Takomo Golf

Nån här med erfarenhet av märket?
Läste länken på Svensk Golf o blev nyfiken.

Synnerliga prisvärda och de som testat som jag sett på webben är positiva.
Letar ju nya järn men att inte kunna prova är ju ett stort problem. Topplinjen på 201 kanske också är ett hinder

Nix, kollar också efter järn, är sugen på dessa

Så sjukt snygga :sunglasses:, men svårt att testa dom också

Takomo ser fina ut, de andra ser ut som alla noname såg ut 90-00.

Det man bör veta är att det här är klubbor som beställts i bulk från en tillverkare i Asien. Detta kan alla göra och det är bara att gå loss på design, ett flashigt namn och sen starta upp en reklamkampanj.
Frågan är ju inte om de är snygga utan mer om de håller en bra kvalite. Att någon säger sig kapa mellanhänder är en lek med ord.

Googla ”wholesale golf club heads” så hittar ni snart de dyra alternativen som kostar ca. 30USD för ett set huvud. Om man köper 100+ set alltså.
Det ger en fingervisning om att ”scandinavian mentality” mer visar på förmågan att handla från China och inget annat.

I djupaste Småland plockades det hem klubbor i stora partier för några decennier sedan. Klubborna monterades och såldes för ca. 3-5tusen/set. Inköp material - runt 5-6hundra/set.

Btw.
Dra inga andra slutsatser på kostnaden/set än att jag bara ville redogöra för hur det går till. Idag gör PXG och t.ex Tom Wishon en variant på samma sak. Det är så den globala industrin ser ut. De har egen design men tillverkning i samma slags fabriker.

Värdet på något är inte xx % i vinst på tillverkningskostnaden. Värdet är märkes-relaterat.

Egon

Har lagt ner den flyktiga idén. Måste ju prova om jag byter. Har dock inte hittat nåt bättre än mina mo59 : or . De börjar dock bli slitna

Mizuno… !?
Jämför du med dem så blir det svårt. Titta på material före design. Är väl 1025 i dem och även om jag spelat allt från 1020-431 utan att märka stor skillnad så märks det ordentligt på vissa modeller. Det är tom. så att mizunos 1025 boron inte faller mig på läppen.

Bästa feeling (ljud vill de flesta få det till) är mina Callaway razr x forged (1020). Ska nog sätta ihop dem med lite bättre skaft en dag.

Egon

Ja mp 59 skulle det ju vara

Har ingen erfarenhet av deras klubbor men jag beställde deras bärbag och servicen, leveranshanteringen och nämnd produkt var toppklass. Att bolaget är seriöst råder inget tvivel om.

Oavsett hur de ”kommer över” sina produkter så ser jag det inte som en stor chansning att köpa deras klubbor - speciellt till det priset.

Drakarna tycker jag sen ett par år tillbaka saltat på sina priser lite väl i överkant.

/Jaws

Tyvärr levereras dom bara m standard setup. Annars hade jag absolut kunnat tänka mig ett set.

Nja hemsidan säger att du kan beställa både lie och skaftlängd utöver ”std”.

Ok, tack.
Letade för några veckor sedan på deras sida men kammade noll.
Det är ju snart dax för tomten att komma😃

1 gillning

Igåt föll man dit ock klickade “köp” på ett set 301 combo.
Jag har aldrig lirat KBS Tour skaft, men väntetiden på ett custom set var så lång att jag tog deras standard stiff setup.
.370 skaft har jag hemma så om det visar sig att de inte alls passar mig så är det bara att byta.

Återkommer med en rapport när jag fått dem.

Hoppas kbs funkar för dig.
Jag har 2 modeller själv och i praktiken har jag bara fått ”lite” att funka hyggligt. C-taper är ett spett och det är inom små marginaler som det ”passar”.
Men men, när det passar då gör det.
Självklart gör inte kbs dåliga skaft men min erfarenhet är att målgruppen är betydligt mindre än t.ex trad. dg och alla andra TT skaft elker inprincip allt som kommer från nippon.

Egon

Kortfattat:
Takomo 301 combo (P-8 MB, 7-4 CB) är riktigt, riktigt bra klubbor och jag kan absolut rekommendera dem, i synnerhet om man tänker på att de är typ 500 euro billigare än de flesta OEM i samma klass.

