Top 10 i Stockholm

Håller ni med?

Finns det bara 10?:wink:

Vi kan be honom ranka Lagans sämsta golfbana om du vill :smiley:

1 gillning

Lite roligt är det ändå. Har 4 mil till närmaste granne…

1 gillning

Spelat väldigt lite i Stockholm på 2000-talet trots att jag numer bor nära. Spelade dock mycket på 80-talet, och har spelat lite i alla fall på senare år. Några reaktioner -
Ullna har jag aldrig gillat att spela. Spelade rätt många rundor förr och en i hyfsad nutid sen den blivit dyr. Gillar inte atmosfären och den känns rätt hoptryckt.
Inte spelat Bro Hof men gått med många tourtävlingar på Stadium. Riktigt queer med en premiumbana vid den göl man växte upp bredvid, bara lite närmare Stockholm, känns helt knäpp i naturen, men den ser fin ut. Skulle gärna spela, men väl dyr. Men i Bro? Där spelade alla fotboll eller meckade bilar… bonnapöjkar
Kevinge ser inte mycket ut för världen, men det var den bana jag gillade bäst på 80-talet. Trevlig layout helt enkelt.
Lidingö bara spelat rätt många gånger förr, då rätt trist. Som en blek Kalmar ungefär.
Drottningholm likaså. Otroligt att man kan få till så pass tråkig upplevelse i den annars fina naturen.
Bara spelat SCO på Mälarö, den gillade jag. Öppen, snygg, härliga greener att putta på.
Haninge gul och röd är riktigt fin, lätt bäst söder om stan. Blå är dock inte mycket att hänga i julgran.
Västerled lirade jag med Bridgetruck, lirar han fortfarande? Tuff, men rolig. Stensonbanan borde vara trevlig, bra natur för golf där.
Bro-Bålsta minns jag som ny, den gillade vi, åkte ofta dit. Snygg layout i trevlig miljö.
Arlandastad ser skittråkig ut från motorvägen, men den var förvånansvärt kul att spela. Planen som landade var bara skoj.
Sigtuna är väl nästan en Stockhomsbana? Riktig pärla i mycket attraktiv miljö.
Måste väl nämna Viksjö också, min hemmanana då jag var riktigt biten, under 80-talet. Ok den är som en åker, från gamla femmans tee såg man alla hål, men jag kommer gärna tillbaka dit. Nostalgi.

Så nej jag håller väl inte helt med, men jag prioriterar känsla, layout och naturupplevelse högt, fairwayskick och greenområden inte lika viktigt.

Omöjligt att veta eftersom det är video. Att kolla in en video för att få fram information som man kan få via text är nästan alltid en usel metod (för den som “läser” artikeln). Bara om man behöver se hur någon gör eller hur något ser ut, är video bättre än text+bild.

Varför video är dåligt?
Seriell information med lååångsam fart. Svårt att överblicka. Mer eller mindre omöjligt att snabbt hoppa mellan olika delar.

1 gillning

Håller med i sak.

Jag har inte själv spelat där sedan renoveringen, men hört väldigt mycket positivt. Ska nog fn ta mig dit och lira en runda.

Spelade seriematch där nu i juni och innan dess på 90-talet. Hade också en gammal bild av ihoptryckt bana med avkapade hål pga utbyggnad i närheten. Men layouten är riktigt rolig i fin miljö och bara några hål är nära varandra och med höghus eller höga staket bredvid. Greener var dåliga vid mitt besök, ett scorekort lägesförbättring på green är aldrig kul, men de är säkert fina nu.

Håller med dig, men vi får inse att vi är gubbar, Kidsen, även de 30-åriga kan gå med hörlurar och lyssna på 2 timmar långa poddar där en eller två ältar nåt ämne framochtillbaka. Kanske inte klockrent det här, men det är bara att inse att lyssnande är nåt den yngre generationen anammat mer än oss… har väl dock hyfast vant mig och 10/20 sekunderskippen tog mig snabbt genom den här videons lista.

