Riktigt svår bonnabana i södra Sverige

Wasa GK är tvärtom, lätt enligt slopen men svår i verkligheten. Jag får bara ett slag på slopen men skulle behöva minst 10.

2 gillningar

Bana utan turf.

1 gillning

Ojoj, här har det hänt grejer :slight_smile:

Jag menar alltså svår enbart i avseende att man får många slag på slopen, inte hur svår den är att scora på i förhållande till antalet erhållna slag. Med södra Sverige menade jag (väl medveten om att typ Sundsvall ligger mitt i Sverige i nord-sydlig riktning) den här gången nåt i stil med Jönköping och söderut.

Ingen som minns det reportaget i Svensk Golf?

Fan… var det ändå inte Östra Göinge… kan den ha blivit (kraftigt) omslopad på senare år?

Just det, bonnabana skulle definieras också.

Tja, det är väl en bana som a) den genomsnittlige golfaren som inte bor i närheten aldrig hört tals om, b) aldrig eller iaf mycket sällan förekommer på rankingar över Sveriges bästa banor, c) har en allmänt trivsam, välkomnande och anspråkslös approach och möjligen d) har “lustiga” tecknade planscher med gubbar som högröda i ansiktet i vrede försöker veva en boll ur nån bunker (alternativt, men avsevärt ovanligare, sitter på muggen) på väggen inne på herrtoa.

Ungefär så.

1 gillning

Den får inte ha för bra skick heller. Och moderat stimp på greenerna. Och får inte ligga för nära Sthlm, Gbg, Malmö.

Skicket på banan och hastigheten på greener har inget att göra med om det är en bonnabana (iaf inte för mig). Det handlar mer om atmosfären och läget precis som Nick skriver.

1 gillning

Tycker nog att Vreta Kloster kvalar in på många sätt. Och man får ju åtminstone 21 slag på 18 i hcp.

1 gillning

Det kanske var att ta i. Men en bana som är i kanonskick och har ursnabba greener, platsar de verkligen som bonnabanor? Tänker på såna som jag spelat, som Halmstad eller Visby, där båda var i jäkligt bra skick. Visby kändes ganska familjärt(med ett underbart undantag) och ligger långt ut på vischan, men det kändes inte som en runda på en bonnabana precis.

Oj, nämna Halmstad och Visby i ett sammanhang avs. bonnabana!?
Känns som om du vill ha en fajt på riktigt.

Epitetet bonnabana är kanske lite flytande och vissa banor vill kanske vara mer fancy än de är, men ändå.

Jag skulle sätta många i facket bonnabana om det bara gällde skick. Pratar vi sen läge så faller ju allt in som är utanför större städer. Det är ju inte rättvisande heller.

Bonnabanan som efterfrågas kan vara Älmhults GK. För ett antal år sedan var den generöst slopad och mina då 4 erhållna slag på banor runtomkring gav 7 på just denna. Smal och kort.
Driver behövdes inte alls och även för mig som slår kort kunde jag bara nyttja den på 3 hål med viss risk för att inte slå rakt nog.

Östra Göinge har jag alltid rejtar som en normal bana men med lite osäkert skick. Rätt kul faktiskt och inte oerhört svår eller speciellt generös med slope.
Kan ju ha fel … säkert 15 år sedan jag spelade där.

Egon

1 gillning

Då har Östra Göinge avverkats.

Den visade sig absolut inte vara någon särskilt svår bana, varken vad gäller antalet erhållna slag eller hur den faktiskt spelades. Inte heller var den så kuperad som jag hört heller, jag måste ha blandat ihop den med någon annan. Eller drömt ihop hela grejen.