Provisoriska bollar (en jävla röra)

Jag och @Duffare68 hade sällskap av ytterligare en spelare i vår boll i onsdags. En kille som vi kan kalla Hasse och om vilken man kan säga att han verkligen lirar “hellre än bra”.

På hål 9 på Wermdö toppade han utslaget och bollen rullade ner en bit i högt gräs cirka 15 meter framför tee. Hasse peggade upp på nytt och laddade för en provisorisk boll. Det gick om möjligt ännu sämre och bollen landade till slut cirka decimetern bakom hans peg (!!!).

Då lyfte Hasse bollen och tänkte slå ytterligare en monster-drive. @Duffare68 upplyste vänligt att om han lyfter bollen och peggar den så kommer han att spela från fel plats och pliktas.

Nu har Hasse en bit över 40 i hcp så han hade galet nog fått poäng även vid 8 slag i kopp på par 4-hålet.

Han sket i att slå ett nytt slag och någon minut senare hittade vi faktiskt hans första boll i gräset. Det hjälpte dock inte hans score eftersom den inte kom fram till green på tillräckligt få slag ändå :slight_smile:

Eftersom sånt här händer så sällan gick vi och småpratade lite om provisorisk boll etc.

  1. En fråga som infann sig är om man måste klargöra att “jag fortsätter spela på den provisoriska” om man måste använda sig av flera slag innan man så att säga är ikapp sin första boll längdmässigt. Eller anses det komma automatiskt?

  2. Om spelaren bedömer att hans första boll ligger en bit fram så han fortsätter spela den provisoriska, men det visar sig att hans ursprungsboll studsat på en sten och en medspelare hittar den bakom den provisoriska, någon sekund efter att spelaren slagit sin provisoriska boll. Är då den provisoriska automatiskt i spel trots att alla i gruppen trodde/tyckte att den borde ligga betydligt längre fram?

  3. Hasses tredje fysiska slag från tee hade ju varit “spel från fel plats”. Om han hade slagit det, hade då den bollen varit automatiskt i spel i förhållande till hans provisoriska boll men inte i förhållande till den första bollen?

Om det här är rörigt så ställ gärna frågor!

Tell me you don’t know the rules without telling me you don’t know the rules.

2 gillningar

Jag sa ju att det var rörigt :slight_smile:

Men berätta nu hur fan det blir.

Hans provisoriska boll går alltså en decimeter bakåt. Om han flyttar fram den nån decimeter så är det väl spel från fel plats? Sen antar jag att han skulle ha gjort ytterligare (eller något annat) fel om han dessutom peggar den?

Måste för övrigt delge en replik från Hasse från rundan. På hål 5 slog han bollen i vattnet på det ganska långa hålet. I stället för att droppa och ha en pitch på kanske 70 meter slog han en ny boll från tee.

Samma sak hände på hål 11. När han sedan prickade drickat även på hål 12 och peggade upp för nytt försök frågade jag ödmjukt varför han inte valde dropp i stället. Han skulle ju trots allt tjäna kanske 80 meter på det.

“Jag tycker inte om att stå nära vatten”, blev det underbara svaret.

Han får pegga om bollen och spela från valfri plats inom teeområdet utan plikt.

2 gillningar

Aha, även om den alltså har “gått bakåt”.

Coolt, då har jag lärt mig ytterligare en ny sak.

Tänkjo.

2 gillningar
  1. En fråga som infann sig är om man måste klargöra att “jag fortsätter spela på den provisoriska” om man måste använda sig av flera slag innan man så att säga är ikapp sin första boll längdmässigt. Eller anses det komma automatiskt?

Den provisoriska bollen är i spel efter att man slagit på den en gång närmare hål än den ursprungliga. Regel 18.3

  1. Om spelaren bedömer att hans första boll ligger en bit fram så han fortsätter spela den provisoriska, men det visar sig att hans ursprungsboll studsat på en sten och en medspelare hittar den bakom den provisoriska, någon sekund efter att spelaren slagit sin provisoriska boll. Är då den provisoriska automatiskt i spel trots att alla i gruppen trodde/tyckte att den borde ligga betydligt längre fram?

Se ovan.

  1. Hasses tredje fysiska slag från tee hade ju varit “spel från fel plats”. Om han hade slagit det, hade då den bollen varit automatiskt i spel i förhållande till hans provisoriska boll men inte i förhållande till den första bollen?

Regel 6.2b sektion 5. Nej, den hade inte automatiskt varit i spel. Se ovanovan.

Vidare rekommenderar jag alltid att även om man inte spelar alternativ boll när regeldisput uppstår att alltid kolla upp det när man komme hem och sen prata om det nästa gång man ses så mytregler inte uppstår.

Min favorit är t.ex att man inte behöver markera sin boll i matchspel och att det inte blir någon plikt om motståndaren träffar den. Däremot måste man givetvis markera den om motståndaren vill det. Detta är en regel jag “sätter dit” folk med på skoj regelbundet. Kanske även nu? :slight_smile:

:rofl: :rofl:

Fast fråga 1 igen. Måste man inför varje fortsatt slag på den provisoriska klargöra att man just fortsätter göra det.
Eller sker det per automatik?

