Irland.
Exakt, tack!
Aikarnas eller vilka det nu vars “resonemang” att inte ta emot dessa prispengar är ju såklart jättekonstigt i sitt sammanhang.
Hela tjusningen med “inramning” är ju att den ska vara driven av supportrar. När den börjar drivas av arrangören så blir det bara dammigt och trött.
Finns det nåt töntigare än när vuxna ishockeyspelare ska åka in genom ett björnhuvud eller liknande? Det är ju så uppenbart “på låtsas” och för barnens skull…
… eller när man avbryter ramsorna från hemmastå med nån beatleslåt från 60-talet…
Fast vi måste hålla isär grejer här.
Bengaler, bangers och fyrverkerier
Bengaler är ganska vanligt förekommande i hela europa (världen)
bangers har kommit till SE på slutet och det är förkastligt, för det finns inget mer än ett destruktivt syfte.
Fyrverkerier är i förhållande ganska ovanligt, iallafall i SE, och det finns BETYDLIGT större skaderisker än en vettigt hanterad bengal.
Bengaler kan definitivt spä på en lite lam inramning. Min önskan är att supportrarna får en utbildning av brandförvaret eller motsvarande och hanterar dom säkert än att det skapas risker iom att man INTE får använda. Kastas det bengaler, töm HELA den läktarsektionen från vilken den kastas, “enkelt”… På matchen efter är den sektionen tom, klart.
Bangers har använts i Sverige i mer än 10 år. På gamla Söderstadion smällde det exakt en gång per match, till stort jubel.
Men i och med att det inte var samma akustik där som i moderna arenor var effekten inte lika stor.
Om det bara sköts organiserat, dvs avlyst del av läktaren och folk som vet vad de sysslar med och sanktionerat av arrangören på överenskomna tider så ser jag inga större problem med Pyro i ett Tifo. Men när idioter börjar kasta saker in på plan eller mellan läktarsektioner (eller eldar upp saker på läktarna, t.ex. skyddsnät) då funkar det inte. Tyvärr verkar det vara det senare som klubbarna och fansen vill ha.
Det är förstås bättre att TV-tittande gubbar får bestämma över läktarkulturen…
Om jag sätter mig kl 16 och ska titta på fotboll på TV förväntar jag mig att matchen börjar då med några minuters marginal, inte en halvtimme senare.
Gais fick 2013 tillstånd att åter skjuta en grön raket när laget gjorde mål - som var en tradition sedan 60-talet till slutet på 80-talet då pyroteknik på arenorna förbjöds.
Även om den nutida varianten av raketuppskjutning skiljer sig från det historiska tillvägagångssättet är detta ett väldigt viktigt steg i utvecklingen av svensk fotboll och en start på lösningen i pyroteknikfrågan, säger Erik Bergkvist.
Det är förstås bättre att TV-tittande gubbar får bestämma över läktarkulturen…
Frölunda skjuter vid varje mål inne i Scandinavium, funkar det också.
Då skall klubbarna inte få några pengar från TV rättigheter heller.
Det här var ju superviktigt förr i tiden när man satte videon på inspelning för att kunna se matchen i efterhand.
Lagom kul om matchstarten blev försenad och och videon slutade spela in när det var en kvart kvar av matchen
Ja, ja, det var början på 90-talet…
Helt allvarligt Henrik. Ska folk som kollar TV ha större inverkan på matchernas atmosfär än de som spelar dem eller pallrar sig dit och tittar?
Var det kul med TV-matcher under pandemin när det var tomt på läktarna?
När vi ser klipp eller sändningar från basket i Grekland eller nåt av länderna på Balkan så tjusas vi av stämningen. Lika med fotboll från Sydamerika. Och i början av 2000-talet hyllades de svenska läktarna av både media och förbundsfolk. Bengaler och rök anses vara grymt.
Sen svängde det tvärt, och nu sitter arga farbröder som vill ha “lag och ordning” vid tangentborden och vill bestämma.
Kolla klippet och känn efter vilken typ av arena-idrott vi helst vill ha.
Som introvert säger jag bara- fan va skönt o slippa. Och jag föredrar USA med lite ordning.
Tur vi är olika.
Optimal läktarkultur för mig är typ dart i UK om man vill ha röj, och snooker i UK om man vill se på sport.
Men vi kan mötas på mitten. Jag kastar en bengal och skjuter av en banger innan du slår ut på EG Open. Allt för åskådarna!
Jag vill ha det som i Premier League, det är det optimala. Hur svårt skall det vara, fullsatta läktare, publik som sjunger så man får gåshud och matcher som startar i tid.

Men när idioter börjar kasta saker in på plan eller mellan läktarsektioner (eller eldar upp saker på läktarna, t.ex. skyddsnät) då funkar det inte. Tyvärr verkar det vara det senare som klubbarna och fansen vill ha.
Håller med i den första delen, inte lika mkt i det andra stycket, men visst finns det delar som vill ha den senare delen, säkert samma som kastar bangers, men jag kan garantera att det är YTTERST få klubbar som vill ha det så.
Fast det är ganska få fall som det händer, primärt derbyn, och då vet man om att det KAN hända.