Ready golf

För mig är golf schack.
Ju längre tid det tar, desto mer vet jag att rätta vinnaren vinner.

Men vi är som baken. Delade. :kissing_heart:

Nä men det handlar om psyke. Och det är mig grej.

Ps ps så förstår ni nu… varför jag blir frustrerad när folk fokuserar på tempo, hela jävla tiden. Jag ”kan” spela snabbt men jag vill inte. Speciellt när green feen ligger på tusenlappen.

Skulle aldrig spela med en tempo kille på en stor bana. Inte en chans i världen. Då vill jag njuta varenda sekund.

Ps ps ps. Sen tycker jag vi kan släppa det här med nybörjare, för det finns inga här.
Och ska ni prata allmänt och vill bara gasa misstro, så kolla andra forum ni kan gnälla i då. Men tycker ändå att vi får stila oss lite och komma ner på rätt nivå. Så tror jag fan vi har nått här.

Ska jag fortsätta eller, har snart slut på bärs.

Summa sumarium, ska ni gnälla på ”andra” folk gör det nån annanstans. Folk kommer tröttna på erat tjöt. Är ni med mig?

Nej, inte riktigt.
Du verkar ha läst in att tempo är viktigt (för mig?) och där hänger iaf. inte jag med i hur du har fått fram det.
Jag är nog en av få som lätt kan anpassa mig till ett långsamt tempo om det behövs. Inte 6-timmarstempo som jag redan drabbats av i år men iaf. 5 eller 4.5.

Min tanke om Ready golf är ju tydlig i tråden. Varför skapa nåt hittepå när det är utbildningen av nya spelare som fallerar. Gamla sölkorvar har andra reella problem som inte hjälps (eller behöver hjälpas) av andra fjantar. De släpper igenom när de kan.

Egon

För mig är tempo viktigt. Slappar gärna i baren men inte på banan.

Vi kan även ansätta gf och medlemsavgift relativt till tempo. Skall vi söla på banan måste det kosta då banan får färre bollar per dag.

Har man inte råd att spela en dyr bana så skit i det. Ingen vill vänta på att nån insuper atmosfären i sex timmar.

Tempo likställs ofta med gånghastighet.
Om man har bra logistik kan man vara snabb på banan oavsett.

Jag råkar ofta spela 3 eller 4boll med personer som kanske slår 6-12 slag mer än mig/rond. Jag har all tid i världen att hjälpa till att leta, gå till min boll och slå mitt slag.
När jag spelar 2boll med en jörn… blir det aut. mindre tid men jag hinner oftast med ändå.

Egon

Intressant, för mig är det lite tvärtom. Jag njuter av golfen på sena kvällsrundorna när det är tomt på banan och jag kan spela snabbt, slå extra bollar vid miss, hoppa över tråkiga hål. När det är spel med andra blir det andra komponenter, mer fokus på det sociala för att tränga undan irritationen över vad långsamt det går.

Jag är en tidsresenär i den här aspekten. Jag kommer från 22 år sen då jag senast spelade. Jag är lite vilsen fortfarande men jag har följande invändningar/frågor.

1. Släpper man inte igenom snabbare bollar längre? Jag spelade med två unga män och vi var nästan ensam treboll bland en massa fyrbollar. Rundan tog över 5 timmar och vi fick vänta en hel del. Jag passade då på att fråga om man inte blev genomsläppt av långsammare bollar längre. Nästan aldrig fick jag till svar. Som jag minns det så var det ganska vanligt på 90-talet. Det kan ju dock vara väldigt lokalt. Hur kulturen på en viss klubb ser ut. Som det är nu så kommer alla spela lika långsamt som den långsammaste bollen framför. Att ha en fungerande genomsläppskultur är för mig väldigt mycket viktigare än “ready golf” (en term jag aldrig hört talas om innan jag såg den här tråden). Jag antar att det betyder att den som är redo slår, oavsett honnör/avstånd från hålet? För mig är det också otänkbart. På min tid var honnör och korrekt spelordning viktigt. Det bidrog till en viss känsla. Att få slå först från tee var liksom ett pris. En ära. Lika med slagordning ute på banan. Att spela klart en boll som ligger i puttlinjen för någon annan kan man ju göra efter överenskommelse men aldrig annars. Jag tycker det känns slappt och gör att det inte känns som en seriös runda.

