Ready golf

Och om man har kamrater som gör detta får man säga till dem. Fattar de inte vinken är det bara att stryka deras nummer ur kontaktlistan.

1 gillning

När någon frågar vem det är som ska putta så svarar jag, “det är alltid den som frågar, putta du”.

2 gillningar

kan lova att det speedar på spelet.

Egentligen är det enkelt.
Regler och etikett är till för att folk i grupp inte kan hantera valmöjligheter.
Det är likadant på golfbanan som i livet. Man kan helt enkelt inte köra me, me, meeee… när andra är inblandade.

Det är alltså då (regelmässigt) helt ok att fråga, få ett ok och sedan slå före någon vars tur det är. Det är aldrig ok att på egen hand propsa på att få slå eller bara slå utan förvarning.

Sen finns det alltid undantag och dessa kommer när det är omöjligt att slå (t.ex boll omarkerad i linjen) eller en socket som ger ”det är du igen” mm.
Där finns det inga issues och ingen behöver säga något. Då kan jag rent ut sagt bli lack på personer som inte kan ”känna av rummet”.

Egon

Chippa in från semi-ruffen. Sen går du till bunkern där du krattar och donar åt din kompis medan han/hon kliver upp och går till sin boll.

Såklart en lösning också. Men är man så klantig att man slår ner sig i en bunker kan man kratta själv :wink:
Närå, men det sker isåfall oftare när jag har träffat green, att jag säger att jag gör mig klar med krattan.

Men det finns så många små saker man kan göra för att vara redo på ett bättre sätt. Hur många ser man inte så ställer bagen/vagnen, tar chipklubban, chippar, för att sedan gå tillbaka för att lämna densamma och hämta puttern.
LOGISTIK!!

Det är därför jag ibland funderar på att ha en liten extra green bag där man kan ha putter, sw, lw och kanske en j7a i när man går iväg för att kolla läget på hur bollen ligger
(jag brukar knata iväg med putter, lw och j7…)

Tycker det räcker gott att ta med sig några klubbor i handen. Det är ju inte sällan som man iallafall har ett hum om avstånd mm.

Fast vem som chippar före nån som ligger i bunker … det är inte där långsamheten ligger. Det är när folk går på rad och väntar på varandras slag fram till green. Gärna med lite snackande medans den fjärde slår. Och sen ett promenadtempo som är lågt utöver det. Med gubbkärringar som slår spikrakt och inte slagit en socket sen palme levde.

Sen kan absolut långtslående som väntar på att greenen blir tom 250 meter längre bort vara ett bekymmer men sällan speciellt länge om dom framför bara går på. Där är nästa problem, att man såsar bara för dom bakom inte syns till i nåra minuter.

“Sluta såsa” blir mottot som får alla att trivas på anläggningarna.

Mitt original-inlägg har heller inte direkt med långsamhet att göra, utan är mest en betraktelse över hur man kommer överens om något som ingen klarar att hålla. Jag tror inte “ready golf” sparar speciellt många minuter på en runda egentligen.

Men det är klart att det är bra att chippa (eller slå ett annat slag) innan den som är i en bunker slår sitt slag.

Av erfarenhet (alla grymma EG-spelare naturligtvis undantagna) så säger jag att väldigt många jag spelar med är rätt halvkassa i bunkrar (själv är jag usel) och ofta är i tur att slå igen efter att de nödtorftigt fått upp bollen.

Då är det utmärkt om nån spelkompis i stället sköter krattandet.

Det här är ju ett hett ämne, som dyker upp då och då.
Och det handlar ju om tempo på banan, ”igen”.

Frågan är om det är så viktigt igentligen. Kan vi inte bara få njuta nån jävla gång.

Det finns ju folk som lirar 300 rundor per år, tro fan dom inte njuter, utan dom bara köttar och tror att dom får motion av att gå runt och hacka.

Sen finns det folk som älskar sporten, tar lite extra tid på sig och njuter 100% av sina 3-4 rundor per år.

2 sidor. Välj.

