Spel på fel boll, favorit i repris

Med anledning av spel på fel boll incidenten på touren som beskrevs i en annan tråd så dök ett minne upp i det egna hjärnkontoret.

För cirka 10-12 år sedan när jag fortfarande spelade KM inträffade en intressant regelsituation. Den var uppe för diskussion i något av de gamla forumen.

Situationen var följande:

Ett par 4 hål. Jag hookade utslaget till hög ruff. Jag slog därefter en provisorisk. Jag hittade en boll i den höga ruffen som jag då trodde var min. Det var samma fabrikat och nummer. Jag droppade för ospelbar boll och slog därefter ett misslyckat slag som hoppade fram 20 meter. Jag gick fram de 20 metrarna och slog ut bollen på fairway.

Väl på fairway såg jag att jag bollen hade ett annat fabrikat och nummer.

Jag gick tillbaka därifrån jag slog föregående slag och 10cm åt sidan låg en boll med rätt fabrikat och nummer. Där ser jag att det finns en märkning som inte är min märkning och inser då att jag felaktigt droppat en ospelbar boll då det inte var min boll jag hittade.

En minuts ytterligare sökning efter min ursprungliga boll var resultatlös.

Jag spelade en alternativ boll från tee samt spelade vidare på den provisoriska. Jag gjorde “birdie” både på den provisoriska och den alternativa.

Har jag en score på hålet eller är jag diskad ?
Vilken är scoren i så fall?

Antar att reglerna för 10-12 år sedan var likadana som reglerna är idag…

Du får 2 slags plikt för spel på fel boll enligt 6.3c.
Att du sedan slagit på flera felaktiga bollar räknas inte eftersom alla slag efter att du slagit på första felaktiga bollen inte räknas.
Sedan - eftersom du inte hittade rätt boll efter utslaget så anses den vara förlorad och då är det den provisoriska bollen som gäller.
När du sedan fortsätter slå på den provisoriska bollen blir det slag nummer 6 istället för slag nummer 4 eftersom du har 2 slags plikt för spel på fel boll.
Din score blir om du gjorde “birdie” med den provisoriska bollen 7.
Är det scratchspel som jag antar KM är så borde du varit diskad om du inte skrev en sjua på scorekortet.
I övriga fall (Slaggolf eller poängbogey) har du scoren 9 eller 0 poäng.

I huvudsak överensstämmer din utsaga med ett av de förslag på regeltolkning som gjordes vid tillfället.

Några olika ämnen inom området att diskutera, är droppning av fel boll att tolka som spel på fel boll?

Vad hade hänt om jag plockat upp den provisoriska efter att ha spelat felaktiga boll nummer två?

Nej, det är först när du slår ett slag mot den felaktiga bollen som du bryter mot regel 6.3c och får den allmänna plikten:

6.3c

Fel boll

(1) Slå slag mot fel boll. En spelare får inte slå ett slag mot fel boll.

Eftersom alla slag - och bestraffningar - som händer efter att du slagit på den felaktiga bollen inte räknas, så gäller återplacering av den provisoriska bollen utan plikt - förutom de 2 slags plikt du fått för spel på fel boll - och sedan spelar du vidare med den.

Såååååååååååå viktigt att märka sin boll

Och viktigt att kolla runt hela bollen, i det aktuella fallet hade jag en ring runt fabrikatnamnet, det hade även den felaktiga bollen men den hade även någon annan markering.

I slutändan blev det hela rätt, 7 slag fördes in på scorekortet.

1 gillning

Jag skriver alltid min signatur på bollen - den markeringen har garanterat inget annan :blush:

Signatur kan ju vara lite osäkert om man råkar slå till samma område mer än en gång per säsong.
Har en period kört med 6-siffrigt tal och för varje ny boll jag sätter i spel ökar jag på talet med 1.

Det var många bortslagna bollar :smirk:

2 gillningar

Behöver du 6-siffrigt tal slår du bort för många bollar. :wink:

Vem har sagt att det var decimalt, det kanske var binärt ?

1 gillning

Om man slår en likadan boll med likadant märke till ungefär samma ställe och sedan hittar bollen, så må det vara hänt att det inte är 100.0 % chans att det är den senare bollen man hittar.
Min OCD (och den finns där) är inte stark nog för att köra med “bättre” märkning än så.

Är det inte enklare att skriva dagens datum typ 250107 ?
Fast går du samma bana flera varv samma dag så funkar ju inte det heller…

Det händer ju att man slår ordinarie samt två provisoriska ut i samma snår, ofta har man också tre bollar från samma trepack.

Sett ur 2024 års perspektiv så är det ju oftare att man inte når fram till busksnåren längre så problemet verkar vara övergående.

Gick fram till min boll på fairway, rätt märke, rätt nummer, rätt märkning. Då säger min medspelare att det var hennes boll, och mycket riktigt, en liten bit därifrån låg en boll av samma märke, samma nummer och med samma märkning som faktiskt var min boll.

Hon hade hittat en av mina bollar jag slagit bort på nån tidigare runda och satt den i spel på det här hålet.

2 gillningar

Hade man spelar om miljoner eller i Ryder Cup så visst. Men en vanlig klubbtävling? Tror inte någon dör om det blir fel nån gång så länge det inte är uppsåtligt.

För är det med uppsåt så är det ju såklart förjävligt.

1 gillning

Tolkar jag dig rätt att det ”inte är så noga med regler” om man inte spelar på touren?

Egon

1 gillning

Jag tycker att man ska försöka följa reglerna och inte fuska med flit (t ex fuska med hcp för att vinna resor till Spanien) men att man inte bör överdriva heller. Så allvarligt är det inte med golf. Vad spelar det för roll om Berra skrev 7 eller 6 eller 8 på sitt scorekort? Egentligen?

I det stora hela spelar det ingen roll då golf är ett spel man spelar för att ha roligt.

Men på KM spelar man väl mest för att få en placering, och vilken placering man får är väl då viktigt antar jag. Så jo, det har betydelse även om han inte blev mästare.

Vill man inte spela efter reglerna behöver man ju faktiskt inte tävla. Det går ha roligt ändå faktiskt.

1 gillning