Skära försöker de ju. Skattesänk verkar ju ganska puckat om man vill balansera och få överskott. Tror inte de betalar jättemånga procent i skatt, eller?
Hur funkar det där, egentligen?
Kina lånar ut stålar till US, mot ränta. Typ statsobligation.
Dumpa innebär ju antingen att någon annan köper denna obligation (kanske inte så troligt) eller att den förfaller och kineserna inte förnyar den utan vill ha tillbaka sina Yuan? Eller vad?
På mitt sista (senaste?) jobb hade jag en kollega där vi gjorde exakt samma jobb. Han hade 50% mer i lön och hälften så mycket i procentandelar i total skatt. (då räknade vi även in momsen och arbetsgivaravgift)
Hmmm, då blir ju nån annan sittande med den. Vad blir skillnaden? Att den som köpt vill förtidsinlösa, om man nu kan det, för att tjäna mellanskillnaden?
Den skillnad som inträffar är ju att investerare som vill satsa pengar i valutor/räntepapper har möjlighet att köpa amerikanska obligationer från Kina för 90% av nominella värdet eller 100% av nominalen från amerikanerna. Såsom det sett ut senaste 25 åren behöver USA låna allt mer för att få verksamheten att fungera.
Vad skulle du köpa ?
En hundralapp för 100kr eller en hundralapp för 90 kr ?
Det finns alltid de som spekulerar, jag har hört att det finns de som till och med investerar i virtuella “pengar”.
Ett annat hot som oroar mig. Artutrotningen. En stor andel av jordens djurarter och växter försvinner varje år.
Utfiskningen av haven är lite på samma tema. Samt mikroplaster som i framtiden sannolikt också kommer att ta död på många varelser som lever i haven.
Att man med hjälp av AI tillverkar videor, foton och ljud där saker förfalskas så man aldrig mer kommer kunna veta om något är sant och därmed aldrig kan lita på något som står på internet™. Vi kanske redan är där, vem vet.
Det är en sak att vara rädd för en grej. Men att inte veta om den är på riktigt är nästa värre.
80-tal, Sverige började väl så sakteliga vakna upp men fortfarande var det Staten som styrde. Att köpa en egen telefon och koppla in i jacket var olagligt - Televerket hade monopol. TV var två kanaler. Jag åkte i jobbet till Tjeckoslovakien och Polen - sannerligen inte så trevligt när kommunisterna styrde och ryska soldater rörde sig beväpnade på Prags gator.
90-tal, finanskris och elände, knappast stabilt.
Clock, har inte sett dokumentären men rätt befängt att det fanns ett statligt restaurangbolag - men så var tiderna. Jag minns i alla fall att i mina kretsar var det lite skämmigt att gå på Clock, vi var mycket väl medvetna om att Clock var statligt. Att grundaren av svenska McDonalds bodde i trakterna och hade barnen i samma skola gjrode ju valet enkelt! (Själv gillade jag dock Big Burger bäst).
Utan entreprenörer hade Sverige varit ett U-land. Hela det välstånd som du och jag njöt av på 60-talet och framåt var ett resultat av företag som SKF, Volvo, Sandvik, Ericson - alla grundade av driftiga entreprenörer. Globalisering är ju fantastiskt - utan det vore vi väldigt mycket fattigare, ekonomiskt och kulturellt. Sedan finns det förstås avarter av globalisering men utan utbyte med andra länder skulle vår vardag se bedrövligt torftig ut. T ex skulle vi inte sitta här och chatta!
Dessutom, Kina tillverkar inte bara billigt skräp.
När jag var liten var “Made in HongKong” ett skälsord. Sedan tog Taiwan över, och rönte samma förakt. Idag är det få som har något negativt att säga om produkter från Taiwan.
Kina må tillverka mycket “billigt skräp” men samtidigt tillverkas mängder av bra produkter där. Gissar att de flesta av oss har golfgrejor från Kina som funkar utmärkt bra. Allt fler av oss kör bilar från Kina och massor av elektronik.
Vad skulle en Air-fryer, en golfklubba, en fotboll, en skjorta eller en cykel kosta om den bara bestod av svensktillverkade komponenter och sattes ihop i Sverige? Skulle det ens vara möjligt? Skulle den bli bättre?