Spin vs nedslagsvinkel

Hej
Behöver lite hjälp i mina funderingar.

Tror det blir nya järn i år. Spelar idag Mizuno MP59

Slår ganska rakt men lite kort . Har problem med stopp på greenerna sommartid. Det stör mig🙄.

Tror att jag pga låg swingspeed inte får tillräckligt med spinn.

Kollat siffror i Trackman i vinter .
Med J7 snitt 5650 spinn c:a 76 mph. Ca 42 i landningsvinkel.

Ni som förstår, om jag provar nya stickor ska jag då jämföra med J8 då. Antar att det blir ungefär samma loft( min j7 är 34*)

Och finns det nån magisk siffra där en ökning av landningsvinkel tar ut låg spinn. Tex 3 grader = 500 rpm

Blev lite svamligt men hoppas ni förstår. Hur ska jag tänka för att få bättre stopp.

Så tråkigt att slå slag som ser bra ut men rinner av green 2dm ut i ruffen med svåra chippat som följd😀

Blir även lite fundersam över spinnen på nya järn. Såg en youtube-testare ( the average golfer) som med G430 fick runt 3500 i spinn med j7

Måste ju vara superlågt, och inte så bra för kontrollen

Svinghastigheten är bara en parameter som påverkar spinnen. Angle of Attack och dynamiskt loft är två andra ingående parametrar man behöver för att kunna börja spekulera i orsak till låg spin.

Vad gäller “nya” klubbor, så spinner dom som regel mindre. Låg loft och “snabba” huvuden är orsaken till det. Resultatet blir längre slag, men förlorad kontroll. Vilken typ av klubba du vill satsa på är helt upp till dina egna värderingar av längd kontra kontroll.

Kom bara ihåg, att kombinationen boll/klubbhuvud/skaft behöver lira tillsammans…

Funderade på hot metal HL ( lite mer traditionella loft) men offseten o topplinjen gick bort.
Kanske 923 forged som kommer snart.
Launch Angle runt 20-21 och attack angle -2–2.5
c: a

Skiter i längd, vill ha kontroll. Bara bra om jag kan köpa traditonella loft så slipper jag köpa nya wedgar🙄
Men kan jag få det ? Mina skåror är ändå ok nu efter 10 år

Även jag är offsetallergisk vilket hindrat mig att hitta nya klubbor i 2 säsonger nu… :angry:
Men ett alternativ hade möjligen varit Hot Metal Pro då dessa ser betydligt mer inbjudande ut rent offsetmässigt. Vill du sedan ha lite mer normala loft, samt minska offseten ytterligare kan du weaklofta dessa 1-2 grader. En möjlig risk är att dock att bouncen blir för stor.

Även Callaway Paradym tycker jag verkar lovande rent offsetmässigt och bägge dessa set går att få med en gapwedge.

Angående din ursprungsfråga hittar jag någon enstaka tråd på Golfwrx angående detta om jag söker på “Spin vs landing angle” men inga direkta undersökningar.
Enligt någon där finns det någon slags brytpunkt vid 45 grader då landing angle blir viktigare än spinn, men någon koncensus verkar inte råda.

Svårt att påstå att nya järn skulle göra till eller från. Ökad spinn ger oftast högre landningsvinkel, på bekostnad av längd.
Generellt kan man dock säga att ju kortare slag du kan svinga fullt på- desto större chans att ”hålla” green.
Svingar man långsamt finns det två lösningar enligt mig. Antingen träna upp hastigheten eller ändra spelstrategi till att rulla upp bollen på green.

1 gillning

Spelade med Paradym idag. Inte alls farlig offset, skön känsla och man vänjer sig snabbt vid den lite klumpiga runda formen.

Är det mindre spinn på game-improvement klubbor än traditonella vid samma loft . Pga material/teknik?

1 gillning

Feltänk. Du tänker: slår x hammare ner spiken längre än annan.
Det rätta svaret: beror på vem som som slår.
Gi-järn är oftast gi tack vare egenskaper som ger mer spinn. Därav det lägre loftet. Gäller alla klubbor i bagen oavsett för den delen.
Du vill ha mer spinn? Sgi är svaret. Plus lär dig slå dem ok. D.v.s 4-5 grader ner med sjuan med launch runt 22-23. Enkelt😉

Jag var lite osäker på detta då jag hade för mig att jag hade sett något test så efter lite googlande hittade jag följande vilket mycket väl kan vara det jag tänkte på.

https://www.youtube.com/watch?v=1PbkkH0-EjI

Ping G400 mot Miura Blade där dom testat klubbor med samma loft.
Bollträff marginellt högre upp på bladet med Miura vilket rent teoretiskt resulterar i något lägre spinn och skillnaden var -200 rpm för Miura.
Går man däremot in och kollar på dynamiskt loft så genererar Ping 2.6 grader mer loft.
Attack angle är dock 1.1 grad flackare med Ping men då dynamisk loft skiljde 2.6 grader betyder det att spin loft är 1.5 grad högre på Ping vilket borde göra att den spinner mer.
Men mycket av dom 200 rpm som skiljde tror jag härstammar mest från träff så rent konstruktionsmässigt verkar inte game-improvement ge mer spinn utan snarare mindre, vilket skulle kunna förklaras av lägre tyngdpunkt.
Den tydligaste skillnaden är att trots högre dynamisk loft ger Ping högre ballspeed vilket verkar vara största anledningen till högre totalhöjd.

