Rejält förlängda klubbor

Nja. Jag skrev ju relativt vs. ett standardset.
Vinkeln som skaftet har ger dig en större del av förlängnigens storlek i höjd. Avstånd från fötterna till bollen ökar också naturligtvis men inte lika mycket.

Det är ointressant egentligen och beror lite på utgångspunkten men det jag försökte förklara var att du har skapat ett, först och främst flackare svingspår mha. längre skaft, sen har du risk för en mer horisontell axelrotation. Att bollen flyttats från dig är inte heller ett plus och även om din uppställning blir mer upprätt så är jag rädd för att det inte blir ett mer upright svingplan.

Sen… Tittar du på t.ex Woosnam så ser du att flackt och till synes för långa klubbor är möjligt.
Kuchar är ju upprätt som fan och drar in klubban så flackt det bara går.
Alltså… allt går men frågan är ju vad som går lättast?
Om du får avgöra så har du snart ett svar med det underlag du har. Gott så.

Avs. Vikten så är det smått idiotiskt att ens tycka att något är fel. Men tyvärr finns det inga gränser på hur vissa tänker och därför måste man sätta ribban. D8 är spelbart, liksom 450g, men det är tungt.

Egon

1 gillning

Tack, då är jag med. Och ja, det blir ett flackare svingspår och det är väl min största oro. Hade jag kommit utifrån hade det varit bra men nu kommer jag redan inifrån…

Jag har genom åren provat ut klubbor till perfektion (tex en tum förlängda). Spelet har inte blivit bättre. Nu har jag sålt allt utom tre set, och de är så olika man kan tänka sig:

1. Superlånga klubbor med tunga och styva skaft.
  2. Superlätta (XXIO med deras extremt låga vikt) med standardlängd och extremt softa skaft.
  3. Single längd 38.5 tum, vanliga 125-ish grams skaft.

XXIO får vila till förmån för övriga två. Just nu leder SL på järn och wedgar och de långa på woods.

Här ser ni hur fem tum längre (j5) ser ut på 195 cm människa. Den enda “recension” jag har hittat på klubborna.

1 gillning

Att hitta ”det där” är ibland en fråga om lycklig okunskap och/eller tro. Självklart finns det bästa någonstans men för många kommer sökandet att vara förgäves. Vägen och sökandet stänger dörrar som träning förmodligen hade öppnat på vid gavel.

Egon

Träna får man göra parallellt. Det är ju vägen och sökandet som är det roliga! Fast en låg score är inte så tråkigt heller…

Lite som att säga att det är kul att köra vilse😅

Nä, då är det ju inte kul på vägen. Men i allt golfrelaterat är mål och vägen till målet lika kul :smiley:

Absolut. Sökandet är kul men inte alltid så bra för golfen.
Att fixa o trixa är kul men utvecklingsmässigt mtp. golfen, så är det som att börja om hela tiden.
Jag är verkligen inte bättre jag, i teorin, men i det praktiska så är jag ganska klar över vari mina kvaliteter och begränsningar ligger.

Det är svingen som talar om för bollen hur den ska bete sig. Det lilla som olika specar på klubbor gör är en piss i Nilen.

Egon

1 gillning

Kom just hem från ett pass i Trackman. Här siffror på drivern på 48 tum (snitt och avrundat):

Carry: 225
Total: 250
Bollhastighet: 150
Spinn: 2400
Launch: 11
Dyn loft: 12,5

Slår lite lågt för att optimera carry men total är väldigt bra och carry+total också väldigt bra. Tror jag kan få upp launch lite genom att ändra bollplacering och/eller peghöjd. Tankar om siffrorna?