2. All den här utrustningen, gps-klockor, lasermätare osv osv måste ju ta en del extra tid i anspråk också? Och är det verkligen tillåtet på tävling? För mig är det fusk på sätt och vis. En del av spelet handlar om avståndsbedömning för mig men det verkar helt satt ur spel numera.

3. Också det här är väl också beroende på klubbkultur men jag är van vid att man tar en 10-minuters paus efter 9 hål där man fyller på depåerna. Om bollen bakom inte vill ta nån paus så vinkar man bara förbi dem. Nu när jag var ute så frågade någon i bollen bakom om “hur länge sen kom ni hit?” när vi satt och käkade en macka efter 9 hål. Jag tyckte han sa det lite grinigt men tänkte inte så mycket på det. En av mina yngre medspelare fattade dock vinken och sa att nu måste vi gå. Sen fick vi ändå stå och vänta på 10:ans tee…

ps. När jag tog grönt kort 1992 hade vi en utbildning på plats på klubben under ledning av klubbens pro där vi gick igenom praktik och teori. Provet skrevs individuellt med penna och papper. Nu verkar det vara lite hit och dit. Vem som helst kan tydligen vara fadder och provet gör man nätet med alla möjligheter att fuska. Det betyder att vem som helst kan komma ut på banan utan nödvändiga kunskaper. En allmän förslappning i linje med samhällets utveckling i övrigt således. Det är lite trist. Jag blev själv lite chockad nu när jag skulle göra comeback och kontaktade närmaste klubb. Såg framför mig en bedömning av en pro. Kanske ett provspel för att bedöma lämplig ny handicap osv. Men inte. Jag bad om en höjning och så drog vederbörande ett hcp ur röven och mailade tillbaka till mig. Sen var jag medlem…

Du får spela precis så långsamt som du vill men då ska du banne mig släppa förbi mig som vill spela snabbare också.

Just såna där stora egon som tycker att alla bakom ska anpassa sig var en bidragande orsak till att jag tappade sugen för golf som ung. Verkar tyvärr inte bättre idag. Snarare sämre. Men nu är jag förhoppningsvis lugnare i mig själv och kan hantera det bättre.

Jag anser att en golfrunda ska ta absolut max 4,5 timmar. Helst under 4 timmar.

Jag har faktiskt gått 18 hål på tävling på 2 timmar och 15 minuter. Lottad först på morgonen i en tvåboll med en likasinnad…

2 gillningar

På en bana där det är “fullt” så kommer speltempot att gå ned (för alla utom de som släpps förbi) om man släpper igenom. Det är alltså ineffektivt att släppa igenom i det fallet.
Om framförvarande boll däremot tappar mark så bör de släppa förbi. Det innebär också att det blir lite segare tempo kring den bollen.

Man bör med andra ord inte spela så långsamt man har lust med (på en bana med många spelare) utan istället hålla minst det stipulerade tempot. Typiskt 4:10 eller snabbare, på ett ungefär.

1 gillning

Kriteriet som jag ser det är om det finns en lucka inom rimligt antal bollar. Att gå igenom fler än fyra bollar är i mitt tycke lite överdrivet. Gör bara att majoriteten får lida för minioritetens iver att spela fortare. Oftast får dessutom de flesta vänta i sådana fall, även fyrbollar. På vår bana vs. Andra har kanske andra upplevelser.

Genomsläpp fungerar nog bättre på en halvfull bana där det är stor skillnad på hastigheten för respektive boll.

Min “moderklubb” är Ljusdal och där var det allt som oftast ganska tomt på banan under det glada 90-talet.

Är banan full och det är lång kö så är det ju inte läge att släppa igenom.

2 gillningar

Genomsläpp är en säkerhetsventil som sänker trycket. Nån enstaka händelse el.l kan rendera i genomsläpp, men inte mer, då sänks inte trycket.

Det är 2 faktorer som redan är givna. Bokningen och handicap i bollen. Denna kan inte snabba, slöa eller inkompetenta golfare styra över.
Där är det egentligen redan så kört att ”säkerhetsventilen” inte kan fylla sin funktion.

