Skottland? [Nu Irland i stället]

Är det Edinburghtrakten som gäller om man eventuellt ska spela lite golf i Skottland nästa säsong? Typ 4-5-6 dagar, herr och fru Norrland (hcp 12 resp 16).

Om man inte har lust att lägga upp 200+ GBP för alla rundor: har forumet några tips på spelvärda banor eller kan man välja “billigare” banor lite på måfå och ändå få fina golfupplevelser?

1 gillning

Kan tipsa om 2fore1.co.uk. Köp en voucher för £ 3,50 och spela 2 st för halva priset. Gäller på rätt många banor i Skottland. Vid våra första resor utnyttjade vi det. Finns såklart en del restriktioner men med lite planering funkar det bra.

1 gillning

Prestwick och område är inte helt fel med western gailes, glasgow gailes, dundonald, turnberry, trooon etc. Om man håller sig på dom mindre banorna kan man få ihop en bättre deal. Troon darley är budget där, prestwich st nichlaus spelade vi ocks som “budgetbana”. Sen var det nåt paketpris på dom tre första jag nämnde.

1 gillning

Har spelat Downfield 2ggr i Dundee, Scotscraig utanför St Andrews och Monifieth utanför Dundee. Alla är kvalbanor till The Open. Kan rekommenderas.

1 gillning

Maila [email protected] - det han inte vet om golf i Skottland är inte värt att veta.

Personligen skulle jag ta Irland hellre än Skottland, men det finns pärlor lite varstans som går att spela utan att behöva ta ett extra lån på huset.

2 gillningar

Irland är ett alternativ. Har Roland även Irland-koll?
Edit: kollat webben spela-golf :slightly_smiling_face:

1 gillning

Gullane no 2 är synnerligen prisvärd. Ettan kör dom ju Scottish Open på emellanåt så den är i +200£ klassen. 2:an är i princip lika bra.

Kollade greenfee för Gullane 2023.

En runda:
Gullane 1: 210£/250£ (vardag/helg)
Gullane 2: 85£/95£

3 gillningar

@StoraNorrland Det Rolle inte vet om golf i Skottland och Irland är inte värt att veta!

1 gillning

Om jag själv fick bestämma resmålet för nästa skottlandsresa skulle jag hoppa över de mer kända banorna och försöka hitta okända pärlor, en rutt jag tittat på är åka förbi East Lothian och åka A1 åt sydost och även passera gränsen mot England så småningom, vid kusten finns intressanta banor som för mig är okända men verkar vara intressanta links-banor. Eyemouth, Magdalene Fields, Goswick, Bamburgh,…

2 gillningar

Banorna runt Carnoustie, Monifieth, Panmure och Montrose är alla fina till bra pris. Vill man göra det enkelt köper man unlimited golf ticket i St Andrews och spelar hur mycket man vill på alla banor utom Old Course. Vad jag hört så är banorna runt Inverness billigare än de söderut men oftast mycket bra. Skulle jag åka dit skulle jag lita på en hyrbil och Google. Det kommer man långt på. Här kan man ju också leta Golf World Top 100: Best Golf Courses for £60 and Under in Great Britain and Ireland | Today's Golfer

3 gillningar

Om det blir SCO så finns bla Royal Dornoch på önskelistan. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Missa då inte Brora, en av mina favoritbanor.

1 gillning

@StoraNorrland The Island oktober 2017

4 gillningar

@StoraNorrland County Louth oktober 2017 i orkanvindar.

2 gillningar

Vackert!

Elie söder om st Andrews. Ingen bana jag återvänder till, men ändå magnifik utsikt.

Varför återvänder du inte dit, är den så dålig?

Ett helt gäng blinda utslag (inkl starthålet). Par 68 utan par5 (behöver iofs inte vara något dåligt men det kändes som man slog samma utslag om och om igen). Full av “hemmaspelaregreener” som lutade åt alla möjliga håll förutom dit man trodde man skulle slå inspelen. Obefintlig lunch men ändå “members area” och skit inne i klubbhuset som inte tillför något. I mitt tycke inte det jag söker på en linksbana (pottbunkrar/strategiska utslag). Jag lät bli att skriva en recension här eftersom någon som har en mer positiv upplevelse av banan gärna får börja. Det var sista dagen på vår resa och vi hade spelat old, kingsbarns och castle före.
Som f.d. forumit skrev, det bästa med klubben var utfarten från parkeringen. Istället för att invänta shuttlebussen betalade vi 35 pund för en taxi för att komma tillbaka till st andrews så fort vi kunde.

Spelade förresten rätt bra på banan men det är inte konstigt med så enkla utslag. En del som var med på resan hade den som favoritbana. Det var ett enkelt sätt att kategorisera vilka som var kalleankor på middagen :wink:

Tack för recensionen. Jag fnular på en hickoryresa dit nästa år och besöka och spela banor där gamla klassiska klubbmakare haft sina hemorter och Elie är en sådan bana. Min tanke är att lägga upp en rutt via järnväg då många banor byggdes utmed järnvägar då bilar var ovanliga på den tiden. Jag får se hur Elie passar in och om den kommer med i planeringen.

1 gillning

Elie är förmodligen en trevlig hickoryupplevelse då den är relativt kort och som du säger så har den historia. Men det var inte det jag sökte på resan. Du vet, pottbunkrar som vaktar fw t.ex.