1 gillning

Fel, det handlar om översitteri från personer som tydligen inte begriper bättre. Detta pga. av att man ”misslyckats” med integrering av utbildning och hellre jobbat för att alla ska kunna erhålla ett hcp.
Man initierar inte ”trivselregler” som går stick i stäv med regler för golfspel om man har gjort sitt jobb. Thats it.

I övr. håller jag med i vad du skriver.

Egon

1 gillning

Mitt favorituttryck…
Men såsningen är ett problem, gå lite snabbare, gå direkt till din boll, men passera gärna kompisens om den är på vägen. Letandet efter bollar, folk springer som yra hönor och letar halvt ihjäl sig istället för att spela vidare på den provisoriska.

1 gillning

Ett av de bättre inläggen i debatten och sätter fingret på problemet.
Tyvärr befinner vi oss i en annan sits i dagsläget, en sits vi måste anpassa oss efter. Och i det nya golfsverige måste man “adapt and overcome”. Och hur gör man det, jo man slår när medspelaren snett bakom på fw står och såsar.

1 gillning

Hellre att man tar sitt ansvar som golfare och lär ut det man själv blivit lärd.

Problemet ligger i att folk inte kan läsa ut korrekt vad det skrivna ordet har för innebörd.
”Hallå gubbs, nu håller vi tempot och stöter det till komplikationer så kan vi spela i fel ordning om det hjälper”.

Det många får ut är:
”Nu är det fritt fram att slå när man vill oavsett om det är min tur eller ej”.

Egon

1 gillning

Vi som började med golf tidigt 90tal fick nog ganska bra träning som unga golfare. Banorna hade kö och det var teori och praktik för att få grönt kort.

Man fick som grabb lära sig att man fokuserar på sitt spel, prata i bollen gör man när tillfälle ges. Score förs på nästa tee. Tack för matchen gör man av green så man inte irriterar eventuellt bakomvarande boll som väntar på att spela in.

Sen har pga förstört tempot genom att programmera senare generation att man skall gå runt green tio gånger. Prata och läsa böcker innan man puttar. Det är ett annat problem.

Readygolf löser inte detta. Readygolf skapar förvirring och ett alibi för dom som inte orkar bry sig om grundläggande golfvett.

Men man kanske måste hitta på nåt coolt begrepp för att folk skall bry sig om basic.

2 gillningar

Ja det är nästan lite märkligt. För en hel del fundamentala saker har verkligen etsat sig fast från dag 1.
Do´s and dont´s på ett sätt. Etikettreglerna var ju på riktigt viktiga och man släpper alltid igenom snabbare bollar, undantaget möjligtvis om det är knökat på banan coh du ligger i rygg på framförvarande.

Man slår, håller koll på varandras bollar, hjälper till att leta, men inte för länge och man ser till att vara klar när det är ens tur.
Sen kan man såsa runt om det är lugnt på banan och man inte har någon i ryggen, vilket inte är särdeles vanligt på de attraktiva tiderna.

Sen inputen från tourerna, det har VERKLIGEN inte varit bra, för amatörer ska köra aimpoint in absurdum, man ska läsa från alla möjliga vinklar, man ska gå för greener som är omöjliga att nå, men man har ingen aning om var bagen ska stå, eller hur man lagar ett nedslagsmärke.

1 gillning

Det här börjar likna uttrycket att få sitt körkort i ett Corn Flakes-paket :confused:
Folk som tagit grönt kort digitalt behöver göra ett ordentligt uppspel och visa att dom behärskar spel, regler m.m. innan dom kan bli medlemmar i min klubb.

2 gillningar

Det är inte det syftet.
Vi som spelar vill ha hyggligt utbildade nybörjare… såsom vi tänker oss att vi själva var en gång. SGF/EGA har alltid bara velat ha fler spelare och det gör att de tullar på kvaliteten.

Självstudier och/eller uppspel inför en pro är inte problemet. Skaran som vill spela golf är till större del personer som inte har ”det”. (Översätt ”det” till vad du vill.)
Det gör att regler, kläder, uppförande och även spelet inte är så noga med.

Egon