Nu ska jag sticka ut näsan och provocera lite. Eventuellt tycker jag inte exakt så här egentligen men för diskussionens skull.
Exakt vad är det med filmningar som är så provocerande? Att man når fördelar genom att bryta mot reglerna? Det görs ju på en mängd andra sätt också. Små tjuvnyp vid hörnor och andra tajta situationer, taktiska fouls som kanske stoppar ett anfall men inte ens ger ett gult kort. Det kan vara mycket mer avgörande än en frispark som oftast inte leder nånstans.
I mitt fall är det själva tanken att medvetet försöka fuska till sig fördelar.
Annars är steget nära till att försvararna börjar använda sig av rugbytacklingar om det nu inte ska ses som negativt att skaffa sig fördelar på sätt som inte är förenligt med reglerna.
Och på hörnor kan bägge lagen börja använda händerna för att skaffa sig fördelen att nå högre och komma åt bollen först, och detta utan att domaren bryr sig om att döma för detta.
Att det sedan göra en massa andra saker för att skaffa sig fördelar hör inte hit för jag är lika mycket emot dessa.
Ta alla dessa jävla maskningar som pågår sista halvtimmen, hade domaren ryckt upp det gula kortet vid minsta förseelse så hade snart dessa upphört, men av någon anledning så anses det okej att fuska vid vissa sammanhang.
Tillbaka från minisemester en knapp vecka nu utan direkt EM tittar läge. Har det varit några snygga mål i de senare matcherna? Sista snygga jag såg gjordes av en ung turk.
Filmningarna tillför inget för åskådare. De stör “flödet”. Därmed är de inget jag vill se.
Att de inte beivras tillräckligt ofta. För liten risk i förhållande till möjlig vinst.
Som domaren agerade i Portugalmatchen var föredömligt. Gillar man floppar kan man kolla WWE istället för fotboll.
Det här med gula kort är ju larvigt, det kanske får en konsekvens tre matcher senare, gör man ett regelbrott är det rimligt att bestraffas i den match där detta inträffade, inför 5-minuters utvisningar.
3st 5-minutrare i samma match ger matchstraff.
Ja fast ibland påverkas spelaren av t ex en lätt dragning i armen som domaren missar. Ett regelbrott som får negativa konsekvenser. Då tycker jag inte att det är helt fel att spelaren som blir dragen i armen förstärker effekten av armdragningen så att domaren blir varse om att någonting skett.
Fast det är en svår gränsdragning. När övergår en förstärknings-filmning till en filmning helt utan orsak?
Eller ska det vara tillåtet att fula sig bara inte domaren ser? I så fall, på vilket sätt är det mer moraliskt än att filma?
Jag är alldeles säker på att det i viss mån påverkar, det har testats på lägre nivå lägre nivå i “stora” Britannien och förslag finns på att testa i Premier League.
Givetvis kan ett lag under kortare perioder täcka upp hyfsat och spela mer defensivt men det kostar på och kan innebära att orken blir sämre i slutändan för de spelare som får “täcka upp”, vad händer när två eller flera spelare samtidigt blir utvisade tror du ?
Du får gärna vara säker på det. Regeln finns ju redan i bandy, och inte ens där har den nuförtiden speciellt stor påverkan eftersom lagen är så jävla bra på att försvara sig.
På lägre fotbolls-nivå, division 2 och nedåt, skulle det kunna ha viss påverkan. Men inte på hög nivå.
Nu tänker jag alltså på om laget som får en man utvisad skulle släppa in fler mål. Att de skulle kunna påverkas till en liten del offensivt är möjligt, allra helst om de skulle få en anfallsstjärna utvisad. Då gör de kanske inte mål under den 5-minutersperioden som dock i realiteten är 2-3 minuters speltid.