Nu blev detta lite OT men ändå rätt intressant om man är nördigt lagd. :nerd_face:

Ja det är intressant, och lite så jag tycker det borde vara.

GI ”hett face” som genererar längd o då mindre spinn

Men @Jornhona säger att det är spinnen som gör GI mer lättspelat vilket också låter rimligt.

Mycket beror också på att spelförbättrande klubbor har mer flexibla träffytor vilket ”skrubbar” bort spinn. Den låga tyngdpunkten och höga utgångsvinkeln gör att man inte vill ha för mycket spinn.

Som svar på TS fråga är det nog inte mer spinn som är vägen till framgång utan brantare attackvinkel. Om inte svingen kan producera det så är de spelförbättrande klubborna bättre på detta. Exempel på några av årets modeller som gör detta utan att se hemska ut är Ping G430 och Callaway Paradym.

Tack för input

Moderna GI järn = högre utgångsvinkel, lägre loft, hetare träffyta och lägre spinn.

Där har du tekniken som generer längre slag utan att tappa varesig kontroll eller stopp på green.

Det du frågar efter och bävar för är inte aktuellt. Det ligger inte i klubban utan i dig.

Jag fattar att man vill tro att ett varv mindre i spinn gör skillnad men det är inte ens några hundra utan du behöver komma närmare 1000 (allt annat lika) för att ”rullen” på green ska märkas av i meter.
Det är samma sak med kontroll. Det krävs spinn för det men…. Se ovan.

Så, oavsett vilken klubba du testar så fäster du blicken på launch angle och checkar sen av att längden inte blir helt kass. Försök ignorera andra värden tillräckligt mycket i en jämförelse.

Ang. Varför det rullar av green så handlar det om din teknik. Svinghastighet modell högre mörkar lite bristen på teknik så visst det kan vara en faktor. Jag tror att det egentligen beror på en enda sak men som naturligtvis ger effekt på andra saker. Dessa identifierar man och sen är man inne på småsaker och pillar. :pensive:

För dig som för många andra (undertecknad inkluderad):
Du har en skopande rörelse som ger ett vandrande face vid bollträff. Detta är öken för bollträff och ger påverkan på smash samt spinn. Launch angle och längd blir inte lidande i samma mätbara utsträckning så det är där du tittar utrustningsmässigt.
Förstå poängen… din teknik kan du inte försöka ändra när du testar klubbor och all förbättring du gör på det senare under året blir ett plus oavsett val av klubba.

Egon

Oj!
Det här håller jag inte med om alls.

Visst så kan man generera mer/mindre spinn genom att träffa olika på huvudet men att man skulle påverka spinn med mer neg. AoA är inte sant. Neg. Level… ja, men -5 är inte bättre än -2. (I teorin är inte pos. AoA heller något illavarslande för spinn, men dit behöver vi inte gå).

Spinloft förklarar allt… men sätter tyvärr griller i huvudet på folk.
Det beror på att om man slår ner mer på bollen så får man nästan ofrånkomligt lägre dyn.loft. Här gäller det att förstå digniteten på loft. Det är den enskilt största faktorn för spinn. Punkt!
Så om man slår ned med -5 eller -2 kvittar i praktiken.

Egon

Det här skulle man vilja ha källa på… men sån är inte jag. Du har inte fel … men det går inte till precis så som du skriver.

En hårdare träffyta som ”fjädrar” mer, minskar helt enkelt kompressionen. Det är det som gör dem hetare och ger mindre spinn. Jämfört med tidigare klubbdesigner som använt t.ex carpenter 455 så var de heta och ökade i princip spinnen. De fick sin popularitet pga. att energiförlusten var mindre och går vi tillbaka längre så handlade det om att materialet ”trä” absorberade energi i större utsträckning än stål.

Alltså, för att konkretisera.
En flexibel träffyta minskar kompressionen och det minskar spinn.

GI har även historiskt sett lägre VCoG för att öka utgpngsvinkeln. Detta bidrar också till lägre spinn. Numera loftas klubborna ner för att matcha erhållen utgångsvinkel vilket ger än mer effekt på spinnen.

Så, sammanlagt vinner man längd och har man tillräckligt med swing speed samt en lite högre landningsvinkel, så tappar man inte nämnvärt med stopp på green.
Gränsen dras naturligtvis olika men runt de längder man tidigare slagit med j7-j8 bör det inte vara ett problem för någon.

Egon

Egon:

Också Egon:

Okej, vi säger det.

1 gillning

Ojdå, förlåt… känsligt värre tydligen.
My bad.

Nu ska jag skrubba av lite potatis.

Egon