Skaftfunderingar!

Goddag i stugorna!
Sitter och funderar på lättspelade järnset som har grafitskaft eller stålskaft. Nuförtiden har många stålskaft blivit väldigt lätta och hamnar runt 85-90g i många set och om de kommer med grafit ligger dessa runt 60-65g. Grafit kommer med längre skaft vilket jag förstår ska kompensera vikten. Matchar dessa klubb byggen så de ska spelas lika eller blir det egentligen helt olika klubbor trots samma modell? Vilka är då egentligen det mest rimliga valet?
/h

Ingen som gjort custom fitting och fått förklarat varför det ena valet är bättre än det andra?

Att få in parametrarna in i Optimizer zon gällde.
Att hitta hyggligt rätt med klubbhuvud gick fort, skaft var svårare.
Men när “rätt” skaft hamnade i klubban var saken biff.
Frågor från fittern ledde till att skaft med lite pondus i mitten är bra fitt.
Inget med vi provar profil cgt med flex z vikt o balans punkt uu… (Ställde lite frågor efteråt)
Utan bollen flyger si eller så hur känns det.
Flyger bra känns fel är =bort.

Förklaringarna är nog lika många som utprovarna.
Känsla trumfar det mesta och en bra fitter kan pinpointa känslan och sedan föreslå likvärdiga skaft som bättrar på resultatet utan att känslan går förlorad.

Egon

Mina nuvarande järn har bra känsla men ger låg bollbana på j5-j7. Med j8-pw är bollbanan liiiite högre men jag verkar få mer spinn. Vad ger störst effekt på bollbana? Huvud, skaftflex, skaftvikt eller statiskt loft?

Önskemål/krav vid min fitting högre peak med j7-j5/4.
Mizuno jpx923, är lite av ett combo set.
Pw-8 “vanliga” järn 7-5 lite hetare träffyta med någon undercut för att sänka tyngdpunkten.

J5-j7 klumpar ihop sig för mig så gapping är usel. Behöver prova nytt för mer launch och dagens Trackman värden gjorde ingen lycklig…

Jobba med Carry på rätt sätt. Med det menar jag att det inte är fel att slå en j6 160m varav 10m är rull… om man vet det.
Jag ligger nog där och ska jag slå j6 full carry och få direkt stopp… så måste jag svinga annorlunda och då blir tot.längden max 150m.

Så här…
Du har ju trackman.
Om klubbhastigheten är samma så kommer alla klubbor efter j7 gå lika långt. Är bollbanan för låg så kommer de gå kortare. Ingen kommer gå längre om din j7 är optimal och det enda du tillför en j6/j5 är lägre loft.

Egon

Så var det, ingen markant skillnad i klubbhastighet och ballspeed. Klubborna är trevliga gällande känsla men det gör ju ingen glad i längden.

Men då har du ju ingen chans… det kvittar om du köper det wokigaste som finns.

Egon

2 gillningar

Min kompis hade ett set Cobra XL med lätta grafitskaft som gick något längre men markant högre när jag provade dem och de hade även de rätt lika ballspeed. Nu är jag ingen fena på Trackman men ibland tycker jag det verkar vara ganska stor skillnad mot IRL. Slog min J8 Wilson D9 Forged 125m, J7 130m och j6-5 gick 135m. Hade swingspeed runt 75 idag, stel som satan.

Alltså trackman kan man vara misstänksam mot men mig veterligen så mäter den faktisk klubbhastighet.

Ja, lättare skaft kan ge högre klubbhastighet men för att hålla det real… ingen skillnad = ingen skillnad.

Egon

Eftersom jag inte verkar gå ut så mycket av utrustningsbyte, skulle samma klubbhuvud med grafitskaft eller lättare stål vara ett val av känsla och inte performance?

Förstår inte vad du frågar efter riktigt.
Bra centrerad bollträff är väl målet och de 2 saker som ger det är svingen och utrustningen.
Det är ju ingen hjälp om du behöver ett järnspett för att få till det.
Å andra sidan, fiskespö och bollen bara träffas o flyger lite hejvilt… men långt, ingen vits det heller.

Du verkar ha hittat lite vad utrustningen kan ge. Nästa steg är att förlika sig med det eller jobba med svingen.

Rent krasst är ca.150m med ett järn en gräns man behöver. Många newbs tycker nog att det behövs 200m (:roll_eyes:).

Egon

Trackman mäter ungefär från höft och nedåt.
Detta område höft/nedåt är ett resultat av vad ni ordnat tidigare i swingen.( Bakswing + start nedswing).
Vad tror ni själv skulle kunne ge er mest payback i investerad tid/kapital för ett “bättre” resultat av det ni nu önskar?

Jag håller med dig om att ha ett järn som går att slå hyggligt med kontroll 150m och då ha stopping power känns som ett måste. Jag är stel och har inte svingat en klubba sedan slutet på oktober och då slog jag j7-j5 något längre med bättre spridning i längd men de gick som sagt för lågt för att stanna. Min svinghastighet är vanligtvis runt 82mph med j7 så borde få lyft ner till en j6 i alla fall och nå 150m, men icke. Usel sving med dålig kraftöverföring verkar cementerad…

Vad som är just nu kanske inte är det du ska agera efter.
82mph är bra och det räcker långt. Bolträff och därmed överföring av club’ till ball speed är naturligtvis viktigt.

Om din sving är stel nu så är det en sak. Nåt du 82’ med j7 så får du ta hjälp att titta på var ”det läcker” i din sving.

Egon

Hade det här skaftet i mitt hyrset idag. Riktigt skönt. Undrar vad som är Tour Spec – kändes inte särskilt styvt.

Var på väg att i affekt lägga upp annons på klubborna tidigare idag men avstod. Insåg att jag ska på golfresa i mars och behöver klubbor då. Får ge dessa Wilson en chans men som alla vet är det pilen, INTE indianen som det är fel på…

1 gillning

Ajajaj, ”Japan”…
Nu är du nära något farligt. Glöm bort, öppna inte dörren. :face_with_peeking_eye:

Egon