The Crucible [Innehåller spoilers]

Hade biljardbord hemma när jag växte upp, brorsan tävlade. Jag fick sparra mot honom säkerligen en timme per dag.

På ett av mina jobb lirade vi nästan alla fikapauser under 10-12 års tid.

Såg snooker på TV och tyckte att de var rätt usla, men när man provade själv insåg man vad svårt det är.

1 gillning

Riktigt skön match Selby-Allen. Har inte hört så många garv i en match tror jag

Är väldigt imponerad av den unge kinesen. Kommer han att vara den som dominerar de närmsta åren ?

Vad händer med Si?
Jag trodde den matchen mer eller mindre var över när jag såg att kinesen ledde med 14-5 sist jag kollade.

Samma här, tänkte inte ens titta. Slog på TVn och då vat det 13-14.

Nerver och trötthet ?

Luca är grym, kom från längst bak i klungan både mot Rocket och nu mot Si. Blir svår att rå på ifinalen… Men Si kommer nog, då han slickat såren, bli en force att räkna med. Var inte långt borta, hans röda med den svarta nära fickan. Hade varit coolt med ett avgörande break.

Riktigt mycket gummiarm nu från både Allen och Selby. Hade ju tänkt sova för länge sen…

Det var samma här, gav upp och gick och la mig. När jag tänkte titta klart på morgonen fanns ju den lilla nackdelen att inte ha en sån där box med inspelning som Anders pratat om.
Sändningen från snookern hade ju ramlat över sändningstiderna och visades istället för någon marathon-tävling på eurosport.
När jag tänkte titta på sändningen i efterhand fanns det på tele2play och teliaplay bara tillgängligt fram till marathonloppet började. Hittade en snabb sammanfattning på youtube som fick duga.

Kul för Brecel att nå fram till finalen. Han var ju ett underbarn och den yngste som nått VMs huvudturnering då han var 17 år och 45 dagar när han spelade första omgången i 2012 års turnering. Sedan dess har det varit små myrsteg framåt och ibland bakåt i karriären men nu verkar han ha tagit det sista steget till världstoppen.

Han är mer av en elitidrottare än världsspelare tror jag.

1 gillning

Och då är vi igång igen. Kollade min första frame Ford-Trump, mycket spännande redan där, Trump såg ut att ha framen i sin hand men Ford tog den med sista svart efter spektakulära stötar. Största tävlingen i bästa TV-sporten har startat.

Det känns som det är en TV-sport som passar dig som hand i handsken Anders, slow and silent.
Undrar när det kommer en LIV-tour i snooker ?

Jag gillar faktiskt också snooker, man kan slötitta lite en stund, käka middag och sedan fortsätta titta
igen. Jag gillar när det är variation, defensivspel och offensivspel i lagom blandning.

En fråga, snabbspolar du snooker också såsom du gör med golfsändningarna ?

Matchspelet de kör är väl lite åt LIV-hållet.
Liv på läktaren osv

Något som alltid fascinerat mig är att det i en sport där det känns som att det finns ett rätt stort moment av slump historiskt har varit några som varit väldigt dominanta. Men det är väl som Stenmark sa när det gäller tur.
Joe Davis vann 15 turneringar i rad (1927-1946), skulle nog varit 19 i följd om det inte kommit ett världskrig med 4 års uppehåll emellan.
Fred Davis 5 i rad (1952-1956)
John Pullman 8 i rad (1957-1968) Här skulle det nog också varit fler då det mellan 1958 och 1963 inte fanns något som kallades VM.
Ray Reardon 4 i rad (1973-1976)
Steve Davis 3 i rad (1987-1989) Spelade 7 finaler i rad
Stephen Hendry 5 i rad (1992-1996)

Oxckså anmärkningsvärt att Jimmy White aldrig vann, 6 finaler.

Det finns en massa snabbvarienter, och plojvarianter. Steve Davis med en bärs och snackande med publiken innan han gjorde trickshots. Rätt kul faktiskt. Snookern kan loud. Funkar där.

Inte riktigt det intrycket jag fått av dig från tidigare år. Hade nog trott du mer än slötittade då det var crucible på gång.

Inte en chans. Du har fått det där med att jag gillar långsamt lite om bakfoten. Jag snabbspolar golf eftersom det ÄR segt med puttittar, bolletande och leaderboards.

Men jag är inte mycket för sitcom eller action, jag gillar drama. Spänning. Och det bjuder Snookern på, och det går verkligen genom rutan. Golfen likaså, men mer snuttifierat. Det är de stora mästerskapen och då det är spännande på söndagar som trollbinder en.

Skall vi prata seg TV-sport skall vi prata cykel… den har man lärt sig, en etapp blir vår middag framför TV:n, man vet precis vad man skall spola fram till, då man som jag och hustrun nördat ner sig, sen vi upptäckte cykeln för jämt ett år sen. Ibland ser vi bara sista backen.

Och det som är RIKTIGT segt… är fotboll.

Mot slutet av matcherna är det mer fokus. Precis som i många sporter, sista 9 på Söndagen i golf. Sista “passet” i en snooker match. Sista backen i bergsetapperna i Tour de France, sista sträckan i en skidstafett, sista åkarna i andra åket i en slalomvärldscup, sista milen i Vasaloppet osv.

1 gillning

Kollade lite Si mot Jones igår och ingen av dom kommer vinna.

IMG_2451

Han som verkligen sa det.

De som forskat i ursprunget för olika uttryck hävdar att Confusius var den förste som myntade ett sådant uttryck för cirka 2000 år sedan