Funderar jag på hur länge snittlängden för “ready-golf” brukar hålla för era rundor. I många fall spricker det redan på första tee eftersom spelarna får för sig att hcp-ordning är viktigt där.
Sen ska det hävdas att den som gjort en birdie minsann ska ha honnören.
Folk står på 40 meters avstånd och blänger på varandra, livrädda för att råka slå i stort sett samtidigt på en kompis-runda.
På greenerna diskuteras om Berra eller Roffe råkar ligga 4 cm närmare hål.
Vi ska heller inte glömma de gemensamma promenaderna fram till varje spelares boll, och de beundrande blickarna innan man själv börjar göra sig i ordning.
…och så klagar folk på att rundorna tar nästan 5 timmar
Honnören - hur gör ni om en dam gjorde birdie och en dam gjorde bogey och herrarna gjorde par? Slår ni växelvis från röd och gul tee då ? Har nämligen sett detta förekomma…
Skulle säga att allt möjligt förekommer. I alla möjliga sammanhang
I matchspel (singel) eller bästboll kan det ju faktiskt vara rätt viktigt att spelare från röd tee ska slå ut först. Men oftast skiter man ju i det och låter gulingarna slå först ändå.
Måste allt vara svart eller vitt då?
Själv kan jag oftast slå ut först av nån anledning, men väljer ibland att följa honnören. Kan vara att ibland kan man behöva sortera föregående håls misstag innan man slår ut.
Ser snarast readygolf som en strävan om möjligt, inte en regel att följa till punkt och pricka.
Nej, det behöver inte vara svart eller vitt. Jag tycker mest att det är komiskt att alla i en boll är rörande överens om “ready golf” på första tee. Men sen börjar alla (även jag) bryta det efter 5 minuter
Ready golf är i grunden bra. Att man får bryta honnörsordningen för att snabba upp spelet eller allmänt göra det smidigare (“jag glömde markeringsknappen så jag slår först om det är okay”).
Men ready golf utnyttjas på andra hållet ibland och oftare av somliga. Exempelvis av någon som absolut vill slå sist från tee för att se hur det blåser. Eller vill putta sist.
Om alla bara ser till att ready golf betyder “va redo när det är din tur” så finns inget problem.
Folk som propsar på ready golf brukar sällan vara så snabba själva. Dom vill mest att alla andra skall snabba på så dom får lite mer tid på sig känns det som.
Det komiska är väl egentligen att försöka flytta över ansvaret på andra.
Curling, modell vuxendagis!
Jag har ganska ofta lägst hcp. i de bollar jag spelar i (inte lågt iofs, men ändå) och därned har jag ett regelmässigt ansvar i bollen åtm. på tävling… dvs. tempo.
Är man fucking inte redo att slå när det är ens tur så ska det hävdas ”Ready golf”. Det är komik på hög nivå.
På en mer sportslig/regelmässig nivå är det ok att i slagtävling att spela i fel ordning. Det är inte aut. tillåtet når kreti och pleti vill det utan det åligger den vars tur det är. Jag brukar inte knussla men ibland blir det en vana att ”göra som man vill” och då vill jag fan inte vara till lags.
Jag hatar när folk inte fattar att det finns ett moment av tävling/nerver/psykning i att t.ex putta i rätt ordning. Folk tycker att det är ok att putta när de vill. Icke… det är när någon ger sitt godkännande.
Absolut och på en mer banal nivå så har jag en kompis som inte fattar att 4 i för honom är ett bättre resultat (på vissa hål) än mina 4 i.
Han vill gärna spela pb och gillar sina ”extraslag” men på tee ska vi räkna honnören i scratch.
För mig handlar ready-golf om att vara redo när det är din tur, inte att det är nån jäkla tävling om vem som hinner slå först. Sen visst kan någon som är klar spela utom tur när den som borde slå inte är klar men det skall bara ske vid undantagsfall.
Min erfarenhet som 18-handicapare som ofta spelar med okända människor i Stockholmsområdet (flera gånger per månad) är att jag aldrig träffat några som håller på med honnör. Jag brukar ofta faktiskt lågmält fråga på första tee hur de övriga ser på honnör, Har vad jag minns aldrig hört något annat än att vi kör ready golf. Vet dock inte hur representativt detta är, eller om de inte vill ”erkänna” att de helst vill ha honnör.
Absolut och eftersom jag är lite sekreterare (GameBook, djurparken) så slår jag sällan först även om det är min tur. Jag vill dock föra till protokollet att jag aldrig puttar fram någon utan att det sker på begäran med min tillåtelse.
Ready golf är inte ”fel” ur en praktisk synvinkel. Den ha varit tillgänglig hela tiden och det verkar få veta om.
Det som är tragiskt är att man/de styrande anser sig vara manade att våldta tradition och regler pga. att man så fatalt har misslyckats med utbildandet av nya golfare.
Golfen är alltså inte mer friad än andra delar i samhället. Det är mycket curlande överallt. Jag har mina pet peeves… men de kanske jag inte ska vädra härinne.
Jag är iaf. oerhört lycklig att jag hade dagisbarn tidigt 00-tal dvs. innan en snordroppe på näsan var = ”rabies”.
Fast vi som inte är så bra råkar ofta ut för faktumet att man är så j-a usel att man alltid slår ut sist och sedan som lök på laxen slår man kortast så man är först att slå igen.
Inte sällan brukar jag kaxigt kliva upp på tee och säga “jag slår ändå inte dit bort så jag kan gå nu så slipper vi vänta”
tycker det går alldeles utmärkt
märker ganska fort vilka maskarna är
puttar ut och går vidare till nästa hål. oftast för att söltomtarna tappar
funkar varje ggn
Känner inte igen mig i det här alls.
Jag brukar fråga om de jag spelar med är noga med ordning, och säger de att de är mer för ready golf, ja då kör jag på det och slår om jag är klar och de andra inte är det.
Men ready golf för mig handlar inte BARA om att man ska kunna slå när man är klar även om jag ligger närmare, det handlar om att man gör sig klar så snabbt som möjligt så att man kan slå när det är ens tur.
Att gå till en annan spelares boll om vi vet var alla är händer inte ofta, om det nu inte är på vägen till min egen. Men då har man ju fått ett antal förutsättningar klara och bör vara än mer klar väl vid sin egen boll.
Vi brukar köra birdie honnör, “birdie går” är väl uttrycket som slängs med. Det vet man ju redan på green, och då är det bara att man förbereder sig efter den förutsättningen.
Har man en spelare i bollen som slår avsevärt kortare blir det ju inte sällan så att denne slår först stup i kvarten, allt för flytet.
Puttning är väl egentligen det man inte tullar på för mkt, om man inte har någon som slår upp sig långt från pinnen från utanför green och man vet att det kommer att ta sin lilla tid för att göra sig klar för puttning och jag redan står där, klar.
Står två spelare och tvekar brukar jag säga till den ena: Slå du som ligger längst ifrån…
Ett exempel på tillämpning: En spelare i en greenbunker, en i semin utanför green. Han som ligger i semin ligger längst ifrån. Då slås bunkerslaget först, i min bok. Då kan denne kratta och dona medan han som chippar gör det under den tiden.