Restaurang på golfbana

Att det ska finnas någon form av restaurang på golfbanan ser jag som en sjävklarhet.

Frågeställning kring upplägget.

Är det lämpligast att golfklubben äger byggnad + inventarier och lämpligt restaurangföretag hyr in sig ?

En annan variant är ju att själva golfklubben har anställd personal för verksamheten.

En tredje variant är att golfklubben överhuvudtaget inte är involverad i restaurangen.
En extern aktör sköter allt.

Hur ser det ut i era klubbar ?

Det finns ett fjärde alternativ: Det finns ingen restaurang :frowning:
(GolfStar)

1 gillning

Jag har inte funderat så mycket över det hela men om det är helt “externt” så kan ju ägaren drifta och utveckla så som den finner bäst. Om klubben äger och driver så blir det genast mer tungrott. Det är tveksamt om en golfklubb (i allmänhet) är duktig på att driva restaurang.

Att klubben äger lokal och kanske delar av inventarier är väl skapligt ok. Alternativ intäkt av lokaler är nog låg eller ingen så man kan rimligen ge förmånliga hyresvillkor för den som driver verksamheten.

Jag vet inte hur det blir i hemmaklubben denna säsong. Den som drev restaurangen de senaste åren har flyttat söderut.

Restaurangen bör definitivt drivas i egen regi. Sen att klubben äger lokalen är väl rimligt i de flesta fall. De flesta restauranger generellt äger knappast sin lokal, inne i städer etc. Mellan klubb och krögare ska det givetvis finnas ett ordentligt samarbete. Gävle GK har historiskt varit ypperliga på detta. Sista tävlingen under golfveckan “Krögargolfen” är det restaurangen som arrangerar. Även fler tävlingar under golfveckans gång, exempelvis 4-manna-scramblen som har kanonstart så alla är klara samtidigt, avslutas med grillbuffé, trubadur etc efteråt på kvällen.

På min nuvarande klubb Ljunghusen GK är maten kanon, men i övrigt är det väldigt dött. Kiosken är stängd mer än vad den är öppen. På fredags- eller lördags-kvällar i juli när det varit kanonväder och man tänkt “åh, nu måste det vara bra drag nere på terassen i kvällssolen” och man har åkt ner för att käka middag, så har det varit igenbommat. Alla andra restauranger i Ljunghusen/Höllviken med uteservering har det varit knökfullt på… Mao så måste det bero på lathet från krögarna och inte bristande kundunderlag som gör att man stänger igen.

tillägg: Tack vare krögarna i Gävles framgångar så gör det att fler än bara golfare besöker restaurangen. Tar man 4-manna-scramblen som exempel så är det inte vanligt att exempelvis mannen spelat tävlingen, men att även frun och barnen kommer ner på kvällen när det ska käkas. Upptagningsområdet runtom klubben börjar bli gediget. Det har skapats flera villa- och radhusområden senaste 15 åren som tidigare bara bestått av skog.

Bristande lönsamhet kvällstid? Avtal om öppettider o service/utbud som inte ställer krav?
En firma ger väl inte bort €€ utan vidare…

Styrelsen anser att det är synnerligen viktigt med restaurang så Golfstar alternativet finns ej i min klubb.

1 gillning

Golfrestaurangen är nog de flesta golfklubbars huvudvärk.
Det vanligaste är nog att klubben står för lokal och inventarier och en extern entreprenör hyr in sig.
Problemet är att de flesta golfklubbarna ligger lite “off” vilket gör att andra gäster än golfare är svåra att locka dit samt att försäljningen av alkohol blir minimal då alla tar bilen till golfklubben. Svårt att få volym på verksamheten och de flesta entreprenörer verka ge upp efter några år.
Entreprenören är nästan alltid en restaurang i “stan” som ser möjlighet att få lite mer intäkter till verksamheten och använda befintlig personal.
Att klubben ska driva en restaurang i egen regi är i det närmaste omöjligt både praktiskt och ekonomiskt. Här i norr är ju banan bara öppen halva året - du kan ju inte ha heltidsanställda som ska driva en restaurang som bara är öppen sommarhalvåret.
Vet några klubbar i närområdet som provat att driva i egen regi - men det blev mer eller mindre katastrof då det var svårt att få personal - som sedan sa upp sig efter några veckor bara.

Min klubb söker åter entreprenör till restaurangen - men verkar svårt att få någon att nappa :confused:

Utöver sina vanliga löner så gör restaurangen runt en miljon i vinst per år (pendlat mellan 0,8-1,3 mkr senaste 5 åren). Uppenbarligen så verkar ägarna tycka att det räcker… Men du har helt rätt i att golfklubben såklart borde ställa mycket hårdare krav! Men det är lätt att bli “fat cats” och inte sträva efter det lilla extra när man redan tycker att det fungerar okej.

1 gillning

Restaurangen på den egna klubben har legat på noll-resultat de senaste åren.

