Synd bara att många av de gamla järnvägarna är borta. Den till Cruden Bay t.ex.
Tanken är en kombo med buss (och gå sista biten). Jag får nog lägga en del tid på att se vilka banor som är tillgängliga med tåg/buss.
Det borde inte vara något större problem att klämma in ett gäng banor i Fife runt St Andrews. Från Leuchars tar det tio minuter med buss till St Andrews och därifrån når du Crail, Elie (lita inte på Albert här ), Leven, Anstruther (missa inte!) mfl. Samma sak gäller från Dundee med banorna i Angus. Skulle gissa att det är liknande även norrut.
Det blir Irland, inte Skottland. En vecka i juli.
Inte helt klart ännu vilka banor som skall spelas och då vi har med polare som är “mer ekonomiskt sinnade” (dvs håller hårdare i börsen) så måste jag hålla ned kostnaderna ett snäpp för att kunna få in en premiumbana eller två. Det är troligt med en sväng till västkusten och sedan avsluta med ett par, tre dagar i Dublintrakten.
Lahinch, som Puttis rekommenderade, är nästan helt fullbokad redan nu.
På kandidatlistan:
- Västkusten: County Sligo (som jag spelat, och gärna spelar igen), Enniscrone och Carne. Ligger inom bekvämt avstånd från varandra och alla tre lär vara “mkt bra”.
- Budget: Wicklow, St Margarets, Howth, kanske Deer park?
- Dublin: Portmarnock old, The Island, Portmarnock links (som jag också spelat).
Om man skall välja en av Portmarnock (old) eller The Island, vilken?
Jag tog en sväng till Dublin i veckan. Spelade Deer park, ganska ordinär parkbana, men trevlig och gemytligt bemötande. Bra pris.
Sedan spelade vi The Island som alltid är värd att spela. Magisk dag, men banan glänser alltid ändå. Portmarnock Old är också bra, men sannolikt dyrare och kanske också svårare att få tid på. Ska ni bara spela en säger jag The Island.
F.ö. klarar man sig utan bil i Dublin. Vi tog DART till Howth och gick till Deer Park samt DART till Donabate och sen taxi till The Island. Boka bil i appen Free Now.
Artikel kommer i Golfbladet inom kort. Se också mina inlägg i Dagens runda-tråden.
/Edit: masserat trådrubriken
Links och sanddyner skall det bli!
County Sligo, Carne och Enniscrone bokade. Ska nog försöka ordna en start på Connemara links också.
Tror däremot inte det blir The Island eller Portmarnock old, i Dublin, pga vissa begränsningar i budgeten. Kan kanske bli Portmarnock links istället. Även det är ju en ganska ok bana.
Edit: 3500:- webbpris för en runda på Portmarnock links? Är de från vettet?
Det va värst, bara o boka! Halva priset mot valldis ju
Dom har onekligen höjt priserna lite sen jag var där
Betalade 30EUR för en day ticket i juni 2013.
3500 borde ju inkludera boende?
Jag ska kolla upp priset. Jag lirade Portmarnock links 2019. Då var GF cirka 1800:-
Edit: 250€ kostar det. Tror att de försöker skava in rejält på kursvinsten mellan € och SEK.
Jag noterar också att Portmarnock “old” har slut på GF-tider för 2023.
Det lär hur som helst bli “billiga” banor i Dublin. Corballis links kanske? Eller en tripp ned till Wicklow. Decisions, decisions, …
Connemara it is.
Resten lämnar jag nog öppet till senare. Det finns en trevlig tjusning med att helt enkelt bestämma sig där och då, för hur man skall göra.
- Inga lediga tider “där”? Ok, men då kör vi väl “dit” istället!
Blev det något spel på St Margarets och Howth?
Nix. St Margarets hade inga vettiga tider och Howth ville ha cirka 90€ vilket jag inte hade lust att betala.
I tur och ordning spelade vi: Moyvalley, County Sligo, Carne, Enniscrone, Connemara, Corballis, Deer park.
Spelade där förra december. Riktigt trevlig bana i all sin enkelhet. Men lite trött i benen av att gå uppför backen från DART-stationen (inför promenaden tillbaka ned fick vi stärka oss med GT och sedan käka en burgare och dricka Guinnes i hamnen).
Hittade ingen mer lämpad tråd.
Det är sånt där man reglerar i avtalet/en innan man skriver på det hela.
Tillbaka till Skottland. Jag skulle ha åkt till Skottland förra året för att spela hickory men det blev inte av då. I år har jag bestämt mig och trots min för tillfället(?) risiga hälsa så har jag bokat in en hickorygolfresa på 11 dagar med start 31/10. Min sambo tycker att jag ska avboka och åka nästa år men jag tror inte längre på att skjuta upp sådana här viktiga saker. Så min plan är att spela, i turordning:
Musselburgh old course
Gullane No2
Royal Musselburgh
Kinghorn
Leven Links
Lundin Links
Elie
St. Andrews ???
St. Andrews ???
Jag kommer att bara promenera Old Course men väljer mellan Castle Course, New Course och Jubilee Course, ev. Eden. Vilka av banorna i St. Andrews rekommenderar ni?
Det kommer att bli en hel del “studiebesök”, t.ex Jack White hickory golf shop i Gullane och i St.Andrews blir det besök på Jigger Inn, Forgan Restaurant (som är i Robert Forgans hickory works), Auchterlonies golf shop som funnits där sedan 1890-talet och förhoppningsvis fler roliga/intressanta ställen.
Nu blir resan senare än först planerat så vädret kan ju bli en faktor att ta hänsyn till.
I din lista har jag bara spelat Old Course, Castle Course och Elie. Castle Course är rätt backig. Elie är väl lite charmig men även den har sina backiga partier. Old Course platt.
Jigger inn är nice =)
Jubilee var en riktigt trevlig upplevelse.
Har du spelat Old förr? Annars är den värd att göra sig lite besvär för om man är det minsta känslig för tradition, Old är Old. Med lokal caddie. Skulle lätt betala 5000 för den upplevelsen och jag är nog snålast på forumet(blev 190 pund då jag spelade för många år sen).
Vintergreenfee på Old är £220, känns onödigt med tanke på årstid och golfform (med hickory). Däremot kan jag boka en privat guidad tour på banan för £129🥴. Jag kommer att promenera banan själv och satsar att spela på två av de andra banorna.
Musselburgh Old är ju ett måste om man ska lira hickory. En intressant upplevelse mer än nåt annat.
Gullane No2 äe en utmärkt linksbana, fullt i klass med No. 1.
Royal Musselburgh var en riktigt trevlig parkbana med flera bra hål. Bra frulle också.
Kinghorn har jag inte lirat.
Leven och Lundin är två relativt lika banor – föga överraskande eftersom de är splittade från samma 18-hålare. Trevliga links.
Elie har jag tänkt åka till men det har inte blivit av.
I St Andrews är Jubilee min favorit. Väldigt trevlig. Även New Course är bra. Old är mer grejen - egentlgen skulle man kunna nöja sig med 1-17-18.
Missa inte att ta en drink i Russacks takbar. Magiska vyer. Lägg också lite tid på att bara promenera runt i St Andrews. Så fin liten stad/by.