Vad gäller alternativ boll är det fan oklart om Hasse hade bollar nog i bagen för att kunna spela såna.

1 gillning

Du visar ju med önskad tydlighet att du ämnar fortsätta spela ett slag på den provisoriska när du gör det. Så nej, du behöver inte berätta för någon. Kan ju vara pinsamt om några andra hör att du spelar provisorisk.

Den provisoriska fortsätter att vara provisorisk fram tills det att du slår på den på en plats närmare hål än där den första bollen antas vara. Utom i ett specialfall.

Kan vara värt att skriva ut vilket kanske? Förmodar att du tänker på om man letar efter ursprungsbollen som ligger längre fram i 3 minuter och inte hittar den och då blir ju provisoriska bollen i spel trots att den ligger länge ifrån.. men det är lite hårklyverier och ganska självklart.

2 gillningar

Undran kommer sig av att många, även jag ibland, tydligt säger “jag fortsätter på den provisoriska”.

Vilket i praktiken är “jag förklarar min boll ospelbar och väljer att inte leta efter den och fortsätter på min provisoriska”.

Men i verkligheten om man vill vara en taskig kompis- så går det inte förklara en boll ospelbar förrens man hittat den. Man kan absolut strunta i att leta efter den dock. Så om man som taskig kompis letar upp ursprungsbollen i det höga gräset så är det de facto denna boll som är i spel (om inte spelaren hunnit slå ett slag till på provisoriska framför ursprungsbollen). Då får motståndaren/medspelaren (beroende på hur man ser på saken) vackert spela bollen som den ligger, droppa för ospelbar eller gå tillbaks till tee och slå en ny.

Framförallt i matchspel kan det vara bra att veta om denna regel. Den provisoriska bollen är ingen “mulligan med plikt”.

1 gillning

Nej, alltså man/dom säger det för att göra klart att dom/man INTE satt den provisoriska bollen i spel.

Men man KAN tolka det på det sätt som du skriver…

Så som sagt, EN JÄVLA RÖRA.

Det är verkligen ingen röra om man läst golfreglerna. Att vissa hävdar att det är en röra är nog bara en ovilja att göra det. Självklart kan det finnas regler man inte känner till- men man bör då inte vara motståndare till att kolla upp dom.

Förstår vad du menar nu med vad du säger men dom kan inte ducka för regelverket bara för dom säger det. Det är ungefär som att säga “jag droppar för vatten här och sen om jag hittar ursprungsbollen så spelar jag vidare därifrån”.

Går man ifrån regelverket så gör man- då fuskar man. Jag vill bara poängtera att jag personligen skiljer på skarp situation och sällskapsspel. Men man skall alltid veta att man gjort fel.

Dvs för att klargöra, även om man säger “jag slår ett slag till på den provisoriska” och sen hittar orginalbollen bakom, så har man satt den provisoriska i spel och det är nu den boll som gäller. Punkt.

1 gillning

Där fuskas det nog av andra anledningar också. Man vet inte att bollen är i vattenhindret men man hittar den inte utanför och då antar många “den måste ha gått i vattnet så jag droppar”.

1 gillning

Nej men alltså:

Man tror att om man INTE säger att man fortsätter på den provisoriska så har man automatiskt satt den i spel. Och skulle därför INTE få lira på sin ordinarie om man hittar den.

Antar att jag förklarar jävligt dåligt.

Verkligen, och det är alltid bättre att säga att den gått i vattnet med hård ton för att sedan hitta den utanför och ändra på sitt påstående än tvärt om. Om man tvivlar på att den gått i vatten från början så vet man ju faktiskt inte och då får man inte droppa.

Du kan vara dövstum och ändå spela golf. Det är dina handlingar som ger dig plikt eller inte. Är du dövstum behöver du enbart en lapp på tee det står “jag slår en provisorisk boll” på så kan du spela resten av hålet sen utan att säga ett ord.

Eller ja, du behöver en lapp för “jag droppar för ospelbar” antar jag också.

Nu ska försöka förklara ordentligt.

Kalle slår ett utslag mot en äng med högt gräs. Utslaget är cirka 170 meter långt.

Eftersom Kalle är osäker på om han ska hitta bollen där framme bestämmer han sig för att slå en provisorisk boll.

Han gör klart och tydligt för sina spelkompisar att bollen är provisorisk.

Kalle slår ett fint rakt utslag på cirka 140 meter.

Med all säkerhet är den provisoriska bollen kortare än den ursprungliga så Kalle får spela vidare på den som provisorisk.

Men, Kalle tror att han också måste säga det till sina kamrater för att om han slår på den utan att säga att den fortsatt är provisorisk är han rädd att hans kamrater ska påpeka att den nu är satt i spel eftersom han inte berättade att den var just fortsatt provisorisk.