Frågade ChatGPT hur mycket man måste dricka för att få den halten i blodet. Svar dök upp men efter två sekunder försvann informationen och istället kom det upp: “Det här innehållet kunde inte visas av säkerhetsskäl”
Gemini AI svarar, om man kräver svar. Det första svaret man får är meta-balsk.
Här är uppskattade exempel baserat på Widmarks formel (vid snabbt intag utan hänsyn till förbränning):
Man (80 kg): Cirka 180 gram ren alkohol. Detta motsvarar ungefär:
En hel flaska (70 cl) starksprit (40 %).
Drygt 11 flaskor starköl (33 cl, 5,2 %).
Kvinna (60 kg): Cirka 105 gram ren alkohol. Detta motsvarar ungefär:
40 cl starksprit (40 %).
Cirka 6,5 flaskor starköl (33 cl, 5,2 %).
Att snabbhalsa ett helrör är ganska bisarrt, men säg att det är intag under ett par timmar? Då behöver man peta i sig 16 gram ytterligare, dvs totalt sett cirka ett helrör och en öl.
att ens köra? Eller för den delen “spela” golf…
3,19 i blodet låter osannolikt, men för den delen inte omöjligt.Att blåsa 3,19 går ju, men det är inte samma sak.
Vid ett tillfälle under studenttiden var det någon slags ölhävning jag deltog i. Det blev 5-6 öl under en halvtimmes tid. Då hade jag svårt att gå. Jag hade cyklat till eventet, på vägen hem fick cykeln användas som rullator. Att få i sig den dubbla mängden på kort tid och fortfarande vara vid medvetande känns inte rimligt för mig, men övning ger säkerligen färdighet.
Är man alkis så är 3 promille inte så svårt tror jag. Som vanlig amatördrickare kan det mycket väl vara dödligt.
Förr så hade ju Systembolaget en app som hette alkholkollen eller dylikt där man kunde mata in kroppsvikt och kön och vad man drack och när. Då fick man upp en fin liten kurva över promillehalten. Var rätt roligt.
Min gravt alkoholiserade kompis H hade en gång inte hörts av på några dagar. Jag och en annan kompis åkte hem till honom och hittade honom i en soffa.
Med tanke på mängden flaskor på bordet bestämde vi oss för att det var läge att åka till Maria Pol för kontroll.
H gick själv till bilen och sa att han hade koll. Snackade på i bilen in.
Kontroll: 4,6 promille!
Testade alkompassen.se, matade in ålder och vikt.
Matade in 6st 33cl starköl på en timme och fick resultatet 1,39 promille.
Tveksamt om jag skulle lyckas att hitta, låsa upp, gå till bilen och starta den med 1,39 promille.
Såna kalkyler är högst individuella.ungefär som kaloriräknare, men sämre då alkoholvana spelar väldigt stor roll.
Klart du skulle. 2 liter öl är en del men inte anskrämligt mycket. Bli inte C-I Perstad på oss nu… ![]()
En kompis slog öl-hävar-rekordet på “Röda baracken” vid Högskolan i Gävle. Det gick ut på att man satt i en tennisdomarstol under en timme och drack så många öl man kunde. Man fick inte lämna stolen för att gå på toa och man fick inte kräkas eller göra på sig. Dvs ölen skulle stanna inom kroppen under hela tävlingstiden. Tror inte man fick dricka mer första kvarten än sista heller. Nu kommer jag inte ihåg exakt men han klarade 10 “stora stark” under sin timme och då var han ändå rätt packad när han satte sig. De är väl ca 40 cl i Sverige? Eller var på 90-talet iaf.
Tror inte alkoholvana påverkar promillehalten. Däremot påverkar det hur påverkad man känner sig.
Jag kommer väl ihåg TV-programmet Trafikmagasinet när Perstad fick köra bil påverkad…
Efter 8,5 minut ska han testa att köra med 0,8 promille…
What?
Det känns knappast direkt märkvärdigt, inte för att säga att jag skulle sätta mig bakom ratten, men 1,39 promille.
Men gjorde ett eget test: 10 kortburkar på 4 tim, man 89kg: 1,6 promille
Jag har testat bägge varianterna utan att vara oregerlig på något sätt. Men trevligt hade jag!
Möjligt att han överspelar. Jag är ingen stordrickare och tycker att jag efter två-tre öl på krogen börjar känna mig rätt nöjd. Efter tre-fyra öl börjar jag sluddra.
Så jag känner igen mig i hans berusning. Exakt hur jag skulle bete mig vid dessa alkoholgränser vet jag inte… Hur jag skulle bete mig i en bil kommer jag aldrig få veta.
Det enda jag kommer ihåg är när han låtsas ta fel på bak och framdörr. Resten kanske är rimligare. ![]()
Fattade aldrig om det var en urbanlegend, men trafiksäkerhetsverket låg precis bredvid universitet i Linköping, och det sades att man fick kröka till rejält på skattebetalarnas bekostnad och sen köra nån simulator för att testa hur fullisar funkade i trafiken.
(Min högsta alkoholhalt måste vara sista gången jag körde tequila slammer. Jag och polaren drog i oss en stor flaska tequila på mycket kort tid, sen letade vi reda på all sprit vi hade och slamrade upp det också. Borde gått på ca 1,5 timme.(var ju innegrejen efter Betty Blue).
Edit - Kollade med AI, det skall tydligen ha blivit 3.6 promille, verkar osannolikt, måste varit under längre tid. Men jag var bakfull två dagar efteråt.)
VTI gör tester regelbundet hur tex trötthet och alkohol påverkar bilkörning. De ber om folk som får kröka och köra på riktigt på Mantorp mot betalning. Har funderat på att anmäla mig någongång. De brukar skriva att man gärna ska göra det tillsammans med några man känner och krav att man kan bli hämtad av någon. Sedan verkar det vara ganska slitsamt och fyllan taktar sällan med polarnas och det är väldigt uppstyrt
Det finns finns många dokumenterade fall där gravt alkoholiserade personer når promillehalter som normalt skulle döda en person så det påverkar definitivt om du är van eller inte.
Jo. Men inte för hur mycket promille man får av en viss alkoholmängd.