Score i Trackman vs IRL

Vilka är era erfarenheter av score inomhus resp utomhus? Jag har gått Old course 7 under par i Trackman (9 birdies), och Crans Sur Sierre från vit tee på -6, 12 par och 6 birdies. Så bra spelar jag aldrig i verkligheten. Bästa score är 3 över par.

Läget är ju alltid bättre på matta inomhus, bunkrarna är mycket lättare och jag kör automatisk puttning, men ändå. Har ni så här stor skillnad på ute och inne? Jag menar, slagen ska ju ändå slås och fairways och greener ska träffas.

Kör du med matta som verkligen ger dig sämre läge i ruff och bunker eller gör det ingen skillnad?

Tv-spel är Tv-spel och en simulator gör inte tv-spelet till riktig golf.
Därav så kan inte de som är duktiga på golf dra fördel och de som är dåliga får inte lika stor nackdel.
Ergo…
Bra spelare spelar mindre bra i Trackman.
Dåliga spelare spelar mycket bättre i Trackman.

Egon

När det går utmärkt att slå en träklubba fr tjockruff (tappar bara lite längd) så kan man nog säga att simulatorgolf är enklare.
I kvällens serie skulle vi visst spela Royal Troon:)

Min favorit hittills är Lofoten links.

1 gillning

Skön diss ändå :smiley:

Jag är rätt så säker på att random gubbe på valfri svensk klubb inte skulle kunna hävda sig mot valfri PGA-Tour spelare i en runda på Trackman.

Jag antar dock att du menar att skillnaderna mycket väl kan minskas då det inte är samma sak men att det inte skulle gå att dra fördel av en bra sving är ren bullshit.
Det är t.ex sällan man slår bort bollen i simulatorgolf, och en kraftig duff som i riktig golf flyger 20 meter kommer i en simulator flyga nästan full längd då en matta är mer förlåtande än jord.

1 gillning

För mig som dålig spelare fungerar simulatorgolf ännu sämre eftersom jag med min låga bollbana rätt ofta förväxlas med att slagit en supertopp. Ni som spelat med mig vet vad jag menar och det är extremt sällan jag slår en topp, speciellt inte i simulator där bollen ligger bra. Så simulatorgolf för mig är enbart frustrerande. Min sving har blivit 1% bättre senaste 2 åren så kanske funkar det bättre nu men jag är inte beredd att lägga ett par hundra på att prova.

Agree. Spelat en del sim, men inte varit nära den 58 en bekant langade in. Han är inte heller den mest kända tourspelaren.

Bland de första gångerna jag provade att spela simulator så hade de fw-matta, ruffmatta och sandmatta.
Där gick det inte att slå fw-wood ut ruffen och tro på fullängd. Men det var många år sedan… Även mattorna har blivit lättare sedan dess

Nu var det inte i första hand dig jag tänkte på som random gubbe.
Du kan ju spela golf…ibland. :wink:

1 gillning

Nu när du säger det…
Det är länge sedan man läste att han spelade bra men chokade i slutet av rundan med en bogie…

Än värre. Dubbel! Och så två bogey sista tre när jag skulle ta revansch. Tur att det fanns gott om dagsljus.

Kul med olika inspel, tack för det. Så klart måste man kunna spela för att gå 6 under par även i Trackman. Datorn är bra på att upptäcka en miss och en dålig golfare kommer spela dåligt även i Trackman… och dessutom går det betydligt kortare från ruff osv. Men det blåser inte och bollen ligger alltid fint (även om datorn säger att “här har du bara 76% kraft” osv). Jag tycker bara det är lite väl stor skillnad när jag går under par rätt ofta inomhus, men aldrig utomhus. Är det verkligen så mycket lättare? Nu är i och för sig mitt närspel rätt kasst - och det blir ju mycket enklare i Trackman. Kanske där svaret ligger. Missade greener är betydligt oftare up and down inomhus.

Det enda som verkar vara bullshit är hur du läser…

Jag skriver, uttryckligen och utan krusiduller, att simulatorer inte är lika verklighetstrogna som verkligheten.
Jag skriver på inget sätt att ett slag från en bra spelare inte skiljer mot vad en dålig spelare presterar. Skillnaden minskar för Trackman trackar inte slagen lika bra mot en skärm som irl.

I den värld där övervintrande proffs, +hcp. och pga-tränare huserar så är det ett stående skämt att folk har +hcp i Trackman men inte går under 80 irl.
Fråga runt lite och försök sen att få hamstern att vara kvar i hjulet när du funderar på vad de säger.

Egon

Jag förstod vad du menade men du skrev faktiskt att duktiga inte kan dra fördel av att vara just duktiga.

Uppenbarligen så kan de som är duktiga dra fördel av sitt spel även i simulator.

”lika stor nackdel” i samma mening säger dig alltså inget om vad HELA meningen syftade till!?
Efterföljande ”Bra spelare spelar mindre bra i Trackman.
Dåliga spelare spelar mycket bättre i Trackman.”… gav dig tydligen ingen hint alls om vad texten syftade till?

Du verkar vilja dra egna slutsatser av en halv mening… gott så.

Egon

Vafalls!!
Vet hut pojk… det vet väl alla att en session i en simulator och en fitting via launch monitor är den enda sanna sanningen!

Skämt åsido…
Du som är hyggligt teknikintresserad kan naturligtvis förstå att det finns begränsningar. Tyvärr gör inte alla det och visst funkar det att runka framför datorn men att kalla det sex är väl att ta i. :roll_eyes:

Egon

1 gillning

Vad kostar simulatorgolf där ni håller hus ?

Den lokala klubben öppnade förra veckan sin studio, 250:-/timme.
Är det normalt pris ?

Kommer nog att försöka träna lite där den här vintern. Sambon sjunger i en kör på Måndagkvällar som jag inte sjunger i, då kan det ju vara lämpligt att jag gör något roligt.

Sen får man se vad scoren blir, man lär ju slå bort färre bollar i alla fall, men det går säkert att få in dem på något konstigt ställe där de försvinner.

Jo, det var vad jag glatt deklarerade inför ett spel. Bollen försvann uppe i högra hörnet och återfanns aldrig…

1 gillning

Spelade Vallda. Rätt kul i Trackman. Fram och tillbaka första 9 och 6 under par på baknian. Trackman läser slagen ruggigt bra. Ni som vet redan i bollträffen vart bollen är på väg förstår vad jag menar. Klurar på om det är tempot som gör scoren bättre? Slå en drive varannan minut ger ju lite mer chans till consistency än att slå en drive varje kvart.

1 gillning