Givetvis hör videogrejen mer till de yngre, men kanske inte för att metoden faktiskt är bättre (om man bara vill åt själva informationen) utan mer för att de växt upp med den?

Dessutom är det antagligen både snabbare och billigare för producenten, med video. :wink:

Jag spelade Kevinge för första gången i seriespel tidigare i år och blev positivt överraskad. Riktigt fin bana om än lite hoptryckt mellan bostäderna.
Svårt att hitta parkering dock. Fick vänta en kvart innan någon lämnade sin plats och då gällde det att ta för sig eftersom det var flera som väntade.

Ring alltid mig för parkeringstips :slight_smile:

Seg video!

Tycker att den här typen av rankingar är kul men det är svårt att summera ner alla ingående parametrar (skick, layuout etc) till ett slutomdöme. Det handlar mycket om personlig smak.

Bro Hof Stadium hamnar t ex ofta högt i rankingen och visst är den jättefin med få dåliga hål (bara 13 jag tycker är dåligt) men samtidigt är det för en kortslående gubbe som jag en ganska trist upplevelse spelmässigt. Nästan alla hål är bogey hål där det gäller att kämpa mot längden. Hade man haft en vettig uppsättning där blå tee inte var identisk (nästan) med gul så hade den varit betydligt roligare.

Ullna, visst fantastiskt fint skick, men greenområdena är för mig i svåraste laget - och då är jag ändå van med svåra greenområden från hemmabanorna.

Öster by Stenson, jag gillar den skarpt men skicket har varit lite si och så sista gångerna jag spelat.

Listan får ändå godkänt! :slight_smile:

1. Bro Hof Stadium
  2. Ullna
  3. Bro Hof Castle
  4. Öster by Stenson
  5. Drottningholm
  6. Svartinge
  7. Mälarö
  8. Stockholm
  9. Lidingö
  10. Salem

Har väl inget emot listan så länge Mälarö är med. Saknar Arlandastad Masters men vet inte om det är “Stockholm”. Sen har jag inte spelat hälften av dom så kanske inte konkurrerar ut 4,5,6,8,9…

Delade detta till eget ämne då det var ganska givet det skulle spåra…

1 gillning

Rankningar är rätt meningslösa då det är så subjektivt vad man gillar.

Jag tycker skicket på banan är oerhört viktigt. Är även roligt med lite kortare och knixigare par fyror. Gärna dogleg, höjdskillnader osv. Att det händer något liksom.

Jag verkar vara den enda som tycker Bro Hof Stadium Course är djupt överskattad. Det är definitivt ingen dålig golfbana, bara inte i närheten så bra som alla får den att framstå.

Visst, fairways är svinläckra, och jag puttar alltid bra på sådär bra och fina greener. Men annars är nog typ det som imponerar på mig mest klubbhuset. Tycker inga hål är sådär jättespektakulära förutom typ 15 och 17 kanske. 3 och 18 är kul för att man med en bra drive skulle kunna ligga i närheten av green.

En annan positiv sak är att man passerar kiosken massor av gånger. I övrigt föredrar jag nog nästan Castle före Stadium.

2 gillningar

Måste vara ett ovanligt fenomen i Sverige att “andrabanan” är mer uppskattad än “finbanan”. Håller med om Caste men om det är någon bana i Sverige som måste spelas två gånger så är det Stadium Course. Självklart med tätt intervall så man lär sig banan.

Personligen gillar jag västra banan på Åhus mycket mer än östra. Så det finns andra subjektiva bedömningar om banor runt om men dom flesta gillar östra bättre. Jag kan nog argumentera för västra men då östra är sådär 50 år äldre går det liksom inte att acceptera för somliga…

Många ”mästerskapsbanor” är väldigt snabba på att ta bort ett av de viktigaste momenten i golf dvs. Att kunna slå bollen dit man vill med alla klubbor.

Långa hål, breda fw’s och infernaliskt svåra greenområden. Det är en lathet från designern eller en preferens skapad av hybris. Självklart har dessa hål en given plats… men en hel bana av sådana hål blir bara öken.

Egon