Vi brukar ju köra den. Och tänkte åtminstone testa alla. Först ut, Annie Lööf. Blev en snabbspolad variant Hade kunna berättats på fem minuter. För alla med neonatalt födda barn säkert intressant. Men politiskt sa hon bara snömos. Blivande föräldrar kan ha visst intresse annars ointressant.
Annars, då jag kollar listan, finns några lovande
Cervenka
Chefen för Säpo
Levengood
Greider
UK’s ambassadör
Tegmark
Docenten i retorik
Ni som lyssnar en del på Sommarpraten, och det gör ni väl eftersom ni läser det här, vilka minns ni av förra sommarens, med nån slags behållning?
Königsägg i hängmattan var helt klart höjdaren för mej, maken till inspirerande karl. Bert-Åke levererade det en gammal skådis skall leverera, gick ju bort sen, RIP. Den var på väg till EG Open. Den här adelsIzettlemiljardären satt jag och kräktes på körande ner till Öland med nåt som måste vara plebejvarianten av Tyckos julilska och det var rätt kul att höra killen som jagade mårdhundar, också den på väg ner till Viredaholm. Såna här allvarliga som pratar sig varma för nån SAK brukar inte lämna nåt större intryck.
Jag lyssnar bara sporadiskt på “praten” och inget från 2022 finns i minne.
Det är få prat som fastnar. Björn Natthiko Lindeblads båda prat är väl de som jag kommer ihåg mest/bäst (det senaste från 2020).
Anja Persson, 2012. Överraskade positivt.
Manuel Knight, 2008, fastnade också lite mer än de flesta andra prat.
Nog för att han var en instpirerande karl men jag tyckte programmet var ganska ointressant.
Jag ville ju ha reda på hur han kunde börja bygga högpresterande motorer och avancerade karosser så där “hux flux”. Inget sånt tog han upp
Gnällde på att han inte direkt hyllades i plugget, men tog det som självklart att resan efter grundskolan skulle vara en som ingen annan i Väsby skulle komma i närheten av… och det inte på hans överlägsna intellekt och arbetsamhet.
Och hans sätt att resonera om entreprenörsskap… det kan han dra på nåt seminarium för yngre adelsmän på väg ut från handels. För en från blue/white collar uppväxthabitat var det liite irriterande att höra.
Men som sagt, den genererade rätt behaglig julilska, eller snarare juli-ilska, kanske det pratet fick mej att köra en smula för fort…
Helt ok prat. Men frågan är hur man kan få till nåt bättre Sverige än det som beskrivs. Lite upplyftande att höra att miljardärerna kontaktar honom och håller med. Hur kan man skapa ett Sverige av ”enjoy the fruits of one’s labor”? Eller ännu heller en värld?
Som lönesättande chef hade jag aldrig några problem med att få medhåll om vad ett gott arbete innebar, och betyg i skolan har egentligen aldrig ifrågasatts. Kände för det här paret som trots topprestationer hade svårt att få ekonomi för ett boende.
Att sen begripa varför det egentligen blivit som det blivit är nåt som man kan fundera på. Men inte tillhör man förlorarna.
Om inte Cervenka var ute efter vad han såg som svåra samhällsproblem vet jag inte vad han snackade om. 2-3 prat per år tar upp uppfattade samhällsproblem. Fast visst, det är mer gnäll än lösningar.
Har inte lyssnat på så många program. Cervenka är väl den som gett mig nån behållning.
Läckberg har nåt som tilltalar mig, lyssnade faktiskt klart på hennes program. Kanske lite som då jag efter många år läste en bok, Tyskungen, som var oväntat bra, hade liksom en negativ bild av henne innan. Samma nu, tänkte att jag får väl ge henne en kvart. Men hon har nåt i sin stil som tilltalar. Kanske man kan identifiera sig en del. Annars är det få program jag lyssnat klart på i år.
Lina Wolff, spelar på en spelplan jag åtrår men som är, för mig, helt ouppnåelig, och hennes sommarprogram, som jag bara hört en tredjedel av kommer med stor sannolikhet vara det jag kommer ihåg om tio år, om jag har medvetandet i behåll.