Golfvecka nu, spel imorgon.
Ut till rangen snart… kommer dina råd ge bättre eller sämre spel?
Egon
Golfvecka nu, spel imorgon.
Ut till rangen snart… kommer dina råd ge bättre eller sämre spel?
Egon
Det beror ju på om du kan tolka dem rätt och följa dem …
Kan bara gå till mig själv. Jag slår två klubbor längre och rakare med detta. När jag gör rätt.
Gissar eller snarare säker, det är just i detta område som länkar under o ovandel som det är svårast att få rätt.
Pga av limiteringar alt man vet inte, tillgänglig info brister alt tolkas som ej tänkt.
Gjorde, naturligtvis , inte alls som beskrivet fullt ut men fick ändå lite aha-upplevelse.
Har skitont i latmasken (senan som håller upp röven) så jag höll den stabil/rak och kontentan av att slå iväg bollen med armt/händer gav noll duff och bra tryck. Mest pga. ”Nu hamnar jag inte kvar på höger” men också att alla försök att forcera en rotation inte kommer ur zynk.
Bäst av allt: Tog med mig samma ”stå stilla/stolt” och slå bollen med armar/händer till chipping-green. Hoppsan… nu kan jag chippa igen.
Egon
You are welcome.
Jag tror att man behöver vara betydligt bättre än vad jag är för att kunna snärta på en massa extra fart med höftrotationen. Det är betydligt enklare och mindre synk-känsligt att kasta klubbhuvudet rakt ned från toppen och sedan bara följa med.
… vilket är den tanke, dvs. att kroppen reagerar istf. att agera, som jag alltid trott på. Ibland glömmer man bort och sen blir det katastrof-hantering av det man har och så bygger det på.
Återigen men låt det inte stiga dig åt huvudet.
Egon
Återigen
men låt det inte stiga dig åt huvudet.
I would never!
Jag tror att man behöver vara betydligt bättre än vad jag är för att kunna snärta på en massa extra fart med höftrotationen. Det är betydligt enklare och mindre synk-känsligt att kasta klubbhuvudet rakt ned från toppen och sedan bara följa med.
Vad jag förstått så ger höfter lite fart men primärt när de öppnas( torso följer) så squaras klubban upp.
Om ej öppnande så får man helt enkelt manipulera en handflipp eller dyl för att squara klubbhuvudet.
Det förstnämnda ger lite mer tid då mycket sker i höft höjd vs handflipp manipulationen.
Har fått helt ok längd på grejerna nu. Slår en järnåtta 145-150 meter, en 54 graders wedge ca 100 meter, en PW ca 120-130…
Har dock enorma problem med drivern. Hittar liksom inget “säkerhetsslag”. Full satsning innebär ca 165 mph ball speed och en carry på 250+ meter. Men felprocenten är för hög. Och den blir inte mindre av att jag tar i mindre… Snarare sämre.
Samtidigt har jag svårt att slå mer än ca 200 meter med min spoon och det gör många par fyra väldigt långa. Särskilt i motvind.
Worlds #1 coach Pete Cowen reveals never seen before drill to help you hit driver straight. In this golf video Danny Maude has a golf lesson with the #1 coach in the world Pete Cowen. Pete reveals...
Okieee ok nej får inte till det, bromsen..
Kikade på länken …en rätt mager tjej 168mph ballspeed…tvärnit o sedan en snap..
Det är en sak att sitta och titta på det här och förstå, en annan sak när sedan svingar en klubba. Sedan, för att inte tala om när man lägger en boll på marken…
Så e det, dock att “förstå” är lite diffust. Att "förstå och implementera det i sin swing är en annan story.
Uppskattar TPI youtube snuttarna då de ofta mäter för att " förstå". Typ korrelerar div siffror till något.
Den grabben snackar dynga, lyssna inte pån.
Handlederna releasar utan manipulation när det står rätt till. Bara tanken på att ”bromsa” armarna för en ”snap” är i sig kontraproduktivt. Ingen som slår långt gör så. Inte heller de exempel han visar upp. Releasen sköter sig själv i en dubbel pendel, som golfsvingen är. Utan medveten ”broms”, hålla lag o.s.v kommer releasen på samma ställe. Gång på gång på gång.
Rotera så kraftfullt som det är möjligt, samtidigt som man slår med armarna, utan att använda handlederna är det som ger ss. Används händerna som kraftkälla kommer resten stanna upp som reaktion. Det går att spela så, många gör det. Men optimalt för slaglängd är det inte.
En som fattat vikten av att inte ”bromsa”: take note på händernas hastighet genom bollen.
Bra tips på hur man jobbar upp farten också. Ta i så svetten kommer, ökningen kommer automatiskt om man inte såsar träningspassen.
Kul test för de olika sätten att skicka iväg klubbhuvudet mot bollen. Säger egentligen inte så mycket om vad som passar en enskild spelare, men likväl intressant då man diskuterar klubbhastighet och hur den uppnås.
Handlederna releasar utan manipulation när det står rätt till. Bara tanken på att ”bromsa” armarna för en ”snap” är i sig kontraproduktivt.
Tolkar det inte som att att säger att armarna bromsar.
Kroppen stannar till / vänster fot trycks ner/och realesar handlederna.
Han visar en drill. Enligt honom för många lämnar bladet öppet vid träff, kanske för att kroppen inte vet något annat.
Det jag finner intressant är de sista årens ahh fungerar det så.
Jupp, träffar man öppet är det en fix. En kompensation för att slippa öppet blad. Vill man slå en hook kan man stå still med kroppen också.
Kanske åtgärda felet som ger öppet blad istället? Så en kan ge järnet och slå lite längre.
Armarna skall givetvis inte bromsa.
Kikar mest på TPI då de ofta mäter. Dock olika formuleringar kan ge ahh av samma sak, därav kik på lite div youtubers.
Bäst output i swingspeed är när krafterna stackas upp på varandra. Typ från backen o upp “” perfekta" överföringar där emellan.
Slitit hårt för att få ut gratis speed men inget gratis i sikte.