Skulle denna bollmarkör vara tillåten?

Tycker alltid att det är lite klurigt att linjera upp bollen och få strecket på den rätt, framför allt känns det tidskrävande om man får göra om det flera gånger inför en putt.
Det är möjligt att det beror på att jag är ovan och att det går snabbare när jag väl fått in snitsen.

Hur som helst känns det som att det borde vara lättare om linjerna satt på en platt bollmarkör och att man sedan lägger bollen utefter markören.
Tänk callaways tre linjer på bollen och att man har motsvarande på markören, kanske t.o.m. en roterbar ovansida.
Skulle detta vara tillåtet?

Jag tror att det vore ok men någon av forumets regelgurus kommer förhoppningsvis klargöra läget.

1 gillning

Precis sådär, frågan är dock om det är ottillåtet hjälpmedel och enbart får användas för träning.
Det står “officiellt tillåtet” men det skadar inte att vara lite skeptisk mot saker som står i beskrivningar på amazon. :rofl:

Edit: tack för länken ska nog ska nog skaffa mig en sån för att träna med om inget annat.

Ett alternativ.

Garanterat godkänd.

1 gillning

Verkar omständigt att linjera två saker, linjera bollen en gång, oftast det som stämmer och det gånger jag petar på första känslan missar jag med ungefär med min ändring.

1 gillning

Ser ju ut som att man vrider markören. Isf kommer bollen knappast läggas tillbaka på korrekt plats. Eller?

Nej det borde helt klart vara risk för felaktig återplacering jämfört med den fasta/orörliga ovanför.

Det ser ut som om rotationscentrum är under den runda delen. Då blir ju bollplaceringen samma.

Det tror jag knappast stämmer

Den undre plattan har två pinnar som sticks ner i gräset. Sen är den övre plattan (den med linjerna) fäst i mitten av den nedre plattan (så att den kan roteras). Man markerar bollen på samma ställe i förhållande till den undre fasta plattan.

Rotationscentrum behöver vara mitt under bollen för att inte återplaceringen skall bli fel.

Edit, detta om man skall linjera strecken. I bilden är det en parallell offset och då blir det rätt men funktionen försvinner lite.

1 gillning

Du får använda precis vad du vill för att markera så länge du återplacerar på rätt sätt. Jag brukar relativt frekvent använda ölburkar, cigarrtändare, peggar och ibland en annan boll. Återplaceringen skall vara exakt. Men det är handhavandet, inte prylen.

1 gillning

Behöver inte ens vara en pryl. Man kan markera med ett finger. Eller ku.., nja kanske inte ändå.

1 gillning

Nej, det måste ju synas att du markerar utan att kompisarna drar fram Sherlock Holmes förstoringsglas

2 gillningar

Jag har på senare tid börjat linjera kortare puttar, det har givit mig idén på en oval eller avlång markör i metall med streck på för att lättare kunna ta linjen, lägga bollens linjering efter den markören.

Då blir ju frågan om man faktiskt får till en bättre linjering på det viset?
Det är troligen enklare linjera markören än bollen (utan linje-markör) i och med att markören är längre. Sedan skall man linjera bollen exakt vs markören och här finns kanske en felkälla?

En markör som har en halvcirkelformad del som liksom omsluter bollen, med två piggar som sticks ned i green. Sedan en svängbar del som såklart sitter fäst i den halvcirkelformade delen, och som svänger runt bollcentrum. En liten pigg längst bak på den delen av markören.
Där har du en produktidé. Säljer du 100k stycken för 49:- styck så tar du kanske in en mille i vinst?

Bollmarkören “Tru-aim”!
Jag nöjer mig med 20% royalty för idén, om du gör design/tillverkning/sälj. :wink:

Räcker det med 49:- för prylar med rörliga delar?
Lägg på 200:-, en liten motor och blåtand

3 gillningar

Som fraser fitness alignment, fast utan piggar och krafs, bara en tunn metallplatta

Jamen asså, man lägger ett mynt eller en platt markör om man stör andra spelares putt men kanske inte direkt i linjen. Skall man då börja med att lägga dit en patt markör, och sedan när det är ens egen tur placera bollen och byta markören mot en som kan riktas, ett högt hinder som jag inte skulle vilja se i närheten av min tänkta puttlinje - den går inte alltid exakt som tänkt, och sen börja riktningsproceduren med markör först och sen vrida bollen, några övningssvingar, justera markören och bollen igen. Och så klagar ni på att det tar tid på banan?

4 gillningar