Hur är det scoremässigt, hur mycket bättre i Trackman ?
Snittscore är 10-15 slag bättre i Trackman. Antingen är det rimligt eller så är jag dålig på att svinga utomhus av någon anledning. Närspel är betydligt enklare i Trackman, det gör en del förstås.
Tycker att inomhus golf är mycket enklare
Anledningen är för mig att man hittar alltid bollen. Pliktar sällan indoor jämfört med riktig golf. Mattan hjälper till med mina duffade slag mm. Står inte samma lutningar inomhus som ute. Där tappar jag slag utomhus jämfört med indoor.
Bästa runda i trackman 83. Riktig golf 91.
Ligger ca 10-15 slag lägre inomhus än utomhus.
Tycker att det är kul att träna på vintern och tror att jag får förståelse för vad jag behöver träna på via datan jag får ut. Men man ska inte hålla på med flera saker samtidigt. En sak i taget så blir det lite bättre.
Det är såklart enklare i TM över tid, vissa saker behöver man lära sig. Jag har spelat TM sen det kom och mycket har ändrat sig och fortsätter att ändra sig.
Men……det beror lite på hur man spelar och vilka inställningar man har.
När TM kom med puttningen så blev det mycket bättre och med gimmie 1,2 så blir det, i alla fall för mig, betydligt klurigare.
Dock så kan man aldrig komma ifrån att du får perfekt referenlinje om ”slagrutan” är utskuren. Hinder i baksvingen är heller inga problem . Bunkrar når man ganska snabbt PGA-nivå på vilket definitivt inte speglar verkligheten.
Bästa tävlingsrunda utomhus 69 slag och i TM 68. Så ganska lika där för mig.
Kul är det och ett utmärkt bra träningsredskap för att få ordning på det man vill få ordning på.
Har lirat två gånger nu de senaste veckorna.
Närspelet är ju i princip omöjligt, men man kanske lär sig.
1:a hålet senaste gången var det chip-putt-chip-chip-chip-putt-putt-gimme
Ställ in till automatisk puttning iaf så slipper du elendet.
Går tyvärr inte då jag är med i klubbens tävling och tävlingsledningen bestämmer vilka inställningar som gäller.
Snittar kanske +3 i Trackman.
Utesnitt förra året runt +12 på hemmabanan
Autoputt.
Allt är svårt i början, för mig var det närspelet som var svårast i början men det ger sig. Det går heller inte för kort i TM, snarare längre då förutsättningarna alltid är perfekta.
TM utan manuell puttning är skittråkigt, välj gimmie 2,4m. Ett bra tips är att varje decimeters lutning upp/ner ger 1m extra/kortare längd.
Är du utanför green och Har 100/100 i kraft/spin, putta. Glöm bara inte att du måste ändra till putter manuellt utanför green.
Personligt rekord, Vallda från gul tee. 64 slag, 9 birdies, 8 par och en retsam bogey. Mitt Trackman hcp är nu +3,8. Vad kul det vore om det var sant utomhus…
Idag 3:e försöket, nu börjar det att likna något. I klubbtävlingen (över 9 hål) gick jag på handicap, de två föregående försöken blev det +11 respektive +8.
Dagens misstag var att jag slog 180 grader åt fel håll på ett hål, råkade göra en misstagstryckning på skärmen, när jag skulle trycka på start-game (eller vad det nu står) det blev det en dubbeltryckning och jag ändrade därmed siktet till att vara åt fel håll, på ett hål som var 280 meter från tee hade jag 460 meter kvar inför andra slaget.
4:e och 5:e försöket avklarat, scoren blir bättre och bättre. Nu ligger jag kring par, det är jag ju inte i närheten av ute i den gröna verkligheten.
Hade jag inte haft snälla golfkamrater hade det där kunnat hända i verkligheten också. Tankspridd som man är.
Spelade St.Andrews med min kollega och fick stryk. Han har 32 i hcp och jag har 9. Autofinish på greenerna var den stora skillnaden den gången.
Nog för att jag har hopp om honom denna säsongen, men men…
Igår trodde jag att jag hittat nåt med svingen då bollen flög långt.
Sen förstod jag att banan låg på hög höjd🙄
Skitscore för övrigt
Idag 8:e speltillfället, i klubbtävlingen gick jag 10 bättre än handicap på 9 hål!!!
Inledde rundan med 3 birdies, nära eagle på första hålet.
Spelade Bara lakes från tee 59.
Så var klubbens vintertävling färdigspelad för egen del.
Jag hade möjlighet att vara med 8 gånger av 10 och därmed slapp jag räkna bort de två sämsta scorerna. Slutresultat blev netto -3. Resultat på de 8 rundorna: +10,+8,E,-4,-5,+1,-10,-3