Ett annat bekymer med upplägget extern entreprenör är att när denne lyckas med konceptet skapas i längden en avundsjuka och klubben får lätt för sig att driva krog är enkelt. För det är ju klubben alla älskar! Eller så tycker klubben att krögaren har fel fokus (tjäna pengar, lunchgäster) och ser inte att man får frukostserveringen på köpet och temakvällarna gör att man håller öppet för greenfeegäster.

Vet inte vart jag fått det ifrån. Nån klubb i närheten kanske.

3 gillningar

Detta. En framgångsrik krögare lockar föreningen att vilja ha vinsten för sig själv. Sen sköts det åt helvete illa och vinsten uteblir.

Bäst resultat blir det när krögaren är jäkligt bra. Näst bäst när föreningen har bra företrädare och medlemmarna betalar istf att någon ska göra vinst.

2 gillningar

Ekvationen med klubb “på landet” och restaurang är nog en aning svår.

Ändå har jag sett gott om exempel där golfklubbarna är populära lunchhak för ortens invånare. Vill du jag skall ge exempel på bonnklubbar där maten överträffar golfbanan? Finns ett par. Sen kan det förstås vara hopplöst fall där underlaget helt enkelt är för dåligt och det ger en nedåtgående spiral då man inte gör några satsningar eftersom det ändå inte finns något underlag.
Man klagar ofta på medlemmarna som inte käkar men det gör dom nog inte till större procent på bro hof heller. Man tjänar på greenfeegäster och hantverkare. Har man inga gäster och för liten by så blir underlaget för dåligt och man tappar till lokala pizzerian eller unikaboxen när kvalitén blir för låg.

1 gillning

Det är alltid svårt att svara generellt men eftersom de flesta golfklubbar styrs av amatörer som leker fritidsledare för juniorerna och sedan företagsledare för den vuxna medlemsskaran, så finns det inte så mycket att göra.

Om underlaget för restaurangen är för litet så finns det 2 val.
Det första är ingen restaurang alls, men det drar ned på saker som gf eftersom gäster förväntar sig service.

Om alt. då är full finansiering av klubben (läs, helt i egen regi) så faller alla de kapitalistiska kraven man förknippar med företag bort.
Det finns inga krav på att den ska vara lönsam… vi betalar ju redan för att den ska finnas öht. så lägg ner.

Det är sånt här som sker när amatörer sätts till att göra något de inte har kompetens till.

Det finns bara ett enda sätt att driva en golfklubb som uppfyller kriterierna för en förening. Non profit dvs. att allt går tillbaka i värde till de som pyntar för ruljansen. Självklart via en bättre bana, bra med underhåll och allt sånt men inga j-a arvoden, upphaussade löner eller dagdrivare som inte gör sina jobb.

Ja, jag lackar ur lite nu… men om man är sugen att pynta top dollar för en öl en torsdag em. så får väl för fan inte restaurangen vara stängd 14:00.
Det är samma med skötseln. Klippschema går före allt. Regnar det så kör de sönder banan och nåt lukabde runt klubbhuset hinner de inte med. Varför ska vi betala deras lön då?

Jag har varit med och startat ett gym med non profit premisser och som, trots motstånd från kommun och kommunala bidrag till privata aktörer, lever och frodas än idag (snart 40 år).

Egon

Självklart finns det exempel åt båda håll. Som du ju själv skriver.
Vi får se vad som händer i år. Ny restaurang-drivare behövs. Jag har inte koll på läget mht det men det är fyra-fem månader kvar till dess man kan börja lira.

:wink:

Jag kan bara relatera vad en gammal skolkamrat till mig sade. Han var krögare på en äldre golfbana.

Det finns inget snålare än golfare. De skriker i högan sky om dagens lunch går upp med 5 kronor eller smyger med det egna kaffet när de hämtar en kaffakopp när de andra i bollen köper fika efter nio men tvekar inte att köpa ett dussin ProV1:or för att slå bort hälften under rundan.

Han är numera krögare på en restaurang i stan i stället…

1 gillning

nu är du ute å cyklar lite att generellt säga att dom flesta golfklubbar sköts av amatörer?

Det stämmer nog bra att golfare är snåla, dock skulle jag nog säga att folk är snåla i allmänhet.

En kopp kaffe på golfklubben kostar 25kr, skidanläggningen i närområdet tar 40kr,
Pianobaren på Grand i Stockholm tar 65kr.

Lokalbefolkningen här vid besök på de olika ställena skulle säga:
Golfklubben, det är dyrt.
Skidanläggningen, stockholmspriser.
Grand Hotel, undrar om det är någon kändis här ?

Halvdassiga luncher på golfrestaurang lockar få…

1 gillning

Möjligt men det beror på dina referenser. En fd. företagsledare är ofta ”miljöskadad” och en noob i föreningslivet. Många golfklubbar är en förening och väljer sin styrelse. De står för driften av själva bolaget/föreningen och dess budget.

Att driva företag med en produkt ut till en kund eller att driva förening och ta hand om medlemmarnas väl och ve, är 2 väldigt skilda saker.
Den ena filosofin utesluter absolut inte den andra men symbiosen är svår att få ihop om man inte har insikt i sina premisser.

Egon