För två tre år sedan köpte jag mig ett beggat Casio keyboard, skitkul att lära sig lite pianoaccord och kunna spela lite enklare melodier
Gav bort det vid flytten till Gotland men är sugen på att köpa på mig något igen.
Vad är det för skillnad på elpiano och keyboard?
Digitalpiano: Har riktiga viktade tangenter så att det känns som ett akustiskt piano när man spelar och de har ordentliga samplade pianoljud så att det i det närmaste låter som ett hyfsat bra akustiskt piano.
Keyboard/Arbetsstation/Synth: Är mer ett musikstudioverktyg än ett instrument, du skapar ljud, du skapar låtar med inbyggd sequencer där du lägger in olika delar i olika “spår” där du under komponerande lägger till/tar bort/ändrar nya delar av en komposition och du spelar in kompositionsdelarna antingen genom att spela på keyboardets tangenter eller via dator eller via editeringsfunktioner.
Hybrider: Mitt emellan de två ovanstående kategorierna.
Budgetvarianter: Har lite grann av ovanstående i någon slags kombination, en del kallar det synt, elpiano, keyboard, …
Syntar finns ju i s.k modulformat, dvs en fristående burk utan tangentboard som du kopplar ihop med ditt keyboard eller digitalpiano.
Finns lite andra namn på saker och ting också:
Masterkeyboard: Är ett keyboard som inte själv har några inbyggda ljudfunktioner, du måste koppla ihop det med andra digitala instrument.
Piaggero: Keyboard med fokus på pianoljud, har oftast färre tangenter än ett “riktigt” digitalpiano
Proffsinstrumenten ligger i prisklassen 50 000:- och uppåt.
Skulle behöva både en elgitarr och ett elpiano. Malmsjöpianot och de akustiska gitarrerna har inga volymrattar. Finns nån ljudbox till elgitarr som kan typ kopiera ljudet på vissa låtar? Många rocklåtar lever högt på kompgitarrens ljud. Ang elpianon så är det klaviaturets känsla som är viktigast.
Yamahas CLP serie eller Kawais CA serie är de jag tycker låter tillräckligt nära ett välstämt analogt piano. Och då ligger vi kring 25K.
Billigare varianter låter OK vid normal anslagsstyrka men dunkar man på med forte fortissimo tycker jag att speciellt de djupaste bastonerna inte är riktigt bra.
Från 12-13K finns det hyggliga digitala pianon
T.ex. Kawais EA serie, men Yamaha och Roland har ungefär samma kvalitet i samma prisklass.
Jag rekommenderar ett besök på digitalpiano.com och deras showroom på Tegeluddsvägen i Stockholm
Enligt alla butiker är det läge att handla just nu. Den usla kronan gör att när lagren skall fyllas på inför hösten kan man räkna med prishöjning på cirka 15%
Vad är syftet med uppgraderingen, bara för att det är kul eller nåt annat?
Jag är ärligt intresserad eftersom jag själv aldrig får tummen ur att lära mig något ”på riktigt”.
Gitarr lärde jag mig i lumpen, främst ackord och sen kunde jag plocka ut kompet på de flesta låtar. Samma med min casio. Passande basgång på auto gjorde att ”it must have been love” lät 100%igt.
Där tog det stopp… lat är man😔.
Numera får jag hyggliga lovord på karaoke och nåt erbjudande om att underhålla i liten skala på lokal nivå.
Kul … men samtidigt lite skräckinjagande. Jag kan ju inget mer än att ta ton. Det finns ingen teknik att falla tillbaka på.
Som sagt, ärligt intresserad… är du en gammal studiomusiker eller bara en glad amatör?
Syftet med uppgradering är att få ett hyfsat bra piano som är flyttbart. Med en hybrid får jag och sambon bra möjligheter att också göra låtar med ett enklare arrangemang.
Jag är amatör, hade i tidiga tonåren en kort period tanken på att söka till musikhögskolan men då jag hade alldeles för många intressen blev det för lite pianoträning.
På sambons jobb har jag tillgång till en konsertflygel när jag vill spela på ett analogt klaviaturinstrument.
Jag hade möjlighet att gratis få ett analogt piano men jag vet av erfarenhet att vid den temperaturvariation jag har i hemmet krävs det pianostämning tämligen ofta (flera ggr per år) för att det ska låta bra.
Har ett analogt piano i huset där x-fru och barn bor. När jag bodde med dem stämde jag pianot själv. Har man hyfsat gehör går det skapligt att stämma ett piano men det tar mycket tid i anspråk.
Finns det ingen elektronik att tillgå för att göra det? Skruva tills en lampa lyser grönt och sedan över till nästa skruv?
Till gitarrer fanns det sånt iaf
Inte vad jag känner till. Med hjälp av synten intill ställde jag in rätt frekvens för var och en av strängarna. 272 strängar är det i ett piano. I snitt strax under en minut per sträng så fixade man det på under 4 timmar.