Rejält förlängda klubbor

Då har mina nya klubbor kommit hem. Vad tror ni om driver på 48 tum, FW3 på 46,5 samt järn och wedgar 5 tum förlängda? Ska bli riktigt intressant det här :smiley:

Får man fråga varför?

Bra fråga! En övertygelse (för vilken gång i ordningen?) om att jag ska kunna ställa upp till bollen (ca 198 med skor) på samma sätt som en vanlig golfare (175-180cm?) ställer upp till klubbor med standardlängd. För att det ska bli verklighet krävs ca +5 i längd.

Lär bli tufft med bollträff i början. Kämpa :slight_smile:

1 gillning


Mr fade?:wink:

1 gillning

Det finns ju unikum men väldigt ofta faktiskt inte. En generell regel är att ditt ”vingspann” är lika stort som din längd.
Teoriserar man det till att utgöras av 3/3-delar (arm/kropp/arm) så ger det en armlängd på en 198cm lång person ca. 66cm.
En person på 175cm får då ca. 58cm långa armar.
Längd är ju i praktiken proportionerlig så armarnas infästning sitter generellt på samma procentuella höjd och därmed kompenserar armlängden största delen.

Självklart så finns det orangutang- och T-Tex-kroppsformer men 5 tum är stor skillnad.

Lie är det man jobbar med först och 2 flat vs 2 upright fixar de flesta rimliga behov på klubblängd. Det är först när personen ifråga är så invand vid en viss bollplacering (pga. svingpreferenser) som man överväger att hålla en normal lie anpassad till förlängda klubbor.
(Svårt att förklara det sista men förlänger man klubbor så kan man ändra lie för att få dem att efterlikna den lie som är standard).

Egon

1 gillning

6’8” Lamprecht har 1,5” förlängda klubbor.
https://x.com/PINGTourEurope/status/1681942293245304833?s=20

1 gillning

Tack Albert, ska testa och kämpa! T-Rex, nej då stämmer Egons beskrivning bättre. Jag är nog helt ok vad gäller proportioner. Wrist to floor är 38,5.

Med den här teorin har Lamprecht alldeles för korta klubbor. Man ser ju tydligt att han knäar genom bollen också. Ser ut som en bowlare eller nånting :laughing: Det jag vill försöka åstadkomma är en naturlig sving där jag kan vara balanserad genom hela svingen. Vi som är långa har alltid begränsats av utrustningen och fått lösningar som mer upprätt lie osv. Dvs nödlösningar. Det här blir något helt annat. Med full respekt för att det inte fungerar… Det är små klubbhuvuden långt bort från ögat som ska träffa bollen :slight_smile:

Första testningen gjord. Tog ett tag att bli uppvärmd och några skakiga bollträffar helt klart. Men efter en stund föll saker på plats och allt kändes väldigt bra. Uppställning bättre och helt annan balans. Järnen ungefär 1-1,5 klubba längre (samma loft) så helt klart gör längre klubbor något för farten. Intressant också att det gick snabbt att få in bollträffen i mitten trots små klubbhuvuden. Och väldigt intressant att träffarna är mer i mitten än med kortare klubbor (som ibland glider över på tån) trots att kortare klubbor ska vara enklare att slå med enligt common knowledge.

Här exempel på mina specs, använder järnsexan:
Totalvikt: drygt 450 gram (normalt, åt det tunga hållet).
Svingvikt: D8 (lite över det normala men inget galet).
Längd: 42,5 tum (inte alls normalt…).

Testningen fortsätter!

1 gillning

Fördelen här tror jag är att din sving får ett brantare plan, vilket lär göra att du kommer mer square/utifrån till bollen och mer kontakt i centrum än med ett flackare spår där ”dörren ska stängas” när klubban kommer inifrån – vilket kan ge oren träff och kontakt på tån.

Men fem tum är fortfarande mycket.

Förde du statistik förra året ska det bli mycket intressant att se statistiken i år.

Faktum är att jag ska tala lite med några club fitters och se vad de tycker.

/Edit: Var/med vem gjorde du dina klubbor?

1 gillning

Ja, 5 tum är väldigt mycket. Den stora fördelen som jag ser det är själva uppställningen som blir mer upprätt och i bättre balans. Den stora risken är om jag fortfarande kommer inifrån med min gamla “miss” att stänga ner bladet. Då blir det svepande hooks och det är inget vidare.

Tyvärr är jag dålig på att föra statistik… men jag räknar greenträffar efter varje runda så viss koll kan jag ha. Oavsett hur det blir kommer jag inte spela klubbor med standardlängd på ett bra tag. Alternativet till dessa superlånga är mina One Length. De är alla lika långa som en järn 4. Korta i jämförelse men långa i jämförelse med standard.

Det finns mig veterligen bara en tillverkare som gör klubbhuvud som är så pass mycket lättare och det är Nathan som har Tall Man Golf. Jag var tvungen att beställa från USA alltså. Skriv gärna vad dina kontakter bland club fitters tänker. De flesta tycker säkert jag är galen! Men det finns ju några som gillar att tänka utanför boxen misstänker jag.

1 gillning

Som sagt, inget är i teorin fel men det finns olika tillvägagångssätt att få det att funka. Lie är det man jobbar mest med när det gäller T-Rex personer.

För att sätta det i ett perspektiv så är grundregeln 1*-1/2”. Det betyder att 4grader upright motsvarar en 2” förlängning.