Åtgärder som snabbar på spelet görs inte. Golfbil gör spelet snabbare, lika hcp och/eller lika många spelare i bollarna jämnar ut tempot.

Gubbs och tants ska ofta spela i par och de 4bollarna landar runt hcp 100. Junisar och kompisgäng likaså.
En snabb 4boll eller en 2boll sabbar då tempot så att gubb/tant-bollens ord. rondtid förlängs. Det ger eko bakåt i ledet och det är därför som t.ex en tävling med löpande start aldrig kan ha snabbare rondtid för de som startar senare.

Egon

1 gillning

Det som sannolikt bidrar mest till långsamt spel är

• Att saker görs “seriellt” istf “parallellt”. Alla väntar på alla istf att slå sitt slag om det kan göras utan risk för andra.
  • Att spelare har omständliga rutiner. Tänka, tänka, övningssvinga flera ggr, …
  • Att spelare dröjer i onödan. Snackar istf att gå till bollen, vara klar på tee när det är ens tur, …

Om klubben har en policy om att 18 hål skall ta max 4:10 (som exempel)
och om det finns marshals som håller koll, driver på lite och ev plockar folk av banan
så kommer nog tempot att snabbas på.

Golfbil vill vi inte ha.

Att blanda vissa självklarheter in i en illusion gör den inte till ett verkligt argument.
Dravel… är nog det snällaste jag kan skriva.

Det kommer upp varenda j-a gång om hur alla andra ska bete sig och det är bara ett halmstrå av indicier. Även om det ser fint ut (och jag håller med om punkterna) så finns det ingen fakta att luta dig tillbaka på.
Om… funkar inte.

Egon

Det är helt ok om du tycker det är dravel men om vi bara skall köra med faktabaserade argument så är det fler än jag som behöver ändra sig lite.
:wink:

Du fattar nog att det inte är så illa menat som det är skrivet.

Alla de här gulligull-åtgärderna har inte funkat de senaste 25 åren och jag tror (en åsikt baserad på erfarenhet) att det beror på att ”alla andra” alltid är de som gör ”fel”. Klubben är ju mästare på pekpinnar som ska lösa den sörja de själva skapar.
Bollar, handicap i bollar… börja där.

Egon

Klart jag fattar. No worries.

Det som jag verkligen tror (förutom de där punkterna) är att ordning/snabbhet/policy/etc måste utgå från klubbens ledning. Anledningen är enkel: medlemmar skall inte ha sin egen tolkning/ordning som rättesnöre.

Absolut, men fulla (fyllda) eller likvärdiga ”bollar” måste släppas ut innan man kan ställa krav på spelarna.
Man kan tycka att det ena inte utesluter det andra… men det är fanimej det det gör.
Det hjälper inte att vara en duktig boll bland omöjliga bollkonstellationer som likväl gör sitt bästa.
Säkerhetsventilen kan inte lätta på trycket om pannan redan är sprängfylld. Det tar för lång tid.

Egon

1 gillning

Men att fixa bollkonstellationerna under en vanlig sällskapsrunda är ju i sin tur en omöjlig uppgift?
På tävling funkar det ju men inte på sällskapsrundor där folk bokar med sina kompisar? Då kommer låghcp-bollar blandas med höghcp.

Fyra höghandikappare borde inte få spela ihop. Hos oss är det en gräns på max hcp 144 i bollen. Det är ju hcp 36 i snitt. Det är inte rimligt. Jag tycker att hcp 100 vore en bättre gräns. Eller kanske ännu lägre. 80 eller 90.

Vill man spela med andra höghandikappare får man nöja sig med en treboll. Är man två med hcp 36 får det bli max en 2-boll osv. Men har du lågt handicap så kan du ändå boka dig med dessa två.

2 gillningar

Jo, man kan sätta en övre gräns och sen låta den gränsen sätta tempot. 1-2bollar/låg hcp. får gå ut men de får anpassa sig.

Vad gör klubbarna?
Jo, tvärtom. De initierar individuella rondtider som är beroende av framförvarandes tempo. :roll_eyes:

Egon