Promillen

Låst artikel. En man i 35-års åkte dit för rattfylla på Särö GKdå han körde golfbil med över 3 promille i blodet.

Min exfru gjorde ett sånt där trötthetstest.
Skrämmande hur reaktionen försämras

Innan frugan fick körkort och vi skulle hem 3 timmats körning på söndagskvällarna var nan inge alltför pigg

Finnen: Hold my beer!

Hade en finsk kollega som inför rockfestivaler provsöp ett par veckor innan för att kalibrera tempot för intagen på festivalen.

4 gillningar

Ja det gäller att ha en sund inställning till alkohol.

2 gillningar

Idag på styrelsemötet var det en ordentlig diskussion kring klubbens alkoholpolicy (inte dricka på banan).

Under K-flygare helgen var det några glada golfare som parkat sitt övernattningsfordon på en av campingplatserna och ägnat sig åt alkoholdrickande och golf.

Något olämpligt uppförande, kört golfbil i rejält vingligt tillstånd i boll där också en junior spelade.

Någon i styrelsen tyckte att man borde ringt polisen för blåstest. Tillsägelse och rejäl med skäll från vår fantastiske kanslist verkar inte hjälpa.

Det är ok att inta alkohol i restaurangen före och efter rundan. T.om. en öl efter 9 är ok.

Jag har inga problem med alkohol på banan, före och efter banan, men det rudimentära är att man måste kunna sköta sig, det gäller ju iofs även i nyktert tillstånd.

Det här med alkohol och golfbil är ju ett “gissel”, då det måste anses som otroligt låg risk för olyckor i ett sånt fordon, om man inte är JÄVLIGT packad.
Å andra sidan, OM en olycka skulle ske så står man ju som försäkringslös antar jag?

Utomlands är det ju inte ovanligt att de tom säljer öl mm i form för att ta med på banan.

Nyss hemkommen från spanien så börjar det ordna upp sig…

Var det inte i Puttarens hemtrakter det var någon ‘rajd’ där polisen stod och gjorde nykterhetskontroll vid en bana härom året.
#Puttaren

I Varberg brukar de de stå där man svänger in till Östra banan då och då (nån km från banan) och plocka de som tog en öl efter rundan.

På Bosjökloster GK inträffade en dödsolycka i golfbil för några år sedan. Inte under golfspel, men det var mycket alkohol inblandat.

Dödade han någon annan än sig själv? Ser inget problem med att man ansvarar för sitt eget liv.

Man kan moraliskt sett inte sälja öl i restaurangen och sedan förbjuda alkohol på banan. Dvs. var man inmundigar drycken kan inte sätta prägel på ett förbud.

Egon

En artikel i Svensk Golf som bl.a. nämner problemet med alkohol och golfbilar.

Det finns ju en viss samhällskostnad att ta hänsyn till…

Föraren dödade en passagerare som stod bak på golfbilen när den slog runt. Det var ett festande gäng som ”stal” en golfbil där nyckeln hade glömts kvar över natten.

https://www.sverigesradio.se/artikel/7572195

1 gillning

Helt korrekt. Händer nån gång per år. De är dock där vid åttatiden och missar alla ”pinnar” de kunde fått på eftermiddagen.

Kvinnan får blåsa och det visar sig att hon har en alkoholhalt på 1,18 promille. Ärendet går vidare till domstol där kvinnan under rättegångsförhandlingarna uppger att hon varit på fest dagen före golf-ronden och druckit fyra korkar whisky.

Joråsåatt…

Då tar de alltså de som är på väg från banan i bil, om jag tolkar det rätt?

Hur stor är en kork? Det beror väl på storleken på flaskan och dess kork ?

1 gillning