Om dessa KBS Tour S (parallell) är softare än motsvarande taper, så måste tapers vara rena järnspett!
Beror på hur man mäter samt hur mycket skaften har tippats.
Mina KBS parallell ( S?)tippade jag till ca samma butt frekvens som Dg s300.
Om jag minns rätt om man tippar enligt mall borde KBS butt frekvens vara högre vs mina.
Sedan går det säkerligen att tippa parallel så att det blir mer taper …
Kan ni mäta lite på tex j7:an från där hosel startar upp till första steppet samt avståndet från första steppet till andra och därifrån till tredje.
Detta blir nog lite off-topic, men jag vill påpeka att jag inte är en klubbmakare!
Jag kan väga saker, mäta längder och räkna, men har inte t.ex frekvensmätare, skaftprofil databaser, svingviktsvåg eller liknande utrustning.
Jag är ju mycket väl medveten om att det inte finns några standarder för “stiff”, och att man ska jämföra äppel med äppel.
Däremot är jag nog helt säker på att Takomo har följt KBS trimmingchart, och om den tippningen då innebär att parallell och taper är olika (för samma skaftvikt) så verkar det i så fall oseriöst från KBS sida att namnge skaften likadant.
Checkade KBS sida…S.beroende på tipping flex 5,0 -6,5…stor skillnad.

Det må vara intressant med siffror och ett gap på 1.5 är stort… men, är det inte var på skaftet som det är styvt/soft som styr över hur det upplevs? (Lite retoriskt, men ändå).
Det blir lite OT.
Butt gör mer för mig än tip. På ett negativt plan.
Kombinerar man ett spett med ett fiskespö i samma skaft så måste iaf. jag hålla i den del som avser fiskespö. Det räcker inte ens att man lägger det på mid.
Butt-flex 4.5 på DG är ju inte direkt softare än px elker kbs (5.0) i flex räknat. Jag, personligen, tar hellre ett S300 än ett px 5.0-5.5.
Dess 5.8 gör inget eftersom butt är soft i fh till overall.
Btw.
Allt är ju relativt och oavsett vad man benämner de olika sektionerna av skaftet som, så tycker iaf. jag att det spelar större roll än en flex-designation eller en siffra i FCM (cpm).
Jag står en skön känsla med R, L och senior men dessa är oftast än softare mot tippen. Därav blir det vilda västern på slagen.
Egon
Nyfiken på hur det är tippat, har svårt för att några 110 mph swingare ser så skaften som spett.
KBS tour generellt styvare butt vs DG I samma flex.
Styvare butt, kraftigare övergång uppvridning/,nedswing samt kast kan då offsettas utan att tex i dg gå till liknande butt känsla men sabba tipfeel.
Av någon anledning har px samt KBS för mig fungerat bättre vs standard Dg.

Nja, man måste nog läsa tabellerna som fan läser bibeln då. KBS Tour i okapad stiff får med deras standard tippning 6.0
Fick gräva i förrådet …japp 2st KBS parallel S …
Linjerade ett okapat skaft med ett som är monterat i Wishon 550b. Så steppsen ligger samma.
Pennspetsen pekar på där jag tror borrdjupet slutar.
Ger ungefär en tipping på ca 5 1/4 vilket är det KBS skriver är deras 6,0… Ett mjukt skaft om man uppskattar lite tipp feel. Alt har varierande realese …

Nyfiken på hur det är tippat, har svårt för att några 110 mph swingare ser så skaften som spett.
Nej, då har jag varit otydlig, eller så har du missförstått.
Mina polare som testade mina Takomo 301 med KBS Tour 120 S tyckte att de var väldigt bra, och jämförbara med deras egna Px 6.0 i känsla men med lite högre bollbana.
Det är jag med min nuvarande icke-existerande swinghastighet som tycker att de är för styva, och jag ser det som anmärkningsvärt att samma skaft med taper tip är ännu styvare.
Oki, det är nog jag som blandat och läst lite mixat…
Taper marginellt annorlunda vs parallell, hårdare.
Skaft feel är skumt då det upplevs så olika och rent av så ändras den med tiden.
Så, då har jag ryckt ur mina Mmt ur järnen och stoppat i TT black gold. Tanken var att stoppa i DG SL men jag orkade inte hona en massa.
Det var tämligen lätt att få ut grafitskaften oskadade utan utdragare. Man börjar bli kung på gasbrännare nu.
Nåja, hann bara få till pw för test igår och trots feber i kroppen (j-a covid, tror det 7:e gången nu) så lyste ett ljus i mörkret. Bollträff var lättskapad och flykten var ok. Tyngden var betydligt mer närvarande.
Så, några Alvedon och snart test av resten. Förväntar mig inga hejdundrande resultat mer än att bladet kommer levereras mer konsekvent.
Egon
Jag läser ju på andra forum och där presenterade någon siffror på j5, j7 och j9.
Ingen aning om vilken LM men smash var (i ordning) 1.50, 1,41 och 1.33. (Snitt pga är 1.41, 1,38 och 1,28).
Smash kommer ju av bollhastighet / klubbhastighet och någon av dessa måste ju vara tokfel mätt/kalkylerat.
Hur kan det vara ”tillåtet” att ljuga så här för folk? Eller… vad fyller det för syfte?
Egon

Så, då har jag ryckt ur mina Mmt ur järnen och stoppat i TT black gold. Tanken var att stoppa i DG SL men jag orkade inte hona en massa.
Det var tämligen lätt att få ut grafitskaften oskadade utan utdragare. Man börjar bli kung på gasbrännare nu.
Nåja, hann bara få till pw för test igår och trots feber i kroppen (j-a covid, tror det 7:e gången nu) så lyste ett ljus i mörkret. Bollträff var lättskapad och flykten var ok. Tyngden var betydligt mer närvarande.
Så, några Alvedon och snart test av resten. Förväntar mig inga hejdundrande resultat mer än att bladet kommer levereras mer konsekvent.
Egon
Avcheckat och klart. Bollträff sitter.
Svingvikt D3 i orig. Spec med 95g skaft… BS.
Bryr mig inte om svingvikten alls här men de tickar in nånstans runt D2-D3. Har suttit i Adams pro och funkat bra.
Monterade BG 38-36” (j5-pw) eftersom de är descending weight. Hade dem tippade och klara så flex-flighted från R-R+ (de spelas stiff to flex) vs DG).
Nöjd.
Egon