Jo man skall låta folk som har kompetens utföra saker, så jag gör det själv.
Idag tog det 30 sekunder från det att jag satte scannern i hållaren tills det jag blippade kvittot vid utgången, hade handlat 8 varor. Det var 6 personer före mig i utcheckingen, slår du det från det du ställer dig i kassakön med 6 personer före?
Kan ha överdrivet tiden också, kan ha gått ändå snabbare. Men man måste ju fortfarande trots allt betala. Blippa ditt kort, 4 snabba tryck på skärmen, ta kvittot och gå.
Mitt största problem med självscanning är att jag får för mig att prova det ibland men eftersom det varit så lång tid sen sist så får jag alltid kontroll. Blir tjatigt att bli utpekad som kriminell snarare än kund. Har för övrigt aldrig scannat något fel.
Inte min erfarenhet. När jag anslöt mig till systemet (för tio år sedan???) var det några kontroller i början. Som alltid stämde. Sedan var det maximalt en gång per år. Som också alltid stämde. De senaste åren gäller nog fortfarande någon gång per år men nu vill de bara kolla ett fåtal varor, typ tre.
Min lekmannagissning är att den som misslyckats med sin självscanning får kontroll oftare än den som inte misslyckats.
Vet inte om jag någonsin testat självscanning, men blippasjälvkassan har nyttjas, men det är ju inte sällan som det strular och man måste stå och vänta på nån trött medarbetare som ska kontrollera något. När det händer har man ju tappat mer tid än man kunnat spara.
Visst händer det att det blir fel i “blippa-själv-kassan” men ju fler system man får testa (för det kan ju inte se likadant ut på Hemköp, Biltema och IKEA) desto lättare blir det att förstå hur man ska göra. Ungefär som valfri app på telefonen…
Om det strular en gång av tio eller en gång av tjugo så har jag ändå vunnit jämfört med om jag ställt mig i vanliga kön.
Kört ICA självscanning sedan den kom.
Änne bättre med COOPs Scan&Pay med telefonen
Tom. utnyttjat sjävscanning på Systembolaget (gissa om jag kände mig övervakad )
Får kontroll 1 på 10-20 per ställe jag handlar på.
Jag tycker fler ska använda manuella kassor!
Kan för övrigt nämna min svärmor som dyrt och heligt lovade att aldrig använda otyget när ICA Viksjö införde det har gått över till att scanna.
Hon vägrar dock fortfarande att blippa kortet vid betalning… Jag har överseende med det
Då tänds röda lampan och ansvarig i scanningsområdet kommer och trycker in sin kod (ålderskontroll) och jag kör vidare. Det senaste året, eller kanske två, har de en handdator. De ser “röda lampan” i sin handdator och kan på 50 meters håll se att jag är gammal nog att köpa folköl. Jag hinner aldrig reagera förrän den röda lampan är grön och jag kör vidare. Tar inte mer än 10 sekunder, under vilka jag matar in kod på mitt ICA-kort och gör allt annat klart.