Har barside skrivit nåt? Malins lilla uppåtscrollan…
Noterar också från dart-vm att Steve Beaton har kvalat in till VM 33:e året i rad. Är det världsrekord alla kategorier ?
Beaton vann för övrigt sin match i första omgången 59 år gammal, lite Skanåker-vibbar
Barside håller på Seattle Seahawks.
Viaplaysnack flyttat till egen tråd, här:
Då vet du hur jag känner inför soccer.
Ser hellre NFL i 3,5h där varje spel är 110% action och där fallande spelare får skit än vanlig fotboll på halva tiden där folk faller som plockepinn och blir belönade för det.
För mig är det just matchtiden som talar mot NFL, jag har inget emot sporten som sådan. Har t.o.m. en gång blivit lockad med provspel för Tyresö Royal Crowns. Men 3 -3,5 timmar är för mycket för en vanlig seriematch.
Precis, och därför gamepass med 40 minuters replays av alla spel (=du missar inget) är perfekt.
Tänk att slippa se soccer utan avbrott för teater <3
Sen kan jag bara notera att jag ser inte NFL på grund av dom hårda tacklngarna, men det är med den insatsen spelet sker. Så snygga spel blir i kontrast till insatsen.
Men när man verkligen håller på ett lag och resultatet i seriematcherna (även de utan ens lag) är superviktiga spelar teatern väldigt liten roll.
ps. Ska dessa inlägg tillbaka in i Sportsnack? ds.
Det blir lite rörigt men okay då.
Undrar hur mycket NFL man måste kolla för att fatta vad som händer egentligen. Då sonen spelade för 86:er juniorlag hängde jag hjälpligt med och har genom åren, då det bjudits kollat på en och annan match på kanal där man kunnat se. För mig är det i tur och ordning:
- Hatt-hatt-hatt
- En scen som är som den där piff, puff och pluto massakrerar musses gran
- QB’n som antingen ger den till nån kortare biff som försöker avancera 5 yards med brute force eller försöker kasta den till nån.
Det är inte alldeles utan sevärde, just moment 3 är ju grejen. Men att ha ögonen på alla som täcker den ena och den andre, man måste väl ha kollat dagligen i tio år för att hänga med där, som de flesta jänkare. Riktig fotboll är i alla fall överskådlig.
?
Eller vad fan de säger. Låter som hatt hatt hatt för mej.
Hut hut hut säger dom…
https://www.nytimes.com/2018/01/31/sports/football/quarterback-signals-hut.html
Här har ni ett gäng spektakulära spel att kolla på ni som inte kollat på amerikanskt fotboll förut.
Jag själv inkluderad då jag på min höjd sett 3-4 Super Bowl men har däremot en hel del erfarenhet av att spela Madden 94 på MegaDrive på den tiden det begav sig.
En fråga till er som är lite mer kunniga…
Vid 7:17 i denna video tycker jag dom passar bollen framåt men uppenbarligen går spelet vidare så varför blåser inte domaren av??
Kanske inte det bästa jag sett…
Det var en s.k. “forwarrd fumble” dvs att man tappar bollen med vilje och då är det free for all att plocka upp den men dom lyckaeds ta den själva och kunde springa vidare. Detta är idag förbjudet.
NFL i sin enkelhet.
Spelas i 4 quarters där quarter 1,2 spelas ihop och 3,4 spelas ihop med en “halftime” mellan. Det är enbart för att gå till reklam och byta sida som man delar upp det i quarters för att göra det mer rättvist med sol i ögonen och sånt.
Sista 2 minuterna i varje halvlek (alltså slutet av quarter 2 och 4) är speciella. Det blir då en “2 minute warning” när spelet går förbi 2 minuter kvar av spelklockan. Det blir vissa specialregler då, t.ex får coacherna inte utmana ett domslut.
Varje lag har 3 timeouts per halvlek. Går använda som insats för utmaning av domslut som fås tillbaka om det visar sig domslutet var fel. Det händer.
Lagen delas upp i Offense, Defence och special teams. Special teams är t.ex vid avspark, punt (du ger upp ditt försök och försöker sparka bollen så långt bak för motståndaren som möjligt), field goal etc. Spelare blandas från offense och defence in i special teams och du är en större tillgång som spelare om du utöver din roll i O/D även ingår i special teams. T.ex kan en running back (kille som kutar och försöker ta emot pass i offens) vara en punt returner i special teams som försöker fånga bollen motståndaren sparkar och sen springa så långt upp som möjlgti på plan. Både vid avspark och punt.
