Ok, nu när vi ändå har öppnat locket på Pandoras Box…
Var i h-e ska jag stå med kundvagnen på ICA Maxi när frugan springer runt och hämtar varor.
Mitt uppdrag när vi är där är att hämta kött, mjölk och juice samt scanna varorna.
Resten av tiden försöker jag hitta ett ställe att parkera på där jag inte är i vägen.
Nej, jag har inte provat att ställa mig på lagret men överallt annars var jag än ställer mig kommer det en kärr… en dam i min frus ålder eller äldre, drymtar lite och vill fram precis där jag står. OAVSETT var jag står. Jag ger mig f-n på att om jag ställde mig vid en avstängd utcheckningsstation skulle någon j-a kärr… dam dit med
Vissa klädaffärer för kvinnor har en lite hörna med skinnfåtöljer för herrar.
Nog kunde väl ICA göra något liknande, gärna med en TV som visade golf.
Ingen dum idé. Jag har en annan approach. Handlar jag själv går det med snabba stegn längs kortaste vägen då listan med varor är ordnad på det viset. Handlar jag tillsammans med fru Norrland så får hon rulla kundvagn åsså plockar jag varor lite i förväg för att snabba upp förloppet. Man kan notera att fru Norrland är ganska rapp i vändningarna så det blir inga långrandiga besök.
Men det viktigaste: Aldrig självscanning om man handlar med än vad som ryms i en halvfull plastkasse. Aldrig självscanning om man handlar flera saker som man skall väga och märka själv.
Folk som tar en sån där kundkorg med hjul och långt handtag. Varför i h-e ställer de inte upp den på hyllan vid kassan när den ska tömmas? I stället ska det utföras gymnastiska övningar för varje jävla mjölkpaket eller burk med krossade tomater.
Vi som tar korgar utan hjul ställer ju den på hyllan, och lastar ur dubbelt så fort.
Jag har varit med om det motsatta: En sportbutik i Hamburg med ett våningsplan med golfprylar. Och en sitthörna med kaffe och damtidningar… TV vet jag faktiskt inte om de hade.
Därför att den j-a hyllan brukar vara byggd pre-stor-korg-med-handtag-tiden, dvs den lutar lite utanför med ett eller två hjul och riskerar att glida ner
Gör jag alltid på Coop, Scan-and-Pay.
Tyvärr kan jag inte scanna rabattkuponger eller pantkvitton, men vem f-n bryr sig om sånt. Det kommer ju ungj-vlar och tigger burkar stup i kvarten
Väga o ta betalt gör de i kassan. Varför skall jag göra det jobbet då? Tar tid.
En enda kontroll av allt man noggrant packat i kassar uppväger alla eventuella fördelar man kan tänkas uppleva.
Stå tre minuter i kö vid kassan är klart mer effektivt. Men man bör såklart inte åka och handla fredag em, lördag em eller 16-18 vardagar. Då är man ju torsk på köer med både bil och kundvagn.
Välj kassan utan rullatorfolk. Eller invandare med en skock ungar med sig. Förstnämda har inte lärt sig hur betalkort funkar och kommer med utgågna kuponger. Sistnämnda kan inte läsa reaskyltarna och har därmed ett antal varor till fullpris som de trodde var reade.
Nej, jag är inte fördomsfull. Tråkigt nog.
Man måste ju vara mer än tillåtet korkad om man först stoppar en vara i en korg/vagn, sen flyttar varan från korgen/vagnen till ett band för att till sist stoppa varan i en påse (och kanske påsen tillbaka i vagnen) istället för att bara stoppa varan i påsen direkt och sedan är det klart.
Så du hävdar att det går snabbare för dig att ta packa upp och ner varan flera gånger än för mig att stoppa varan direkt i påsen. Syn på den.
Det måste ju till att börja med innebära att du springer igenom hela butiken inkl kassakön och tiden det tar för kassören att scanna varan på under en sekund, det är jäklar i mig snabbt.
Det korkade kan ju även bestå av att bära med sig en scanner, leta streckkod, blippa, checka att det blev rätt och sen upprepa detta för varenda j-a vara.
Sen ska man checka ut och checka en gång till att det blev rätt.
Själv tycker jag att den utomordentligt kunniga och trevliga personalen vid det löpande bandet gör dettta jobb betydligt fortare och bättre än jag.