Det man däremot ska vara noga med, vilket @Egon påpekade, är valet av skaft. Jag ville inte vänta i 7 veckor på en custom beställning, så jag tog deras standardval, KBS Tour 120 Stiff.
Just dessa skaft spelas, iaf gällande känsla, styvare än TT DG S300. Två av mina polare, (driver SS ~ 110 mph) testade dem och slog galet bra på rangen. Bägge spelar PX 6.0 i sina järn, och hade med Takomo en lite högre bollbana, utan att för den skull “ballonga”. Subjektivt upplevde jag att de slog Takomo rakare än sina egna (en spelar Apex Pro och den andra ett Mizuno MP-20 combo set).

Jag råkade ha en uppsättning .370 skaft hemma, så jag lade i nya skaft samt lånade prons lie/loft jig, och fixade den delen slälv.
I slutänden borde jag ha beställt bara klubbhuvuden, vilket man alltså kan göra.

Btw, om ni funderar på att beställa så finns det en egen site för EU, https://eu.takomogolf.com där alla priser är inklusive landets moms.

PS.
Nån som behöver 7 st KBS Tour 120 S skaft (4-P)? :wink:

0.370, betyder det att ni brotchade upp från 0,355 taper? eller var det 0,370 standard?..
Kan betyda mycket om KBS parallell vs taper monterats som standard rent feelmassigt. Eller rent av schimsad 0.355 i 0.370…?
Vad förväntar ni er att få ut av de nya spakarna?

.370 är standard i Takomo, så teoretiskt kan det finnas varianser i hur mycket de är tippade. Dock är jag relativt säker på att de har jiggar när de kapar skaften just för att undvika att det skiljer mellan olika set.

Säkerligen och är råskaftet frekvens-checkat så lär kapningen inte göra något way off.

Vad har du stoppat i istället?
Px?

Egon

Jag lade i ett litet experiment som verkar funka riktigt bra.
“Standard” Apollo 125g .370 som jag haft hemma ett par år där jag sen tidigare hade kapat tippen för att skapa “flighted”, dvs linjärt från standard stiff tippning i PW till regular tippning i I4.

Jag har även en uppsättning Px 5.5 (borde vara nånstans runt 5.7) som nu sitter i ett set Mizuno MP68…men som det ser ut så får de sitta kvar.
Funderar istället på att skaffa lättare skaft, typ runt 105g. Vill ha Steelfiber, men utan att ha testat dem så är det för dyrt att “klicka på köp knappen” :laughing:

Ahh oki, enligt typ “alla” parallel kapat till S vs taper S är inte samma, parallell softare.
Så egentligen vet man inte vad för S det är kapat till. De som provade hintade mig om KBS taper…

Ok,
Ang. experimentet, hur funkar det?
… eller egentligen, är det dessa som ger tanken om 105g eller är det en gammal önskan som du vädrar.

Jag undrar eftersom ”flighted” (hs eller ss) tekniskt sett ger tyngre skaft i de långa järnen och om man sen ”översätter” flex till feel så känns ju softare även tyngre.
Det blir ju bra flexmässigt och med bollbana/spinn etc. men lite dubbelfel på feel.

Sen, fattar jag att så lite inte gör jättestor skillnad, men ändå. Vill gärna ha input.

Jag har lite samma problem och har länge fluktat åt AMT. Bättre ”flighted” weight och flex. Vad tror du/ni?

Egon

105g och flighted är två separata saker.

Tidigare har jag trivts bra med lite tyngre skaft och har alltid haft en “låg draw” som standardslag. Det var då som tankarna gällande flighted kom…och även då som jag preppade dessa skaft.
Det skaftexperimentet experimentet funkar ok, men med min nuvarande styrka/swing så har jag inte SS att med dessa skaft få ut det jag ville ur framför allt J4
(J4: totalvikt 423g, SW ca D1)

Nu på senare tid, framför allt den här säsongen, har jag märkt hur svag jag blivit och känner att jag nog borde ha både lättare och mjukare skaft än såna i S300 klassen.
Testade några slag med en bekants klubbor som har UST Recoil ES 780. Vikt och prestandamässigt kändes de riktigt bra så troligen är det den där “effortless” känslan jag är ute efter - men samtidigt är jag rädd för att tappa kontrollen om de blir alltför “vippiga”.

Sökandet fortsätter!