Självscanning och matvarubutiker

I fredags, skulle köpa två påsar chips, en fanta och en vitamin well.
Blev kontroll, och de som tog kassalinjen passerade igenom snabbare än jag som fick vänta på personal.

1 gillning

Bra meny ändå!

Jag kan ju inte argumentera mot det du upplever. Jag upplever dock inte detsamma.

Jag går ofta till min lokala ICA och köper godis eller en färdig macka. Kanske 2-3 gånger per vecka. I år har jag hittills inte haft någon avstämning. Förra året kanske ett par gånger.

ICA Maxi handlar jag på knappt en gång per vecka. Hade nog ett par avstämningar förra året. Ingen hittills.

Hemköp, som jag handlar på kanske en gång i månaden, har jag aldrig haft avstämning på. Inte IKEA heller. Och inte Biltema. De här är garanterat styrda av slumpen. ICA skulle kunna bero på att samtliga avstämningar under kanske tio år aldrig diffat.

“Desserten” endast :wink:

Anekdotisk bevisföring. Om du räknar alla gånger du inte får kontroll utan bara susar igenom så kanske jämförelsen blir en annan?

Tar oftast en bemannad kassa.

Jag tror inte på självscanning… Det är mp3 för mig. Funkar, är inte sååå mycket smartare och det buggar lite för mycket.
Jag tror inte heller på att en manuell kassa är något vi ska hålla fast vid i framtiden. Det är ingen bra arbetsmiljö.

Egon

Ingen av de två lokala matbutikerna har självscanning ej heller några grindar eller annat som hindrar in- och ut-passering.

Något bättre vore förstås att föredra. Att bara stoppa sakerna i påsen och så blir det betalt när jag går genom “checkpointen”. Kanske att kylskåpet själv beställer och att butiken öppnar mitt kylskåp utifrån och fyller på. Där känns det inte som vi är på länge.

Nu tycker jag varianten med handscanner funkar bra när man handlar mycket. Upp med ett par-tre kassar i kundvagnen, blippa på vägen ner i påsen. Bara stoppa i scannern på vägen ut och betala. På den centrala butiken finns handscanner och självscanning också som alternativ. En färdig macka, eller en påse smågodis, scannas precis lika enkelt vid självscanningen.

Och som Egon skriver: Funkar men inte så mycket smartare (det vore illa om scannern vore smartare än personen i kassan). Det är i alla fall oändligt mycket smidigare!

Det finns varianter där man bara packar ner varorna i påsen, ställer påsen på en avläsningsplatta och den läser av samtliga varor som finns i påsen. Det här fungerar av naturliga skäl inte med bara streckkoder utan kräver lite handpåläggning.

Med RFID-chip på allt borde det vara enkelt men vad kostar såna?

Streckkoderna är ju bra eftersom de används till scanning (av mig eller kassör) och jag kan dessutom använda samma streckkod till min mat- och motionsapp… Visserligen har vi ju NFC i telefonen så det skulle säkert funka på det sättet för just den appen också.

Min gissning är att ett sånt chip på alla varor blir lite för dyrt i dagsläget. Dessutom lite svårare om det ska fixas ett RFID-chip automagiskt när man väger sina grönsaker. Om man nu inte ska ha en scanner för att scanna grönsaksetiketten…

Men jag hoppas branschen fortsätter vara kreativ! Från att ha varit relativt yxigt tycker jag att detta blivit riktigt bra. Jag har dock fortfarande lite svårt att hålla handscanner i en hand, hålla påsen i den andra och stoppa ner varan med den tredje…

kallas väl RFID?

Varför hålla på med att åka till butiken när butiken kan komma till dig ?

Näst effektivast är väl att handla på nätet och därefter hämta kassen/kassarna med varorna på butikens utlämningsplats ?

1 gillning

Alternativt, ett lithiumbatteri under kundvagnen och en liten dator som med hjälp av AI scannar det du har i din vagn. Men håller med, vore enklare att bara beställa det man vill ha på en app.

Tycker idén funkar på torrvaror men inte på färskvaror. Jag vill välja den ljusgröna banan jag vill ha, och inte råka få en gul med bruna prickar i min färdigpackade kasse.

Apropå smidig betalning. Har ni varit på Circle K (tror jag) som har sån där betalning där man bara lägger sina varor på ett ställe och så lyckas den scanna allt liksom automatiskt? Sjukt imponerande.

2 gillningar

Med bonusen att ingen vågar använda den så går fort när det är 5+ pers i kö.

Imponerande men inte så snabbt. En snabbkassa som läser streckkoder är svårslagen men man har ju inte så bråttom när man står och laddar :joy:

Tycker det går blixtsnabbt. Iofs är det bara några läsk och några godispåsar det rör sig om.