Tekniktråden om hur man ser på golf bäst

Anders:
bild

Så är det idag. Därför dom stora kedjorna har installationshjälp när man köper ny tv. Men man kan ju teknik för man har arbetat med det och så… så det tackar man ju nej till “höhö jag vet hur man kopplar in grejer”… eller? :smiley:

hur svårt kan det vara… (famous last words)

1 gillning

Japp den gick över hövvet på mig

Nu hade jag ju då faktiskt en burk som bara funkade och sen tvingar observatören in mig i sysopträsket utan att jag har bett om det…

Hjälpte en fastighetsägare i byn att byta ut Telias Tv-boxar för några år sedan.
Pga en teknisk modifiering så behövde boxarna bytas ut för att rätt lokal nyhetssändning från SVT skulle visas. I stället för Västerbottensnytt fick man istället se 08-nyheterna.
Gick utan problem tills jag kom till en lägenhet där en äldre herre bodde som var riktigt sur för att han inte fick in Västerbottensnytt.
Då visar det sig att han har en riktigt gammal tjock-TV som bara har SCART-ingång och ingen HDMI-ingång som den nya boxen krävde.
Efter en lång diskussion där jag bl a försökte få honom att inse att det kanske var dags att köpa en ny modern TV så gav jag till slut upp. Det var minsann inget fel på TVn han hade och alla argument jag kom med ifrågasatte han eller kom med motargument.
Hellre 08-nyheter än att köpa ny TV - och så blev det…han fick behålla den gamla boxen som gick att ansluta till SCART-ingången.

2 gillningar

Hette gubben Anders?

4 gillningar

Hahaha!
Han är eg inte alls boende i Uppsala utan i Dorotea men har nu haft 08-nyheter så länge att han tror sig bo i krokarna.

2 gillningar

Skratta ni…

Låt oss säga att den motsträvige mannen i Dorotea var en fattigpensionär? Att en modern TV var en kännbar utgift för honom?

Men får bolla tillbaka till dej Berra - vilka krav skall ställas på en kund för att kunna använda tjänster du som tänkt leverantör levererar, till kunder som kan tänkas vara ”allmänhet”? Användas out of the box? Eller ingenjörsexamen?

Och ser du det som självklart att bara leverera en ny version av en produkt som kräver bra mycket större egen konfiguration för kunden på konceptet ”släng ut i vattnet och börja simma”?

Skulle inte tro att du körde efter det konceptet då du fortfarande var yrkesverksam, min tro är att du ville se nöjda kunder.

Men du behöver ju inte vara “sysop”!
Bredband in i huset. Som tidigare.
Valfritt sätt att göra LAN i huset. Typfallet är en WiFi-AP. Som är relativt PnP. Som man nog har även om man kört Tivo.
Sedan en “burk” som ordnar HDMI-signalen. En ATV eller en Cast. Som är relativt PnP.
Åsså prenum på den kanal du vill se. Samma som old school.
Ingenting av detta är “sysop:igt”. Du lär ha behövt motsvarande även med den där Tivo-grejen.

Att inte vilja hänga med utvecklingen ger vibbar av mindre orter än Dorotea.
Det betyder inte att allt nytt är bättre ur alla synvinklar, men världen ändras och vi får lov att glida med.

Hur kommer den in i bilden om jag vill se viasat golf via tele2?

Installera tele 2

Installera denna på en chromecast å streama din viaplay golf till tvn?

Jag har allt ovanstående, och som sagt, via inspelat på TIVO kan man hoppa hur som helst utan lag. Om jag drar upp viaplay eller discovery+ till chromecasten går det fruktansvärt långsamt. Köper jag snabbare internet, krånglar in i ett rum som inte var avsett för snabb wifi, köper senaste chromecast, appletv eller vad som nu gäller går det säkert fortare. Men förutom för detta nya är jag helt nöjd med mitt internet.

Edit, samma svar till Stenman, det går för segt då jag streamar. Skulle tänka mig att google TV kan vara en lösning men är som sagt osäker på hur den funkar.

Googla :upside_down_face:

Ungefär precis just det jag vill slippa.

Har tele2 partnerlogin med viasat installerar du viasat appen på Google TV och kör i den direkt och har då tillgång till alla golfstreams och replays, vet inte om du har det via tele2. Annars installera tele2 appen på G-TV.

Ungefärligt, trolig krav på trådlös bredbandshastighet till enheten för att snabba skip skall kunna göras upprepat utan lag? Eller vänta, kan den ta den TV-signal trådat som TiVon kunde?

Men spela in på en HD då? Så laggar det minimalt

Då jag känner att det behövs ny TV skall jag väl se till att det finns möjlighet till USB-diskanslutning.

2 gillningar

Finns det tv utan det? :grimacing: