Största upplevda hoten just nu

Den här muntra rubriken tror jag fanns på putts forum. Tänker då mer globalt än Sverige. Själv har man ju problemfloror… Och jag tänker förutom vulkanutbrott och liknande som liksom alltid ligger och lurar. Om ingen mer akut uppdagas.

Sååå om jag skulle försöka:

1. Krig mot Ryssland
  2. Allmän ostabilitet i världen, Trump, Putin, Polarisering…
  3. Globalisering, massinvandringingar, jobb som försvinner mm
  4. AI
  5. Miljöförstöring och global uppvärmning

Tror jag fått med mig de saftigaste. Rymdstenen platsar inte. Får se hur den här tråden utvecklas.

Upplevda som i “Värderade mht sannolikhet för att set inträffar och trolig effekt vid faktisk händelse”?

Mer maggropen…

Vad är putts forum?

Men skulle jag dra några snabba ur hatten:

• Religion, och följden av konflikter kring dessa.
  • Ryssland och att Trumps inblandning kan leda till ett utökat scope. Och att Trump i samma veva tar USA ur NATO.
  • Flyktingsituationen i världen generellt och EU´s inställning till hanterng av detta.
  • Miljön ser jag bara som ett globalt hot i dagsläget, inte något som kommer att synas lokalt, inom en direkt framtid.

Jag är ju en av de som ser krig mot Ryssland som oerhört osannolikt. Är egentligen inte överdrivet rädd för något av det som finns på listan.

Inte rädd för nåt? Det där är ju listan i min skalle…

Jag sällar mig till de som tror det är en aning osannolikt och ju bättre preppade “vi i väst” är, ju mer osannolikt blir det.

• Religionsgrejor.
    • De kommer vara en faktor ända till dess massorna under religionens skynke har lyft sig upp till lite högre ekonomiska nivåer.
    • Det är dock lite moment-22 där. Svårare lyfta sig om religionen kväver saker. Bara en sådan grej som kvinnors roll i Muhammends värld. Där försvann upp mot 50% av arbetskraften, typ. Är det enkelt blir stark ekonomiskt då?
  • US of A inte världpolis längre
    • Innebär ökad instabilitet i största allmänhet. Vilket ger ökad risk för orolighet med därtill hörande skit.
    • Men! Kanske kan det putta EU in i rollen som en ganska så kraftfull “polis”? Låt oss hoppas det.
  • Klimatsaker?
    • Hinner nog inte bli såå jobbiga innan jag är jordgubbe.
    • Det är folkvandringar pga klimatsaker som kommer vara det primära problemet, tror jag.

Vad mera precist upplever du är hotet?

Rymdstenen platsar inte riktigt pga den ha typ 1.5 % risk att träffa bollen Jorden och det är nog bara om det träffar där det bor folk som det blir påtagliga problem. Dessutom är det få saker man kan göra så lite åt som rymdstenar.

Sten i ocean? No issue. Inga Tsunami av ngn sorts rejäl magnitud uppstår.
Sten i polarområde? Tja, kan kanske bli lite iseffekter?
Sten i öken? Jaha.
Sten på tundran? Jaha.
Sten i djungel? Jaha.
Sten i obebodda bergstrakter? Jaha.
Sten i mer tätbefolkade områden? Inte bra alls.
Sten på storstad? Riktigt illa. FInns ju några i den troliga nedslagskurvan (givet att de där 1.5 % inträffar): Lagos, Caracas, Accra, Khartoum, Addis, Mumbai, …

Jag skriver inget om scenarios som kanske kan uppfattas som bra, för det är inte PK för fem öre att skriva sådant.

De har höjt hotet till 3,1% nu men det är först när den passerar nästa gång som de säkert kan beräkna banan tyckte jag mig läsa någonstans. Nästa passering ska den inte träffa jorden utan först gången efter, år 2032.

Stenen verkar ju inte vara jättestor så det borde finnas hyfsade möjligheter att genskjuta den innan den träffar jorden och justera banan.
Det gjordes väl ett lyckat test på just sånt förra året?

Det största hotet är att USAs ekonomi totalhavererar. Om inte Trump med kamrater lyckas få ordning på skuldbördan genom nedskärningar.

Vad händer när USA slutar betala räntor och amorteringar på sina lån?

1 gillning

F-n, de kunde ju i Armageddon?

Globalisering är väl av godo?! Det är den som tagit oss till det välstånd vi åtnjuter idag.

Jobb som försvinner har det talats om sedan industrialiseringens dagar, men än så länge har det inte skett. Dessutom, rent teoretiskt vore det väl grymt om all produktion kunde ske med AI och utan inblandning av oss människor. Då kunde alla lira golf alla dagar i veckan! “Bara” att lösa fördelningspolitiken så alla får del av välfärden. :slight_smile:

Det sänktes igen, man hade sett den lite för bra en stjärnklar kväll :slight_smile:

Min subjektiva upplevelse. 80-90 tal kändes det mycket stabilare. Jag är inte barn av kosmopoliter och entreprenörer, utan av det gamla trygga. Kollade du dokumentären om Clock? Mina välbärgade ingifta släktingar omfamnar globaliseringen, jag gillade 90-talet, mycket mer. Och jag har skakats om jobbmässigt rejält. Sitter väldigt bra nu men hela 00 och 10 talet var inte så jäkla kul. Typ 95 trodde man inte annat än att man var livstidsanställd…

USA:s ekonomi är mycket starkare än Europas.

Ska jag se något hot mot Europa så är det ju invandring från områden där man har andra lojaliteter än till staten.

Det har ju redan blivit omöjligt att placera en ny statlig myndighet i Södertälje eftersom de är rädda för att infiltreras och utsättas för bedrägerier.

Samma ska med polisen och andra myndigheter. De får in sina systrar på “insidan” och allt faller ihop inifrån. Till sist är vi på samma nivå som länderna de kommer ifrån.

1 gillning

Billiga grejer från Kina… Som att kissa i byxan. Varmt och skönt först men…

Jo förresten. Sociala medier. Förstärkningar av olika åsikter i filterbubblor gör att vi kommer längre och längre från varandra och till sist hatar utan att tänka efter. Det kan i förlängningen leda till inbördeskrig. Först i USA men det kan sprida sig snabbt.

Det jag alltid fruktat…

Ja, och dokumentären Demolition man är också lika skrämmande.

Rörande USAs ekonomi, de är på ruinens brant.
Skuldsättningsgraden var uppe och nosade på 130% av BNP, har nu gått ned lite efter Corona, just nu 123%. Det har ju hänt flera gånger de senaste åren att man stängt ned myndigheter och annan offentlig verksamhet kortare perioder (några dagar) pga. slut på slantar.

Trump kommer att tvinga igenom att taket på skuldsättningen tas bort, ökad penningmängd innebär ökad inflation. Om (när ?) kineserna börjar att dumpa sina amerikanska statspapper, då är USA rökta, då blir det hyperinflation i USA som sedan sprider sig över världen.

Det är nog nödvändigt att det skärs rejält bland de amerikanska myndigheterna och att inte skattesänkningarna blir för stora.

Förutom den höga kostnadsnivån måste USA komma till rätta med handelsbalansen, rekordhög 2024. -918 Miljarder dollar.

Statsskulden ligger nu på ungefär 36.500.000.000.000 dollar.

När USAs statsskuld är nere på under 100% av BNP, då blir jag lugn igen och övergår till att okänd stor asteroid är största hotet.