Skaftfunderingar!

Inte? Skönt skaft. Hade gärna haft ett sånt.

Skaftet är säkert bra.
Jag skrev om Japan… JDM. Det var ett jdm-skaft.

Allt jdm är inte bättre men nästan. En del kommer in i tour-bussarna men bara en bråkdel går förbi där till oss konsumenter i väst.

Öppnar du den lådan så…kan det bli dyrt. :wink:

Egon

Fick en egen liten uppläxning idag.
Jag har försökt hålla mig ifrån forum där tour only bara lockar till köp.
JDM, som jag hintade om för Puttaren, kan bli ett gift.

Callaway-fan som jag är så har ändå x-forged 21 flugit lite under radarn. TCB har varit da shit. Nu har jag sen länge sett Maryama’s x-forged 24 som är lite sisådär, men ändå. 24-linen i övr. är ju inte mycket att hurra för.

Nåja, det var inte det som var uppläxningen… det var red, green, white och standard adapter till Callaway. Självklart inser man att de kan få lite special avs. upp/ner i loft och lie samt face angle, men jag viste inte att de fanns att köpa för oss.

Egon

En fundering, jag har en gammal m1 driver som jag skaftat med ett gammalt calloway skaft och tagit bort ca 5cm på tippen skaftet, vad händer?
Funderar på ett nytt skaft till denna, men vet inte vad som passar mig, kan jag bara köpa ett standard skaft som passar min längd som jag slår idag?

Tippar du skaftet blir det styvare.

Ok , hur påverkar det svingen, lägre bollbana?

Så brukar det väl bli rent krasst om man inte har swingspeed. Kan också bli något rakare slag.

Jag är ingen skaftexpert men det är min amatörmässiga bedömning =)

Senior flex står det ju

Avd. Nörd så är det naturligtvis lite mer komplicerat.
Generellt så kan man säga att det blir styvare och gäller det stålskaft är det mer än sannolikt.

Allting beror egentligen på var skaftet är styvt/mjukt och sen hur man mäter.

Tippning används för att kompensera ”fel/annorlunda” vikt på klubbhuvudet. Utöver det används det för feel och att styra utgångsvinkel samt spinn.

Skaftets styvhet (flex) är egentligen inte en performance grej avs. längd. Det handlar bara om feel. Jag skulle på rak arm kunna säga att med en rimlig utgångsvinkel och bibehållen ss så går x-stiff lika långt/kort som L-flex. Allt annat lika naturligtvis, inte minst avs. vikt.

Egon

Oh, så det är ingen mening med att byta skaft, och tro att det blir något bättre?

Bättre är subjektivt. Träffar du fairway och allt känns gött- varför mixa?

Kanske, kanske inte.
Tex.
Du har 3 olika skaft, en bra dag swingar du dem liknande och bollarna flyger liknande, dock skaften känns olika när de swings.
En lite sämre dag kan ge att en av skaften håller bollarna lite bättre i spel.
I bästa fall den som känns bäst.

Som föregående talare skriver..

Flex i skaft handlar om hur det känns att svinga klubban. Orsaken till att man har olika flex är att svinghastighet skapar böj på skaftet och svingar man t.ex ett L-flex 110mph så böjer sig skaftet mycket. Då ”känns” huvudet tungt och det blir ”tungt” att svinga.

I praktiken, dvs. om det lirar med spelarens känsla så är inget flex ”fel” oavsett hur snabbt, ryckigt eller smooth man svingar.

Det är först när man hittat ett ”böj” man gillar och man kollar av siffror i en L-M som en fitter börjar tänka i banor av mer/mindre loft och ev. byte av flex, vikt samt även tippning (eller ingen) för att få till bättre värden med samma känsla.

Egon

Tack för svaren, jag var orolig att jag hade gjort bort mig när jag tog av tippen, är ju så ojämn så största felet är nog inte skaftet.

Har du adderat ”skaft” i andra änden (greppet)?
Om inte så har du ”gjort bort dig” såtillvida att klubban förändrats rejält i balans. Obs! Funkar det, så funkar det… då kan du skita i vad som är ”rätt”.

En sak dock.
Jag har lånat ut en gammal driver till en kompis. Model mindre och tourigt huvud med viktskruvar o hela baletten som det skulle vara då. 44.5” (1” kortare än dagens ”standard”).
Han chippar ut sina drivar och alla försök att fullsvinga med nåt annat (jag har lite till övers i förrådet) funkar inte. Bättre klubbor, mer passande till hans hcp.32 .. men det går bara inte.

Så… det finns en uppenbar risk att om man vänjer sig vid något så kan det bli svårt att vänja om.

Egon

Har ju inte spelat på nästan 6 år, började lit smått i fjol igen.
Är det bättre att köpa något sånt här, som är mera standard?

Visst, men M1 är en 10år gammal driver. … och i all välmening, den kom aldrig upp i m2’s prestanda då och som, i mitt tycke, inte håller måttet idag.
Den får vara väldigt oumbärlig om du ska lägga de pengarna och jobbet på den.
Det finns beg. drivers på blocket för samma peng och för några 100 till, betydligt nyare… och troligen bättre.

Egon

Det kan du ha rätt i, jag köpte denna för jag hade en ft9 calloway förut, när jag spelade.
Denna fungerar dock bättre än ft9an, gick upp till ca 220-230m carry med M1an, men vore ju inte fel om det blev bättre.