Riktigt svår bonnabana i södra Sverige

Jag har ett minne av att man i någon gammal Svensk Golf listat Sveriges svåraste banor, baserat på deras slope/CR. Jag vet att banor som Sollerön (som iofs knappast räknas som södra Sveige) och Mölndal brukar nämnas bland de svårare… men det var inte dem utan någon annan, som jag glömt namnet på nu.

Jag minns tydligt att det var nån mindre känd bonnabana, dvs vi pratar inte om Bro Hof Stadium, Vasatorp TC eller nåt sånt. Fick för mig att det kan ha varit Östra Göinge eller möjligen Möre, men när jag kollade deras slope så får man inte påfallande många slag där.

Nån som möjligen vet vilken bana som kan ha avsetts? Vad har vi för svåra bonnabanor i södra Sverige?

Vad menas med svårt?
Pratar vi scratch dvs. banor som är svåra i fh. till deras par i slag sett?
Annars kan jag tänka mig att banor med låg slope som likväl är svåra passar in eller menar du banor där man ”får” många slag på slopen.

Östra Göinge har aldrig, enl. mig, varit svår att scora på, Lite därför jag undrar vad du menar.

Egon

Borde väl vara nån skogsbana iallafall. Tycker sällan slopen tar hänsyn till när banor är smala. Bara långa.
Med 8 i hcp så får jag 9-10 slag på ”alla” banor

Kanske blev trådkapning nu

Kanske, men min tanke gick åt det hållet också.

Spelade några ronder med/mot en kille för några år sedan. Han var duktig och hade tävlat sig ner till hcp.1. När jag fick höra hans hemmabana så fattade jag. Den är smal med många korta par4 och, då iaf, blev utfallet 75% fler slag enl. slope.

Vi hade en h-30 omgång där… jag chokade lite sista 9 och gick på 78. När resten av laget kom in med 89, 91 och 93…. Oh shit!! Så svår tycker de att den är.

… javisst, banan… AlbertS ”favvo” Älmhults GK :joy:

Egon

Åtminstone jag tycker Söderby utanför Uppsala är riktigt svår, jämfört med andra banor jag spelat. Men sen om Uppsala räknas som södra Sverige och om en Uppsalabana kan kallas en bonnabana…

Det är den bästa banan mellan dig och mig.

Vad betyder södra Sverige ?
För mig som är uppväxt nära landets geografiska mittpunkt (med vissa metoder) är söder om Gävle södra Sverige.

Definiera bonnabana

Under 800kr ord gf?

Relevant fråga. Har man varit på en riktigt exklusiv bana i USA så är alla svenska banor bonnabanor.

För oss i Småland går gränsen någonstans vid Markaryd. Alltså innan Skåne men i södra delen av Småland. Å andra sidan så blir det ju Norrland någonstans ovanför Jönköping. :wink:

Annars är ju Blekinge och Skåne mer korrekt geografiskt.

Egon

Bonnabana - en bana där en bonde skulle kunna tänkas spela utan att känna sig besvärad av alltför många merca suv på parkeringen?

Maggropen är en kul måttstock, känner lite på SC/EG Open banorna jag spelat, känns de bonna?
Åtvid - Nja
Holm -Ja
Roslagen - Ja
Ekerum - Nej
Grönhögen - Nja
Omberg - Ja, men en fin en
Mälarö - Nej
Bärseback- Nej
Gripsholm- Ja
Wiredaholm - Ja
Mauritzberg - Ja

1 gillning

Några tappra månader mitt på sommaren med bra allround skick. GF brukar iofs spegla det men lokala avvikelser avs. upptagningsområde ksn ju sätta ett annat pris.

Det finns en del förstklassiga anläggningar som saknar allt vad klass heter på själva banan.

Egon

Då nominerar jag Ingarö Skog och hävdar att omröstningen kan anses avslutad.

Det är ju en Norrlands-bana… södra Norrland, men ändå. :wink:

Egon

Söder om Slussen. Det är norr om Slussen som är Norrland.

1 gillning

Allt norr om åsen är Norrland…
På mitten och östra delen av SE är inte åsen i spel… så vi klarar oss.
Myggjävlarna skvallrar om något annat. :roll_eyes:

Egon

Aha, vi pratar om norra Danmark😏

2 gillningar

Vi har Järnas 9-hålare som det skrevs om dagligen på gamla forumet :joy:

Wasa GK