Du kan aldrig förklara en provisorisk boll som bollen i spel.
Den blir bollen spel endast om något av följande inträffar:
Den ursprungliga bollen konstateras att den är OOB
Den ursprungliga bollen hittas inte inom 3 minuter
Du slår ett slag på den provisoriska bollen när den ligger längre fram än var den ursprungliga bollen uppskattas ligga.
Det sista stycket går att utnyttja till sin egen fördel genom att du skyndar dig att slå fram den provisoriska bollen så att den blir bollen i spel och hoppas ingen hittar den ursprungliga bollen innan. Även om någon sedan hittar den ursprungliga bollen innan 3 minuter gått så är den inte längre i spel.
Gäller även mitt specialfall ovan. Om du hålat den provisoriska från en plats längre bort än den ursprungliga bollen kan du hindra ”hjälpsamma” kompisar att få den i spel genom att ta upp bollen ur hålet. Interpretation 18.3c(2)/4
Min medspelare säger “nu skall ni få se på ett magiskt slag” och så blev det inget bra- har han gjort fel då?
Ungefär den nivån
Antingen spelar man efter regelboken eller så spelar man hittepågolf. Båda är ok med mig men det finns faktiskt både böcker och hemsidor. Nej, men behöver inte berätta för någon att man spelar på en viss boll. Och även om man tror sig åsidosätta regler.
Då kan man fråga sig varför i helvete man skall bry sig om att slå ett slag till på p-bollen innan man letar. Är det bara för att försöka se om man träffar green och kanske kan få en fördel? Det är inte den provisoriska bollens roll, det är enbart för att bespara tid om man inte hittar ursprungsbollen (slippa gå tillbaks till föregående plats), alltså letar man efter den först i det fallet.
Sen kan man sitta och filosofera fram olika scenarion i evigheter, det är därför R&A alltid frågar “har det hänt?” innan dom ens bemödar sig med att ta tag i en fråga.
Tänker mer sällskapsrunda. Man kan tjäna lite tid och slå iväg bollen medan polarna börjar leta, så ansluter man och kollar en stund innan alla inser att man inte kommer att hitta den.
Och om R&A undrar så är svaret JA, det händer ofta.
Undrar om vi i 08-land spelar annan golf än ni bönder…
Då beror det helt på om ni vill spela enligt gällande regelverk eller göra lite egna tolkningar. Tog själv hjälp med en dropp för sprinklerlock idag men det var match så ville bara försäkra mig om att mina motståndare tyckte det gått rätt till (gjorde birdie och vann hålet) så det inte blir gnäll efteråt.
Antingen spelar man efter regelboken eller inte. Om ni ändå inte bryr er om regelboken varför frågar man ens… Notera jag inte bryr mig ett skvatt om ni vill spela efter regelboken men i denna kategori förhåller vi oss till golfens regler.
Dvs, åter igen, har du slagit bollen närmst hål så är det den som är i spel. Rum för tolkning för att man vill vara snabbare eller vad som helst finns helt enkelt inte.
Jag tror helt ärligt att ingen av oss forumiter spelar eller spelat en enda runda utan att någon i bollen, ofta man själv, begår nån typ av regelbrott.
Inte för att man vill fuska eller så, utan för att man helt enkelt inte vet om att man gör det.
Men om du lirar en sällskapsrond med dina kompisar en lördag förmiddag, sätter ni på en klocka då och tar exakt 180 sekunder på er för att leta? Eller försöker ni få lite flyt i spelet på en bana full av otåliga fyrbollar?
Ja, det är väl klart att minuterna börjar då.
Om jag såg ett gäng framför mig gå 10-15 meter förbi en liggande boll och ge sig ut på ängen/i skogen och leta i 3 minuter, för att sedan skicka en av tjommarna tillbaka till den liggande bollen skulle jag anse dem som lätt störda i huvudet. Även om de gör rätt enligt regelboken.
Men så dömer jag jävligt sällan fotfel på mina kompisar när vi spelar padel heller, även om de står på linjen var och varannan gång.
Däremot är det viktigt för mig att veta hur regeln är, så att jag vet vad jag (eller vi) ska skita i därute.
Okunskap finns överallt jag håller med, men att börja diskutera mytregler eller hur man kan böja regler är liksom inte sunt för någon. Läs regelboken. Våga ta upp telefonen, fråga chatgpt (så du slipper vada i golfregler på golf.se) och börja där. Du kommer få länkar till reglerna om du begär det från chatgpt. Omfamna AI/förändring. Kommer få svar direkt, testa!
Fast regelböcker är ju skrivna på ett sätt så mycket går att tolka. Det kan ingen AI-funktion göra nånting åt. Oavsett om det gäller golf, fotboll eller nån annan idrott.
Sen finns det naturligtvis massor av absoluta regler också, Därför var det exempelvis bra att @puttaren förklarade det där med spel på bollen efter att man i stort sett totalmissat slaget på den provisoriska.
För även om det står i regelboken kan det vara svårt att formulera frågan så man hajar hur man ska söka/tolka.
Jag tror ni tror att jag fråga för att provocera eller jiddra. Men faktiskt inte, jag frågar för att jag vill veta.
Och lättast för mig att haja är om jag får ställa en typ av påståendefrågor.
En av mina största svagheter är att jag är djävulskt dålig på att ta/begripa instruktioner. Tyvärr.
Så man kan springa i förväg och “hjälpa” sin motståndare i matchspel och börja “leta”.. Hittar inte bollen och han får gå tillbaka och slå om? Den skall jag komma ihåg