Det betyder alltså i praktiken att ändring på lie hanterar endera eller båda faktorer som behov av längd på klubban eller hur personen vill stå till bollen.

Egon

Egon, det låter rimligt om man håller sig väldigt nära standard. Men om du då tar mina 5 tum förlängda, med standard lie, och använder ditt exempel ovan… ja så skulle det lika väl gå att spela med standard längd och 10 grader upright (om jag räknar rätt). Det skulle innebära bollen väldigt nära fötterna. Så nära bollen vill inte jag stå i alla fall.

Skälet till att man jobbar mest med lie är för att alla klubbhuvud väger ungefär lika mycket. Längd finns inte tillgängligt att jobba med helt enkelt. Därför blir det skräp för långa personer.

Jag vet förresten inte hur många T-Rex som finns i verkligheten. Utan skor är jag 195 cm och har ett wing span på 199 cm.

Undrar hur liten bollen är ur din synvinkel jämfört med min😅

1 gillning

Jag ser dessutom dåligt!

Får man försynt fråga var dessa klubbor finns, vilken spec det är och om det går för sig att prova?

Fem tum är ju mycket. Räcker väl inte med rålängd, är de pluggade?

Jag är först i Sverige med de här klubborna. Finns utanför Västerås. Du får gärna prova! Bara vi får till ett möte :smiley:

Nej, klubborna har ingen förlängningsplugg utan utgår från långa och styva stålskaft på 192 gram som kapas ner. Tror True Temper använder liknande (eller lika) skaft till långa putters… Enligt han som designat behövs skaft som är tyngre och mycket styvare samt förstås mycket lättare klubbhuvud. Huvudena är smidda och tunna som smörknivar (för att få bort vikt). Totalvikten är helt normal liksom svingvikten.

Enligt hemsidan kan klubborna byggas mellan 2 och 6 tum längre än standard.

1 gillning

Schysst. Jag hör av mig via PM.

1 gillning

Jag tänkte inte skriva nåt mer eftersom saklig kritik nästan alltid bara uppfattas som ett motstånd. Så är det inte.

Jag orkar inte gå igenom matten här men nedan ser du ungefärliga data:
Snitt 60 grader lie = 0,66 * 5” som du får ut i höjd över marken. Ca. 3.33”.
Bollposition hamnar längre ut från kroppen med en faktor på 0.21.

Summa blir, allt lika, att du skapat dig en position där du håller händerna ca.8cm högre upp och bollen några cm närmare dig. Du ger dig själv en försvårande axelposition som kommer driva rotationen mer horisontellt än tidigare.
Detta med ett WTF på 39” som generellt yrkar på 1” förlängning i statisk fitting dvs. drygt 1,5cm högre.

Går vi över på Moi så säger all data att lika eller lägre moi är önskvärt ju längre klubban blir dvs. översatt i svingvikt så betyder det att ju längre klubbor desto lägre ”äkta” svingvikt bör man ha relativt övr. klubbor. D8 med übertunga skaft är lite fejk… men ändå D8. Tungt!

Som teoretisk åskådare så verkar det som att du landar i ”ju krångligare desto bättre”-facket.
Ryggradens vinkel kan hanteras exakt som Rory med normalt förlängda klubbor. Böj lätt i knäna som han gör och så är allt kirrat.

Egon

Jag uppskattar all respons och ser det inte alls som kritik.

Om jag förstår dig rätt när du skriver att jag får “bollen några cm närmare” så stämmer det inte. Bollen är mycket längre ifrån mig än tidigare. Det ger sig självt av längre skaft. Eller missförstår jag?

D8 känns tungt om man är van med mindre. Men som du vet är totalvikten central här och den är inte tung. Kom ihåg att klubbhuvudena är mycket lättare. Då snackar vi inte 8-10 gram utan 50-60 gram/klubbhuvud.

Jag förstår att det uppfattas som krångligt, men det är motsatsen som är målet. Med långa klubbor kan jag stå normalt dvs utan extremt böjda knän eller utan böjd rygg, typ som du står till dina klubbor (om du är mer av normallängd förstås). Jag behöver inte heller ha bollen onaturligt nära fötterna.

Det hela är inte konstigare än att anpassa annat i livet till sin storlek. Jag åker tex inte i småbilar för jag slår huvudet i taket. Då är jag inte ens extremt lång på något sätt, bara längre än de flesta. Att vi som är långa får stå ut med standardklubbor som endast är lite förlängda är bara för att industrin säljer så bra så vi får gilla läget och anpassa oss…

Med det sagt är det långt ifrån säkert att detta blir mina gamers. Testningen visar så här långt att jag slår mycket längre men att min draw blir större. Sämre precision är ju inte bra så jag säger inte att detta är lösningen. Men ett roligt sätt att försöka hitta lösningen och absolut en möjlighet. Och när jag säger sämre precision talar jag om järnen. Min 46.5 tum långa FW3 har än så länge (inomhus + range ute) samma precision som mina gamla på 43 tum. Skillnaden är att jag nu slår den 20-30 meter längre. Det tänker jag inte byta bort. Att sedan Wishon säger att vi amatörer ska ha kortare woods, särskilt driver, det stämmer helt enkelt inte för mig. Jag slår bollen katastrofalt dåligt med en driver på 43.5 tum. Någonstans kring standard på knappa 46 börjar det räta upp sig och över 46 är finemang. Och när jag har spelat olika 48-tums drivers så tjänar jag längd och förlorar väldigt lite i precision.