Just det hände härom veckan, Gakpo i liverpool blir fälld genom att försvararen springer på hans häl som blir till ett krokben, klassiskt.
Det var supertydligt på en av vinklarna.
Är det bra eller dåligt att man kan se vad som hände? Att något hände såg alla, men var det filmning eller kontakt i full fart
Nu blir det ju ännu mer intrikat, för TROTS att man tydligt ser att det är kontakt så protesteras det på sociala medier.
Du svarar liksom dig själv här. Ja, på EN av vinklarna. Hitta den vinkeln på Halmstad-Öster en kolmörk oktoberlördag i ösregn. Med två kameror. Där en straff, eller en icke straff, kan avgöra bottenstriden.
If you say so. Jag har ingen koll på norsk fotbolls VAR diskussion mer än att jag vet att det inte är vidare poppis.
Kan man bli av med fuskandet om man nu har VAR, perfekt tycker jag.
Alla jävla vuxna män som kastar sig till marken om en arm kommer i närheten. Hur ska en domare se vad som verkligen händer?
Kan man se att ingen beröring skett när en spelare slänger sig ner och tar sig för något, varna direkt, eller varför inte rött direkt?
De här "skallnings"incidenterna, där ingen kontakt skett, men en av de två kastar sig till marken.
Är det inte bra att man kan titta på de situationerna, men kanske primärt i efterhand eftersom en match skulle ta tre timmar annars.
Filmningar är enkla från tv soffan när man håller på ett lag, mindre svårt i verkligheten. För att adekvat bedöma filmning eller inte krävs både accelerometer och neutrala sensorer.
Om du inte vill eller kan förstå skillnad mellan en spelare som ramlar och de uppenbara filmningar som jag är ute efter, då kan vi släppa hela diskussionen…
Gör en liten sökning på “diving” så kan du se hundra om inte tusentals som inte gett ett straff öht
Det syns tydligt att han sparkar sig själv med vänster fot på höger vad och sen tappar balansen. Är vi säkra på att han fuskar? Tror han kanske att det är motståndaren som sparkar honom? Är det här i 87:e minuten och spelaren är dödstrött?
Det var ju inte svårt för domaren att se att det inte var nåt slag från Bangura. Sen är det ju kontakt eftersom Johansson söker upp armen. Han bad för övrigt om ursäkt efteråt.
Eh, nej. Om du och jag står ansikte mot ansikte så kan jag väldigt enkelt låta bli att ställa mig panna mot panna. Då kan du inte kasta dig till marken.
Det kan det ju uppenbarligen inte vara, eftersom en massa filmningar i alla ligor leder till felaktigt dömda straffar, frisparkar och gula och röda kort.
Alltså har domarna ett helvete när spelare förstärker situationer som i många fall inte ens är situationer öht.
Kollar man på TV sekvensen så är MÅNGA fall så inihelvete uppenbara att man bara hoppas att spelarna kommenterar med “jag skäms”…
Jag har inte jättestora problem med filmningar/förstärkningar. Om man jämför vad en försvarare får göra vid en hörna i form av fasthållningar, screening etc så är det fan inte mer än rätt att en anfallare kan falla lite lätt då och då.
Man bör videogranska fotbollssekvenser i efterhand och stänga av en spelare 12 månader om man medvetet faller för att sätta dit motståndaren. Då kanske man kan få bukt med det som gör att inte jag ens funderar över att börja kolla på fotboll även om vissa påtryckningar finns.
Jag förstår om man tar en filmning för att “lugna ner” en aggresiv motståndare som går på för hårt i dueller men det är då denna spelaren som skall bestraffas hårt direkt. Och om det är uppenbart för att skada annan kan man tänka sig en civil rättegång.