Du har 4 försök på dig att ta dig 10 yards. I sändningen står det då först “1st and 10” dvs du är på ditt första försök att ta 10 yards. Säg du lyckas ta 2 yards, då blir det “2nd and 8”. Kanske åker du på en 5 yards bestraffning då spelas downen om och du får “2nd and 15” istället. Om du lyckas ta dig från line of scrimmage (där centern säger HUT HUT HUT eller liknande för att alla i laget skall tajma när spelet går igång) till line of gain så får du 4 nya försök osv…
När du är på ditt 4:e försök kan du antingen välja att försöka ta dig till line of gain, försöka dig på att sparka ett fieldgoal för 3p eller punta bollen så långt som möjligt. Puntar man bollen tar motståndarens punt returner bollen och springer så långt upp i fältet han kan innan han blir råtacklad. Tappar han bollen så är det fritt fram för motståndaren att ta bollen, däför kan man om motståndaren är på väg att slakta en signalera för “fair catch” genom att vinka i luften före och då är det inte tillåtet för motståndaren att tackla dig och spelet startas där bollen fångas. Detta händer minst 50% av gångerna om punten är bra så det ger mycket tid för puntande laget att springa upp och tackla.
Under spelets gång kastas det flaggor från domarna. Oftast gula. Det är för alla typer av regelbrott. Illegal formation, defence och offensive offside, otilltåtna tacklingar (t.ex att någon tar tag i facemask) osv. Personal fauls som i att man håller fast motståndaren eller tacklar denne innan han har en chans att ta bollen, om man tacklar quarterbacken efter att denne gjort sig av med bollen (unncessecary roughness) osv osv… Det är mest här man får kolla och lära sig. Det kan ta lite tid.
Men kontentan är att flaggorna kan ignoreras av lagen. Säg offense står offside, spelet går men defence gör en interception (snor bollen) t.ex. Då väljer ju defense att ignorera den bestraffeningen för at tistället ta över spelet och in kommer offense och det är 4 downs från line of scrimmage till line of gain som vanligt. Händer ofta att bestraffningar ignoreras.
Om man har kontroll över bollen, fångar den in bounds och “break the plane” (innanför målområdet) med bollen på ett eller annat sätt så blir det touchdown och 6p. Sen ställer man antingen upp och försöker kasta eller springa in bollen en gång till för 2p bonus eller ställer upp sin kicker för 1p extra om han sätter den. Här kan man fejka och kickern eller han som håller bollen kastar bollen in för 2p.
Jag TROR det är att så länge du är bakom line of scrimmage så kan vem som helst kasta bollen framåt och du kan alltid oavsett passa bollen bakåt /sidan(det sker relativt sällan kallas lateral pass).
Här är en uppmärksammad incident från två veckor sedan där offense ställer upp i offside (Toney står med foten framför bollen vid hut-hut-hut), spelet fortgår med en bakåtpass för touchdown men den blir invaliderad av en flagga som avgör matchen:
(blå linje = line of scrimmage, orange linje = line of gain, FG TARGET LINE = där kickern normalt sätt sätter ett field goal typ 80% av gångerna. Baseras på kickerns statistik tror jag faktiskt.
Ps. Klockan. Matchklockan går alltid ner förutom när man springer out of bounds då pausas den. Man har 40 sekunder på sig att ställa upp och spela en gång till annars blir det 5 yards bestraffning. Klockan stannas vid 2 minute warning. Dvs det går till reklam vid halvtid, efter varje quarter, när klockan stoppas i regel och vid time out. Ds.
Det blir en blandning av svenska och engelska här. Vettiga svenska benämningar saknas för många uttryck som används i Am Football.
Man får passa framåt bara om man (när man passar) är bakom “line of scrimmage” och man får bara göra en sådan passning per “down”. “Offensive linemen” får inte ta emot sådana passningar, men de får ta bollen efter det att en “eligible receiver” (Wide Receiver eller Tight End) rört bollen.
AlbertS har rätt i att vem som helst i det offensiva laget får passa bolllen. Det händer ibland att de kör en fint där QB lämnar över bollen till RB som sedan passar den. Ovanligt, men det händer. Som AlbertsS klipp visar så passas bollen ibland två ggr.