Tennistråden

Badminton spelade vi mycket när jag gick på högskolan. Kul, men jag är mer sugen på tennis.

Ja, jag gick på en sån kurs en gång. Alla andra där var såna som spelat halvseriös tennis i tonåren och sen haft uppehåll ett tiotal år. Inte så kul att vara nybörjare där.

1 gillning

Ruud ser ut att må bra ikväll.

Skall mycket till nu för att Ruud inte går till final. Så vi kan ha en norsk #1 i världen på måndag. Hua

Då var det klart. Ruud i final

Kan bli en bra match det här.

Vilken match det här kan bli! Får nog sjukanmäla mig imorgon.

1 gillning

Helt jävla sjukt! (bollen till tie break I första set)

1 gillning

Hyfsat första set.
Ett par riktigt trevliga duster.

Dsgs å sova nu, hoppas han amerikanen vinner, då blir det liv i finalen.

Alcaraz är ju jäkligt kul. Men tiafoe bjuder upp. Risken är väl att dom är slaktade till finalen och ruud enkelt går hem det.

Man kan lägga ner pga och liv. Det här är grejen.

Vilken match. Kan vi inte få sova snart?

Så sjuk match! Grymt!

Vem vann då?

1ga

I samband med LIV tourens intåg i golfvärlden dök det upp ett tennisminne gömt någonstans i det fördolda. Någon gång i mitten av 70-talet startades det en ny proffsliga i tennis, som dock tvärdog efter någon månad.

Man spelade på banor som inte hade dubbelspelets sidolinje inritad. Banornas rutor var färgglada i olika färger och man hade frångått det traditionella räknandet 15,30,40 och använde istället 1,2,3,4.
Jag har googlat lite men inte hittat någon information.

Någon tennisbiten person som har svaret på vad tävlingarna/touren hette ?

Det var ju också kamp mellan några olika tennisorganisationer på den tiden. ATP bojkottade Wimbledon 1973 då det var fajt mellan organisationerna ATP, WCT och ILTF.
De spelare som var kontrakterade av ATP fick inte delta i Wimbledon.

Så gammal är jag inte. Däremot minns jag att man försökte ha blått grus en gång i Spanien. Det gick inge bra :slight_smile:

Har googlat lite. Det verkar ha varit en riktig soppa i tennisvärlden från slutet av 60-talet till slutet av 70-talet med en massa organisationer och bojkotter hit och dit.

Australian Open bojkottades av de flesta topp-spelarna av olika anledningar från slutet av 60-talet till början av 80-talet. Björn Borg var bara med en gång innan han slog igenom ordentligt.

Just det där med Björn Borg har jag undrat över när jag sett hans statistik. Men tänkte att det kanske inte stämde så bra med scheman och resor back then. Var ju inte riktigt lika smutt att flyga till Australien då som nu. Dessutom mindre pengar i allt så jag trodde det var mest praktiskt och ekonomiskt att man skippade den turneringen. Dessutom räknade man ju inte majorvinster på den tiden på samma sätt som man gör idag. Hade han vetat att karriären i all evighet skulle jämföras mha majorvinster hade han kanske orkat åka dit tänkte jag.

Men intressant om det var “något helt annat”. Du får ringa oraklet om han lever :wink:

Har googlat lite.

Två proffstourer; National Tennis League och World Championship Tennis hade under perioder förbud för anslutna spelare att spela vissa tävlingar, bl.a. Australian Open och Wimbledon.

Alcaraz känns mer och mer som the real deal. Trodde han var sliten och skadad i Madrid nu och han har typ fortsatt så. Ändå äter han upp alla han möter. Kul att dom gav honom en tårta för att fira hans 20(!) års dag.

Också kul att se Thiem börjar komma tillbaka.

Idag bästa sportunderhållningen på tv.

Bra final. Men börjar nästan bli lite för lätt för alcaraz… Trodde i början av tävlingen att han var skadad eller sliten. Men han går ändå hela vägen och vinner. Bra med spansk biff.