, 7, 9.
Nian var jag kanske inte helt impad av men ok för att den platsar.
BH Castle gillar jag skarpt. Stadium har jag inte spelat.
Mälarö är också en bana jag gillar.

Herregud!

Diskussionen handlade väl om svenska banor. Semikolon över en benämning borde ge dig vad jag menade.

Nästa missförstånd (eller ovilja att förstå) från din sida, handlade om nyanser och relaterade till övr. kommentarer i tråden om långa hål och vidöppna fw’s.
Även det var en reflektion över att svårighet översätts till längd från tee men inte alltid väl placerat från tee.

Egon

Absolut och det jag ondgjorde mig över var när man, designmässigt, får lite hybris och bara går på hållängd.
Lite ”nu ska banan bli satans svår”.
Och… eftersom det var svenska banor jag tänkte på så handlade min åsikt om hybrisen på ”fina” banor.
Sen… inte att förringa, det var vara en åsikt och inget jag tar till en domstol. :wink:

Egon

Förstår inte alls vad du menar. Om du tycker att mästerskapsbanorna du spelat varit för långa låter det som att du spelat dom från fel tee utifrån dina kunskaper eller helt enkelt har förutfattade meningar om banor du inte spelat.

Jag har spelat i stort sett samtliga mästerskapsbanor i Sverige/Stockholm och från gul tee står jag knappast och slår hybrid in till green varje gång.

Vilken bana anspelar du på?

Ber om ursäkt om jag misstolkat ditt inlägg helt.

Om jag nu ska ge mig på att tolka Egon så tror jag att han menar att de bara gör banan lång för att slippa göra den utmanande på andra mer kreativa sätt.

Ok då håller jag inte med alls. Samtliga “tourbanor” jag spelat i Sverige har väldigt utmanande greenområden och blixtsnabba greener. Skulle utan tvekan kunna vara medlem på vilken som helst av dom.

Ja jag har inte spelat nån sån bana sen Barsebäck 1996. :laughing:

Jag är relativt okräsen än så länge. Men jag förstår att det finns många nya fina banor att upptäcka som inte fanns förr.

Jag kommenterade främst det AFJ skrev och kände igen mig i problematiken. Att nämna ”mästerskapsbanor” var ironiskt eftersom jag tycker att det är vad många ”fina” klubbar vill ha (speciellt om de har 36 att leka med).

Vill ogärna ge ex. eftersom du verkar vara ute efter rätt/fel och svart eller vitt.

Idiotiska hål finns överallt och då inte det vi brukar kalla KA.
Ingen bailout, 250 för att cleara för inspelet und so weiter.

Om man, som AFJ skrev, behöver några chip1putt så kan man inte bara göra det svårare genom långa hål och sen infernaliskt svåra greener.

Egon

Kan du visa ett enda svenskt golfhål (par 4) som kräver 250m från gul tee för att ha ett slag in mot green?

Jag med, men det är designen (eller brist på den) som jag kommenterade.
Det bör vara en mix av korta och långa, smala och breda hål.

Sand har många hål som ypperliga ex. på att öppna ytor inte behöver bli bomba-hål.

Min begränsade erfarenhet av Halmstad ger att Norra är lite mer och södra är lite mindre. Svår alltså…
Jag blev fullkomligt nedröstad på den åsikten med motivationen att södra är för smal. :roll_eyes:

Där har du min poäng lite…
Bra spelare (@Puttaren) slår både långt och rakt.
Sämre spelare slår ofta lika långt eller t.o.m längre men att gå ner någon klubba gör inte slagen extremt mycket rakare. Ergo… breda fw’s och långa hål is da shit. Helst greener modell Holm också.

Egon

Orkar inte googla men säg 230 eller 220 då.
Är det viktigt?
Vinner du om jag inte hittar nåt?
Vill du att jag ska erkänna en överdrift?
Inga problem för mig…

Egon

Du är absolut inte den enda som tycker Stadium är överskattad. Att den är “djupt” överskattad håller jag dock inte med om, det är som du själv är inne på mycket som är bra!

I år har jag gjort 42 rundor på Castle och 13 på Stadium - speglar nog min preferens rätt bra! :slight_smile:

Kungsängen Kings 5:an är en kandidat. Är knappa 400m från “gul”, lätt dogleg höger med höga träd i dogleghörnet. För fritt inspel mot greenen behöver utslaget vara kring 240-250m.

Att jag la till “djupt” var mest för att alla, absolut alla rankingar över banor i Sverige håller Stadium som 1:a, vilket jag inte håller med om alls. Vet inte ens om jag håller den top-5. Men kan absolut sträcka mig till top-10. Men antar att jag helt enkelt värderar “rolig layout” extremt mycket högre än andra. Det går inte att väga upp med perfekta fairways etc, man har redan förlorat mig.

Jag håller med @Marten i “Är även roligt med lite kortare och knixigare par fyror. Gärna dogleg, höjdskillnader osv. Att det händer något liksom.” och @Egon med “Långa hål, breda fw’s och infernaliskt svåra greenområden. Det är en lathet från designern eller en preferens skapad av hybris. Självklart har dessa hål en given plats… men en hel bana av sådana hål blir bara öken”.

Jag har spelat Stadium ett par gånger, och om jag ska raljera lite så tycker jag mest att jag springer fram och tillbaka på ett stort fält på långa hål med breda fairways och svåra greener med stora avrinningsytor. Sist jag spelade Stadium så spelade jag Ringenäs GK två dagar efter. Även om Bro Hof såklart är en bättre bana på hundra olika sätt hade jag helt ärligt en roligare runda på Ringenäs.

Vi spelade gul & blå slinga. Hål 1, 5, 6, 9 på gul och hål 2, 3, 9 på blå är fortfarande hål som sitter kvar för att de var suveränt roliga.

1 gillning

Nu har jag inte spelat banan men enlig banguiden behöver du inte ens slå 200 meter för att ha fritt in. Du måste givetvis ligga på vänstersidan av fairway. Du hävdar alltså att träden till höger av fairway är så stora så att om du ligger allra längst till vänster på fairway med 190m kvar så är vägen mot green helt blockerad?

Rakt fram på fw, sedan rakt upp (förvisso långt). Inte alls svårt.
Jag slår driver, hybrid. (Gubbe 63+)